Nyheter

Drivstoffmangel på Sola: - Veldig uvanlig

Stavanger lufthavn Sola sliter med å få fylle drivstoff til ruteflyene. Forklaringen er at drivstoffet som er levert ikke holder rett kvalitet.

Tirsdag kveld og hele onsdag har vanlige rutefly ikke kunne fylle drivstoff på Stavanger lufthavn Sola. Årsaken er at flydrivstoffet som ble levert ikke holder god nok kvalitet.

For tiden er det dermed kun ambulansefly og redningshelikopter som får drivstoff.

Kommunikasjonssjef drivstoffleverandøren St1, Lillian Aasheim, forteller at det jobbes på spreng for å skaffe flydrivstoff med riktig kvalitet. Aasheim opplyser at selskapet jobber med å sende drivstoff i tankbil fra Bergen. I tillegg skal drivstoffet fra depotet i Risavika testes natt til onsdag for å finne ut om det er av rett kvalitet. Da RA snakket med St1 og kommunikasjonssjef Lillian Aasheim onsdag ettermiddag var fortsatt tankbilene på vei fra Bergen.

– Hvorfor skjer dette?

Onsdag ettermiddag var det fortsatt helt uvisst når drivstoffproblemet er løst, og at flyene kan fylle drivstoff på Stavanger lufthavn igjen.

– Hvorfor skjer dette?

– Vi gjør målinger hele tiden, for å oppdage avvik. Produktet testes 30 ganger før det går til transport. Når drivstoffet er ankommet destinasjonen, gjør vi nye tester. Dette gjør vi for å være helt sikre på at produktet har den kvaliteten det skal ha. Denne gangen var det avvik, og drivstoffet kunne ikke gå ut til kunden, svarer Aasheim.

– Hvilke verdier var for høye?

– Konduktivitet, som har med ledeegenskapene i drivstoffet å gjøre.

– Hvor ofte skjer dette? Er det fare for at det skjer igjen

– Dette skjer ikke særlig ofte. Det er veldig uvanlig, svarer Aasheim.

Det er kun Stavanger lufthavn Sola som er rammet av flydrivstoff-mangel.

St1 forsikrer om at drivstoffet som hadde avvik ikke er ødelagt eller må dumpes.

– Heldigvis kan bi blande om å få verdiene til å synke igjen. Drivstoffet er ikke ubrukelig. Det må blandes på nytt, sier Aasheim.

– Tar tid å løse

Operativ sjef for flysidedrift på Stavanger lufthavn, Morten Wathne, sier til RA or å løse situasjonen, men det kan ta tid. Trolig det meste av dagen, sa han til RA onsdag morgen.

– Situasjonen er den samme som i går. Vi har fortsatt restriksjoner på drivstoff. Leverandøren jobber med å bedre situasjonen. De har sendt et par biler med drivstoff fra Bergen. Når bilene kommer hit, skal man forsøke å blande drivstoffet med det drivstoffet vi allerede har. Forhåpentligvis er kvaliteten tilfredsstillende, sier Wathne til RA.

Om blandingen vil gi tilfredsstillende kvalitet, er uvisst. Avinor har en løpende dialog med drivstoffleverandøren.

– Ja, dette vil ta tid. Situasjonen vil nok vare det meste av dagen i dag. Men det jobbes intens. Vi håper på en løsning raskes mulig, sier Wathne.

Ingen kanselleringer

Foreløpig har Wathne ikke registrert noen flykanselleringer.

– Flytrafikken vil gå som normalt, men reisende må forholde seg til informasjonen de får fra flyselskapet sitt. Mange fly har muligheten til å ta med drivstoffet de trenger fra andre flyplasser.

Innlandsflyene skal kunne klare seg.

Wathne forteller et noen charterfly kan måtte ta en ekstra landing for å tanke opp.

– Charterfly som skal lengre distanser vil bli prioritert til å få drivstoff, om vi har mulighet til å gi dem. Det samme gjelder helikoptertrafikken offshore.


Mer fra Dagsavisen