Nyheter

Vurderer om eksamen skal skrotes for godt: – Gledelig

Utdanningsdirektoratet skal prøve ut flere alternativer til eksamen. Det synes ungdommens fylkesordfører er bra.

Utdanningsdirektoratet jobber nå med å tilpasse eksamen til fagfornyelsen og de nye læreplanene, som kom i 2020. Direktoratet skal prøve ut flere alternativer til eksamen, og flere mener det er på tide å skrote eksamen slik den er i dag.

– På litt lengre sikt vil direktoratet også prøve ut alternativer til dagens eksamen, sier Per Kristian Larsen-Evjen, avdelingsdirektør for læreplan videregående opplæring, til Aftenposten.

Direktoratet vil også sette i gang forskning på hvordan eksamen fungerer i det norske skolesystemet.

– Eksamen må endres

Solveig Vik, ungdommens fylkesordfører, mener det virkelig er på tide at Utdanningsdirektoratet ser på alternativer for hvordan eksamen bør utføres.

– Dagens eksamensordning viser ikke det beste ved elevene, den fremmer heller det elevene ikke kan. Meningen med en eksamen i utgangspunktet, slik den er i dag, er at elevene skal få vise fram all sin kunnskap innenfor et emne. En sikkerhetssjekk av systemet er viktig, men den skal også være god for elevene. Det er dessverre ikke slik den fungerer nå og vi trenger derfor at den endres på, sier Vik til RA.

Hun påpeker at fordelene med dagens eksamensløsning er at man skal bli testet i alt pensum.

– Dessverre er det ikke slik den fungerer da den ikke passer med hvordan systemet er lagt opp med prøver resten av året. Mange små kapittelprøver med et «pugg og kast opp system» som plutselig skal endres til eksamen der alt fra et eller tre år med skolepensum skal testes, passer ikke sammen. At man lærer kunnskapen over lengre tid enn til akkurat den ene kapittelprøven er viktig, men dagens eksamensordning er nok ikke den optimale løsningen.

– Dersom man har en dårlig dag skal ikke dette bety like mye som et eller tre års arbeid i andre fag, understreker hun.

Hun sier det er vanskelig å si eksakt hva som bør endres på, men hun mener det må en endring til.

– Jeg tenker at det vil bli spennende å se hva Utdanningsdirektoratet kommer fram til. Mappevurderinger bør også bli vurdert for å få ned uforutsigbarheten og stresset eksamensordningen i dag innebærer for elevene. Det viktigste fokuset bør uansett være at elevene skal få vise det de kan, noe som kan være vanskelig på noen få timer, sier Vik.

– Mindre stress

For tredje år på rad ble eksamen også i år avlyst – for både 10.-klassinger og avgangselever på videregående – på grunn av pandemien med mye hjemmeskole.

Professor og vurderingsforsker Tony Burner på lærerutdanningene ved Universitetet i Sørøst-Norge, mener at nettopp pandemien har gjort det mulig å se at det går an ikke å ha eksamen, skriver NTB.

– Mange lærere mener de får mer tid til undervisning og underveisvurdering når eksamen ble avlyst. Og mange elever har opplevd mindre stress, sier han.

Norsk Lektorlag er imidlertid mer skeptisk. Leder Helle Christin Nyhuus mener eksamen er en viktig brikke i et helhetlig vurderingssystem, men sier at de er med på å diskutere hvordan eksamen kan tilpasses de nye læreplanene.




Mer fra Dagsavisen