Nyheter

Positive sykkeltall for kommunen: Like mange sykler som før pandemien

Korona førte til at «hele Stavanger» satt på hjemmekontor. Likevel viser sykkeltallene at siddisene har holdt seg aktive.

Holger Pansch og Monika Johansen Bikos, begge rådgivere for sykkelsatsingen i Stavanger, har sett på og sammenlignet tall fra kommunens målestasjoner. Der kommer det fram at sykkeltallene, altså antall passeringer gjennom målestasjonene, for høsten 2019 og høsten 2020 er relativt like. Det betyr at folk, på tross av korona og hjemmekontor, har syklet like mye som de gjorde i normalåret 2019.

– Til tross for at veldig mange satt på hjemmekontor og ikke kunne trø til jobb i fjor høst er tallet likevel like høyt. Og det må man jo si at er positivt, for det gir oss en indikasjon på at det er flere som sykler, sier Pansch til RA.

Han sier kommunen har hatt dialog med sykkelbutikker og -verksteder, og tilbakemeldingen fra dem er at de har hatt en økning i antall sykler de har solgt og reparert. Også i land som Tyskland har det vært en økning, og det kan virke som om sykling er blitt en internasjonal trend under pandemien, ifølge Pansch.

– Så da har det altså holdt seg stabilt? Hvordan tror dere det blir med sykling framover?

– Ja, det har holdt seg stabilt, til tross for korona. Det blir spennende å se hvordan det utvikler seg nå når folk skal tilbake på kontoret, sier Pansch.

Flere jobbsyklister

Pansch tror det er mange som oppdaget sykkelen under pandemien, og at de fant ut at det var en fin måte å komme seg ut og bevege seg på når mange andre treningstilbud var stengt.

– De siste årene har det vært en stigende trend når det gjelder jobbreiser med sykkel, og vi både antar og håper at det fortsetter sånn. Vi håper folk har erfart at det er enkelt og effektivt å sykle og at det er et godt transportmiddel, sier Pansch.

Annethvert år gjennomfører kommunen en undersøkelse blant innbyggerne som går ut på hvordan man kommer seg til og fra jobb. I 2017 svarte 25 prosent at de sykler til jobb, mens to år senere var tallet økt til 28 prosent. Denne høsten skal de ha en ny undersøkelse, og Pansch sier de er spente på resultatet.

– Alt handler jo om vaner. Når man først kommer i gang med sykling ser man at det på visse distanser ikke tar særlig lengre tid enn bilen, at det er god trening og at man får frisk luft. Og om det regner finnes det jo regntøy. Vi håper vi har fått noen nye syklister etter korona, og at de som har kommet seg over den terskelen og blitt syklister fortsetter med det, sier han.

Flere sykkelgater og mer parkering

Som et ledd i kommunens sykkelsatsing er det pågående arbeid for å sikre gode sykkelveier. Forrige uke åpnet det et eget sykkelfelt i Ryfylkegata som nå gjør at det er sammenhengende sykkelnett fra Stavanger øst og inn til sentrum. I Hjalmar Johansens gate blir det sykkelfelt likt som det i Ryfylkegata, mens det pågår arbeid i Kannikgata og Tjodolvs gate for å lage sykkelgate, lik den som er i Møllegata med rødt veidekke.

– Møllegata var i utgangspunktet et prøveprosjekt, men der har vi hatt så gode resultater og sett en så stor økning i antall syklister at vi nå etablerer det flere steder, sier Pansch.

I tillegg er det også etablert flere sykkelparkeringer det siste året, blant annet ved Domkirkeplassen, utenfor Stavanger svømmehall og ved Stavanger turnhall. Flere andre steder rundt om i kommunen er det også plassert ut «Stavanger på sykkel»-stativer.

– Vi jobber med å øke parkeringskapasiteten og kvaliteten på disse, for vi vet at behovet er stort. Vi klarer ikke alt på én gang, men vi er i gang, så vi må be om tålmodighet og forståelse, sier Pansch.

Må være attraktivt

Men hvorfor er Stavanger kommune så opptatt av at folk skal sykle?

– I kommuneplanen står det at all vekst i persontransport skal skje med andre transportmidler enn bil. Det er et politisk ønske og en sterk drivkraft fra de lokale politikerne. Det er miljøvennlig, enkelt og rimeligere enn å bygge ut veinettet for bil. Og dersom man skal oppnå denne veksten må man tilrettelegge for det, sier Johansen Bikos.

Stavanger kommune har ingen mål i tall når det gjelder antall syklende, men Johansen Bikos sier til RA målsettingen er å øke antall syklister, men uten å øke antall ulykker tilsvarende.

– Det har jo vist seg at det er en økning i ulykker når trafikken øker. Vår målsetting er å legge til rette for gode, fysiske veier å sykle på som er separate fra biltrafikken så langt det går. I tillegg jobber vi mye med drift og vedlikehold av hovedsykkelnettet for å forhindre ulykker, sier hun.

– Kommunen ønsker å øke sykkelandelen, og for at den skal økes må det være attraktivt, trygt og et sammenhengende sykkelnett, legger Holger Pansch til.

Mer fra Dagsavisen