Nyheter

Sola vs. Flesland: – Bergen ligger to-tre hestehoder foran

Bergen lufthavn hadde nesten 80 prosent flere reisende i 1. kvartal 2022 enn Stavanger lufthavn. – Det er bare å gratulerer. Bergen har lykkes. Våre politikere har sovet i timen, sier Tormod Andreassen i Næringsforeningen.

Stavanger lufthavn, Sola hadde i 1. kvartal 581.225 reisende til og fra. Samtidig hadde Flesland i Bergen 1.045.501 passasjerer. Det viser en fersk rapport fra Statistisk sentralbyrå, SSB. Både Oslo, Bergen og Trondheim hadde flere flypassasjerer enn Sola. Det var en tid da Sola hadde det beste flyrutetilbudet i landet, etter Gardermoen, påpeker Næringsforeningen. Den tid er forbi.

Hvorfor?

Flere direkteruter forsvant under oljekrisen som startet sommeren 2014. Air France og Paris, British Airways og London Heathrow, SAS sin direkterute til Houston, Lufthansa og Frankfurt – 22. mai åpnet Lufthansa Frankfurt-ruten igjen etter sju års fravær. Andre ruter har også gjenåpnet og nye har blitt opprettet

Da regionens viktigste næring begynte å ta seg opp igjen ble hele verden rammet av koronapandemien.

Næringsforeningen vil ha regionalt arbeid

Tormod Andreassen, næringspolitisk leder i Næringsforeningen Stavanger, liker ikke at både Bergen og Trondheim flyr forbi Stavanger. Næringsforeningen etterlyser et regionalt arbeid som jobber for å skaffe flere direkteruter til og fra Sola.

– I Bergen har de drevet med ruteutvikling i lang tid. FlyBGO er et stort regionalt fond hvor både næringslivet og det offentlige går sammen for å markedsføre Bergen som en attraktiv destinasjon. Bergen har jobbet systematisk. Det er bare å gratulere Bergen. Politikerne i Rogaland har ikke vært like aktive og har sovet i timen, sier Andreassen til RA.

– Avinor på Sola gjør en kjempejobb. Næringsforeningen skal gjøre det vi kan. Men vi er avhengige at hele regionen stiller opp, fylkeskommunen, og kommunene fra Stavanger i nord til Egersund i sør, fortsetter han.

– Det er helt avgjørende for vår attraktivitet som region at vi jobber sammen, for å tiltrekke oss nye næringer, nye mennesker og turisme. Det er jo trist at turister drar til Bergen for å se fjordene når vi har en av de mest ikoniske fjordene her hos oss, Lysefjorden, poengterer Andreassen.

Andreassen forteller at det var en tid da Sola hadde det beste rutetilbudet etter Gardermoen.

– Nå er vi blitt frakjørt. Bergen ligger to-tre hestehoder foran.

Tormod Andreassen i Næringsforeningen i Stavanger

Rutetilbudet er en viktig faktor når næringslivet vurderer etableringer og satsinger i regionen. Andreassen sier det oftest er omvei å reise via Oslo. Gardermoen er ikke en stor nok hub, mener Andreassen.

– Et godt flytilbud er en forutsetning for å lykkes i det grønne skiftet. Det tiltrekker seg nytt næringsliv. Og de nye næringene har kanskje et annet rutebehov enn det mer etablerte næringslivet, sier Andreassen.

Han sier det var viktig å få tilbake Lufthansa-ruten til Frankfurt.

– Det er utrolig viktig med gode forbindelser til de store hubbene i Europa, og ikke minst at det er et flyselskap med stort nettverk ut i den store verden som har ruten, sier Andreassen.

Ruteutvikling handler om å kunne lokke flyselskapene med en totalpakke bestående av forretningsreisende, turister og mennesker som skal besøke venner og familie.

– Vi er den mest internasjonale regionen i Norge, liker vi å si. Stavanger er blant byene det er best å være expat i. At det er folk fra andre deler av verden, som vil reise.

Bergen: – Jobbet aktivt i 15 år

Atle Kvamme, kommunikasjonsdirektør i Bergen næringsråd, sier FlyBGO ble opprettet for 15 år siden.

– Det er et samarbeid mellom fylkeskommunen, Bergen kommune, Visit Bergen, Fjord Norge og andre aktører som ikke minst Avinor. Langsiktig arbeid er avgjørende. På det meste hadde Bergen 70 ulike direkteruter. Det meste forsvant under pandemien. Men Avinor har aktivt holdt kontakten med flyselskapene. Stort sett er alt tilbake igjen. Nå har Flesland 60 direkteruter, sier Kvamme.

– Det skjer ingenting om ingen tar initiativ, legger han til.

Kvamme mener det er viktig for hele Vestlandet at ikke «all flytrafikk» i turistmarkedet flys til Oslo.

– Flytilbudet er skjørt. Bruker ikke befolkningen og næringslivet det eksiterende tilbudet, forsvinner det igjen. Men akkurat nå er det mange muligheter fordi det er så mange nye flyselskaper, sier Kvamme.

Mossige: – Skap arbeidsplasser først

Fungerende varaordfører og gruppeleder for Ap i Stavanger, Dag Mossige, var en av de sentrale politikerne som saket ut en ny næringspolitisk retning da det ble politiske skifte i Stavanger.

I 2018 ble en treårig prosjektstilling opprettet i Greater Stavanger, som skulle jobbe med å skaffe regionen flere flyruter. De rødgrønne i Stavanger la ned Greater Stavanger.

– Jeg er skeptisk til å bruke offentlige midler på å subsidiere flyselskaper. Jeg mener støtet må rettes inn mot å skape nye arbeidsplasser og jobbe for å bygge opp regionen som feriedestinasjon, sier Mossige, som peker på at mange turister kommer til Rogaland med bil.

Gruppeleder i Stavanger Ap, Dag Mossige, ønsker å gi kommunene vetorett ved etablering av privatskoler.

– Det koker allerede i næringslivet. Skaper man flere arbeidsplasser og nye næringer, vil flyrutene følge med, mener Mossige.

Han tror heller ikke at et regionalt samarbeid er automatisk få et bedre flytilbud.

– Det ser man jo nå sist med Frankfurt, som kom tilbake etter sju år.

– Vi må også huske på at Bergen er større enn Stavanger. De har langt flere folk. Den tyngden kommer man ikke bort ifra. Flyselskapene flyr dit det er lønnsomt. Setene må fylles. Da spiller kundegrunnlag en stor rolle, sier Mossige.

Avinor: – Over 2019-nivå

Lufthavndirektør på Sola, Anette Sigmundstad, sier at det er 20 prosent flere seter tilgjengelig denne sommeren enn sommeren 2019.

– Sola har i 2022 fått tilbake de aller fleste av flyrutene som opererte i 2019. I tillegg har vi fått på plass nye selskap som Flyr, Play og Lufthansa. Sola sin popularitet følger tett med regionens appell, sier hun, og viser til at 1. kvartal er lavsesong for reiselivsbransjen.

Sigmundstad er enig med Næringsforeningen i et historisk perspektiv.

– Men jeg opplever at vi er på et annet sted nå enn før pandemien. Bergen har vært flinke til å selge regionen som en reiselivsdestinasjon. Her har vi fort tenke mer olje og industri, og ikke reiseliv i like stor grad. Men dette er i ferd med å snu, sier lufthavndirektøren.

Hun ser positivt på resten av året.

– Vi ser totalt sett høye passasjertall for 2022, hvor passasjertallene for hele 2022 blir om lag 80 prosent av 2019-tallene. Viktig trend for 2022 er at det blir større sesongsvingninger.

Lufthavndirektør Anette Sigmundstad forteller RA at flytrafikken ved Stavanger Lufthavn tar seg opp. – Vi har mellom fire og seks tusen reisende hver dag.

---

Flypassasjerer 1. kvartal

Passasjerer til og fra norske flyplasser 1. kvartal 2022.

  1. Oslo Gardermoen: 3.431.463
  2. Bergen Flesland: 1.045.501
  3. Trondheim Værnes: 664.647
  4. Stavanger Sola: 581.225
  5. Tromsø Langnes: 515.46

Kilde: SSB.

I mai, på Sola, åpnet rutene: Frankfurt (Lufthansa), Reykjavik (Play), Edinburgh og Newcastle (Logan Air), Riga (Air Baltic) og Paris (Norwegian).

Akkurat nå har Sola 35 direkteruter i tillegg til 20 chartertuter.

Kilde: Avinor.

---

Nyeste fra Dagsavisen.no: