Nyheter

Redd for å miste skoletilbud for utsatte elever

Kommunedirektøren foreslår å slå sammen éndagstilbudene ved Lundsvågen og Engøyholmen. Rektor mener det vil føre til at mange som har behov for tilbudet ikke får det.

– Éndagstilbudene våre ved Engøyholmen og Lundsvågen er kjempeviktige for mange. Å slå sammen disse to vil bety en halvering av tilbudet, noe som vil føre til at det blir høyere terskel for å komme med, sier Sigbjørn Dagsland, rektor ved Lenden skole- og ressurssenter til RA.

I handlings- og økonomiplanen 2021–2024 foreslår kommunedirektøren å redusere ressursene til ledelsen og administrasjonen ved Lenden skole og ressurssenter med seks millioner kroner i året fra og med 2022.

LES OGSÅ: – Kostnadene vokser mer enn inntektene

Både Lundsvågen naturskole og Engøyholmen er under Lenden, og et kutt hos Lenden vil derfor ramme deres virksomhet, forklarer Dagsland. Blant annet vil det ramme skoleveiledningstilbudet, hvor lærere fra Lenden reiser ut for å veilede rektorer, lærere og foresatte.

LES OGSÅ: Lundsvågen naturskoles svanesang?

Slå sammen éndagstilbudene

Det foreslås også å slå sammen éndagstilbudene på Engøyholmen og Lundsvågen, i tillegg til å redusere antall skoleplasser i Ramsvik og i Bratteberggata. Samtidig vil arbeidet for å tilbakeføre elever til nærskolen innen kortere tid intensiveres, står det skrevet.

Sigbjørn Dagsland, rektor Lenden. Foto: Tone Helene Oskarsen

Sigbjørn Dagsland, rektor ved Lenden. Foto: Tone Helene Oskarsen

– Dette er litt vrient for oss, for vi har ikke store foreldregrupper til å lage demonstrasjonstog. Det er gjerne de få og mindre ressurssterke som har nytte av tilbudene våre. Så vi er ikke helt fornøyde med dette. Vi synes vi har mange gode og nyttige tilbud her, sier Dagsland.

Vil påvirke tilbudet

Lendens oppdrag er kort fortalt delt opp i tre; de tilbyr éndagstilbud, skoletilbud og veiledertilbud. Lundsvågen er både et éndagstilbud rettet mot enkeltelever og en ekskursjonsskole hvor de tar imot elever fra alle Stavanger-skolene.

Éndagstilbudet er en del av enkelte elevers spesialtilbud, hvor skolen tar imot fem ulike ungdomsskoleelever, fem dager i uken. På Engøyholmen er det samme opplegg, men her tas det imot elever fra barneskolen.

– Sett utenfra vil driften av Lundsvågen bli lik som i dag, men den store forskjellen blir kapasiteten på éndagstilbudene. Forslaget om sammenslåing vil bety at det ikke blir tilbud fem dager i uken for ungdomsskolen og fem dager i uken for barneskolen, men en fordeling av dagene mellom dem. Det vil si at tilbudet til elevene i halveres, sier Dagsland.

LES OGSÅ: «Lenden-kuttet får konsekvenser»

Kraftig redusert

I praksis vil det bety en reduksjon fra 45 plasser til 20 eller 25 plasser, forklarer han.

– Det vil påvirke tilbudet til elever som trenger en ekstra dag med fokus, mestringsopplevelser og god voksenkontakt. Tilbudet hvor de får praktisk undervisning og hvor klasserommet er i båten, i naturen eller på verkstedet, vil svekkes, sier Dagsland.

Han sier flere skoler har tatt kontakt med Lenden og sagt at de synes det er sørgelig med det som er foreslått.

– Elevene har også lurt på om de får komme tilbake til høsten eller ikke. De knytter jo god kontakt med de ansatte så lenge de arbeider, går på tur, snekrer og hogger ved sammen. De knytter bånd. Vi har elever som gikk ut for mange år siden som fortsatt kommer jevnlig på besøk for å hilse på, sier Dagsland.

Den eneste dagen som fungerer

Han sier tilbakemeldingen fra skoler, elever og foresatte er at de synes tilbudet er godt.

– Hvis den ene utedagen er med på å bygge opp selvfølelse og mestringsfølelse ved å bli sett på den måten de gjør her, så er det et viktig bidrag for å lykkes. Ikke bare på skolen, men kanskje også i resten av livet, sier Dagsland.

Han mener utedagen på Engøyholmen eller Lundsvågen for mange kan være den ene dagen i uken de føler de lykkes på, og at de så tar det med seg inn i de øvrige skoledagene.

– For enkelte er utedagen til og med den eneste dagen de går på skolen. De makter ikke de andre dagene. Utedagen er den eneste som fungerer, sier Dagsland.

Lenden har aldri hatt tomme seter, men hvert år er det noen som ikke får plass, ifølge Dagsland. Han er fornøyd med tilbudet slik det er i dag, men det er likevel én ting han savner.

– Tidligere hadde vi et tredje éndagstilbud hvor elevene var på en gård en gang i uken. På Lundsvågen og Engøyholmen er det hovedsakelig gutter som søker seg inn, men da vi hadde gårdstilbudet var det også en del jenter som søkte, sier han.

– Det er gjerne enklere for en rolig jente å søke om en sånn type plass, og vi så at mange av dem blomstret mens de var der, legger han til.

LES OGSÅ: Nedskjæringer på Lenden

Sakariassen (SV): Utsetter kutt

I dag vedtas endelig handlings- og økonomiplan for 2021–2024. Leder i utvalg for oppvekst og utdanning, Eirik Faret Sakariassen (SV) sier til RA at det vil bli endringer knyttet til Lenden skole og ressurssenter.

– Det kommer ikke til å bli stående som det er. Vi kommer til å utsette kuttet på seks millioner kroner fra 2022 til 2023. I tillegg vil vi be om en større gjennomgang av tilbudene som finnes hos Lenden og PPT, for å se hvordan vi best mulig kan ivareta elever med større behov, sier Sakariassen til RA.

 Foto: Tone Helene Oskarsen

Eirik Faret Sakariassen (SV), leder i utvalg for oppvekst og utdanning.

– Hvorfor velger dere å gjøre dette? 

– Det var noe Arbeiderpartiet foreslo for flere år siden. Det ble ikke gjort noe med det den gang, men det har vært et ønske fra flere hold. Nå som det er lagt inn kutt på skolen synes vi det er riktig å gjøre noe med det, og en sånn prosess trenger mer tid. Ved å utsette kuttet med et år får man bedre tid til en sånn prosess, og et godt grunnlag for hva vi skal gjøre videre. Det er et mål at vi skal dekke så mange behov som mulig på en mest mulig inkluderende måte.

LES OGSÅ: Korona-budsjettet

– Så dere vil ikke foreslå, slik som kommunedirektøren gjør, å slå sammen Lundsvågen og Engøyholmen? 

– Vi ber de ansatte, tillitsvalgte, PPT og administrasjonen gå i gang med et arbeid som skal vurdere det, og se på hvordan vi kan løse oppgavene på best mulig måte. Vi har ikke spesifisert alt de skal se på, men det blir en av tingene de må se på det i det arbeidet. De skal få bruke tid på å utrede saken, så vil jeg tro saken kommer til oppvekst og utdanning i løpet av året, sier Sakariassen.

Mer fra Dagsavisen