Nyheter

Pandemien ga sykkelboom og omsetningsrekord

Stadig flere tar sykkelen fatt, noe sykkelbutikkene har fått merke på kroppen. Men likevel er det ett stort problem som rammer hele bransjen.

– Det har vært et oppsving i sportsbransjen. Det er ikke noe å lure på. I 2020 hadde vi en omsetningsøkning på nesten 40 prosent sammenlignet med et normalår. Sånne tall har jeg ikke sett på så lenge jeg kan huske. Det er fælt å si det, men for butikken har det gått helt fantastisk, sier Espen Henriksen, butikksjef hos Spinn Sykkelshop Sandnes.

Henriksen forteller at Spinn har et bredt spekter av kunder, men at det er spesielt én type sykkel som har blitt populær de siste årene.

– Salget av elsykler har bare har gått oppover de siste årene. Mange av dem som kjøper har kanskje aldri syklet før i det hele tatt, men har nå funnet ut at det er et bra framkomstmiddel. Terskelen for å begynne å sykle er nok lavere nå enn for noen år siden. Du trenger ikke ha kondomdress for å sykle lenger, og der har nok elsyklene litt av æren, sier han.

– Tror du trykket kommer til å holde seg oppe framover?

– Nei, det går ikke an. De som ikke hadde sykkel fra før av har kjøpt sykkel nå, så det blir nok ikke sånn igjen. Men så langt er 2021 langt over hvordan 2019 var, så det kan nok hende det blir en slags gylden middelvei framover, sier Henriksen.

Klarer ikke møte etterspørselen

Selv om Spinn har gjort det bra i det siste er det likevel et stort problem som gjelder både for dem og resten av bransjen.

– Flere fabrikker har stengt ned under korona og det har blitt litt stopp. Når du har nesten dobbelt så mange sykler som blir solgt, men halve kapasiteten på produksjon, så henger det dårlig sammen. Fabrikkene klarer ikke ta igjen etterspørselen, sier Henriksen.

Han sier det har vært spesielt vanskelig å få tak i sykler og deler det siste halvåret, og han spår at dette vil være et vedvarende problem både ut 2022 og 2023.

– Det blir nok ikke som normalt med det første. Vi var heldigvis tidlige med å bestille inn deler, så vi har hatt et digert lager vi levde godt på nesten hele 2020. Vi har klart oss godt og vært heldige, og i tillegg har vi truffet på en del vurderinger. Vi har for eksempel tatt inn nye sykkelmerker, for vi fant ut at vi måtte ha seks føtter å stå på, i stedet for to. Og det har vi ikke angret på, sier Henriksen.

Spinn har også et verksted i lokalene sine hvor det også har vært travelt.

– Der er det egentlig alltid mye å gjøre, men vi har nok fått inn mer sykler enn vanlig i år. Og i fjor, ikke minst. Spesielt nå, når det er vanskeligere å få tak i nye sykler, for da vil folk reparere de gamle de har, eller de kjøper brukte sykler som må fikses på. Så på verkstedet er det gått opp, både i antall reparasjoner og størrelsen på reparasjonene, sier Henriksen.

Tror folk har endret vaner

Bike Brothers på Forus kan også skilte med en god periode under pandemien, men også her har de merket leveranseproblemene.

– Det går godt så lenge du har varer, men det har jo vært et problem å få tak i det. Leverandørkjeden har stoppet litt opp, og når de ikke øker produksjonen samtidig som hele verden vil ha sykler så knekker systemet litt sammen. De klarer ikke møte etterspørselen. Så langt har det gått greit, men for enkelte kan det nok bli veldig utfordrende neste år. Det kan bli en kamp om å få produksjonskapasiteten, sier Arnstein Nagel, eier og gründer av Bike Brothers.

– Sånn det er nå må du nesten planlegge to-tre år fram i tid. Det har jeg aldri vært med på før, og det som skjer nå er helt unikt, legger han til.

Også hos Bike Brothers er det elsykkelen som er den store salgsvinneren.

– Mange av kundene som kjøpte sykkel for noen år siden kommer nå tilbake. De har blitt eldre, og nå vil de ha elsykkel. Det er også mange mødre til barnehagebarn som vil ha elsykkel med vogn, bobilkunder som vil ha to elsykler bakpå bilen og sykkelentusiasten som kjøper el-stisykkel. Så det er et veldig bredt spekter, sier Nagel.

På tross av problemene i bransjen vil han likevel oppsummere pandemiårene 2020 og 2021 som gode år.

– Det har vært en god og travel periode. I starten måtte vi permittere noen, men så måtte vi få folk fort inn igjen, for plutselig snudde det. Så vi skal ikke klage, sier Nagel, som tror sykkeltrenden er kommet for å bli.

– Jeg tror det vil vedvare, for jeg tror folk har endret vaner. Blant annet på grunn av elsykkelen. Du slipper motbakkene og motvinden, noe som har gjort at terskelen har blitt lavere, sier han.

Elsykkelen skiller seg ut

Hos Sykkelpikene i Stavanger sentrum har salget gått både opp og ned det siste halvannet året.

– Det er naturlig at det går litt opp og ned, men nå tar det seg veldig opp igjen, og det skyldes nok gjenåpningen. Vi har også veldig trøkk på verkstedet vårt nå, sier butikkmedarbeider Kim Tore Øverland.

Også hos Sykkelpikene er det elsykkelen som skiller seg ut.

– Det er helt klart elsykler vi selger mest av, og da spesielt bysykler og hybridsykler. Det virker som om folk begynner å få stor interesse for elsykler, og i tillegg legges det jo veldig til rette for det her, med så mange sykkelveier og sykkelstier, sier Øverland.

Mer fra Dagsavisen