Nyheter

Bysykkel-bruken øker kraftig: Nesten 2000 daglige turer

Bruken av det elektriske framkomstmiddelet øker for hvert år.

– Jeg bruker Bysykkelen litt her og litt der. Når det er fint vær som i dag tar jeg heller sykkelen enn bussen, selv om bussen står rett der borte, sier Maria Halden (21) og peker mot Bussterminalen.

Hun har månedskort og har derfor bysykkel-bruk inkludert i billetten, noe hun synes er både enkelt og praktisk.

– Det er deilig å sykle rundt når været er fint. Du kommer deg rundt og får frisk luft, og siden den er elektrisk er det ikke så slitsomt, sier hun og ler.

– Kommer du til å fortsette å bruke den?

– Ja, men kanskje ikke om vinteren. Det er nok best om sommeren, sier Halden.

Også Allan Ali (23) har valgt å bruke bysykkel tirsdag formiddag. Han er ny bruker, og har kun brukt den fire ganger tidligere.

Bysykkel Stavanger Kolumbus Elisabeth Tostensen

– Det har vært veldig kjekt! Jeg har syklet herfra til SUS, for jeg bor rett i nærheten. Jeg synes det er mye bedre å komme meg av gårde med sykkelen enn å vente på bussen. I tillegg er det ofte trangt og mye folk der, sier Ali til RA.

– Også hjelper det jo litt at det er fint vær, sier han og smiler.

Men det er også andre grunner til at Ali kommer til å velge sykkelen framover.

– Sykler har mindre utslipp, så det er litt på grunn av miljøet også, sier han.

Fortsetter å øke

Under pandemiåret 2020 ble Bysykkelen svært godt brukt i Rogaland, og det ble gjennomført nærmere 200.000 reiser. I 2021 fortsetter tallene å øke, og allerede i august passerte de 200.000 turer. Så langt i år er juni den beste bysykkel-måneden med 45.260 turer. Til sammenligning ble det gjennomført 8178 og 26.773 reiser i samme måned i henholdsvis 2019 og 2020.

– I fjor gikk det over all forventning, og syklene ble veldig mye brukt. I år fortsetter det å øke. Bruken av Bysykkelen har steget jevnt og trutt det siste halve året og ligger på mellom 1500 og 1800 daglige turer, sier Elisabeth Tostensen, kommunikasjonsrådgiver i Kolumbus.

Bysykkel Stavanger Kolumbus Elisabeth Tostensen

En brukerundersøkelse foretatt av Epinion viser at halvparten av dem som bruker bysykkel mener den har erstattet en eller flere turer med bil. Tostensen tror det er flere grunner til hvorfor Bysykkelen har blitt så populær, men hun trekker spesielt fram tilgjengeligheten. Tidligere måtte man logge seg inn på en egen nettside for å reservere sykkelen, men nå er bysykkel-bruk en del av Kolmbus-appen. Nå kan du låse opp sykkelen dersom du har en gyldig billett i appen, eller du kan betale ti kroner for å låse den opp.

– Det har blitt enklere og mer tilgjengelig, og jeg tror det er hovedårsaken. I tillegg tror jeg pandemien har bidratt til at folk har fått øynene opp for bysyklene og elsykler generelt. Tidligere var nok folk litt opptatt av at man må tråkke litt selv, men nå ser folk nytten av å bruke dem og komme deg lett rundt, sier Tostensen.

Flere sykler på veiene

I tillegg er spredningen en helt annen i dag enn hva den var for noen år siden. I løpet av 2020 kom det totalt 750 nye bysykler i Rogaland, fordelt på 12 ulike kommuner. I juni 2021 var det 898 aktive ladepunkter fordelt på 120 ladestasjoner i regionen.

– At det er flere av dem gjør at folk er blitt mer oppmerksomme på dem, og at vi nå har sykler i 12 kommuner gjør at de er tilgjengelige for 90 prosent av befolkningen. Det er vi veldig fornøyd med, sier Tostensen.

– Nå har vi også fått syklene inn i en flott Kolumbus-drakt, slik at de henger sammen med resten av kollektivtilbudet. Rogaland har et av de beste kollektivtilbudene i landet, nettopp fordi vi har så mange ulike transportmidler, legger hun til.

Bysykkel Stavanger Kolumbus Elisabeth Tostensen

For tiden jobber Kolumbus med å få flere sykler på veiene. I tillegg jobber de med forbedringer og utvikling av sykkel og design, og de jobber sammen med kommunene for å få plassert ut flere ladestasjoner.

– Det som er nytt er at vi har fått med oss noen team av ungdommer som sykler rundt og tar enklere service, renhold og reparasjoner av syklene. Dette fører til at enda mer av arbeidet kan gjøre på veien og at miljøavtrykket dermed blir minst mulig, sier Tostensen.

Mer fra Dagsavisen