Nyheter

Undervanns-ladestasjoner vant ONS-pris: – Nå kan små aktører komme inn på dronemarkedet

Blue Logic på Forus vant ONS-pris som kan gjøre det lettere for små aktører å komme inn på undervanns-dronemarkedet.

Bilde 1 av 3

– Dette er ikke bare kult. Det er skamkult, sier Helge Sverre Eide, leder for forretningsutvikling i Blue Logic til RA.

Ti år etter at han var med og startet selskapet på Forus, vant Blue Logic den gjeve nyskapingsprisen til ONS i kategorien små og mellomstore bedrifter.

Blue Logic sin nyskaping er en trådløs undervanns-ladestasjon for ROV-er og droner under vann.

En slik ladestasjon på havbunnen gjør det mulig for undervannsfarkoster å være permanent installert på havbunnen, og at undervannsdroner kan laste opp og ned inspeksjons- og oppdragsdata.

Passer alle droner

– Du kjenner sikkert til disse flate, trådløse ladeplatene til å lade telefoner. Vi har laget en falt, trådløs ladeplater som passer alle dronestørrelser. Det er som en ladestasjon under vann som både passer småbiler og lastebiler, forteller Eide til RA.

– ROV-en og droner kan fly rundt uten at den trenger en båt på overflaten, forklarer han videre.

Slik ser den trådløse undervanns-ladestasjonen ut. Den flate platen passer til alle dronestørrelser.

Slik ser den trådløse ladestasjonen ut.

ONS-prisen er en anerkjennelse på den banebrytende teknologien. Prisen ble overrakt av olje- og energiminister Tina Bru (H) mandag.

LEDER: Grønne oppdrag fyller ikke ordrebøkene i Egersund, på Rosenberg, Stord og Verdal. Ikke ennå

Med WPC`s (Wireless Power and Communication) unike lade- og kommunikasjonsløsninger integrert i Blue Logic’s undervannsladestasjon, gjør det mulig å utplassere undervannsdroner permanent under vann, ved å gi tilgang til strøm for lading og kommunikasjon for opplasting og nedlasting av inspeksjons- og tildelingsdata.

Gründer av WPC, Geir Olav Gyland, har vært med å lede arbeidet med å lage en universell standard for det internasjonale markedet.

– Veldig stas å få denne anerkjennelsen sammen med medeierne i Blue Logic, sier Geir Olav Gyland.

LES OGSÅ: ONS Digital er i gang på skjermen (+)

Økt konkurranse

Den åpne løsningen gjør det lettere for små aktører å få innpass i subsea-markedet.

– I dag kjøper selskaper båter med ROV-er. Med ladestasjonene kan man kjøpe en spesialiserte tjenester. Man trenger ikke kjøpe en undervannsdrone, man kan kjøpe en inspeksjon på et rør eller hva det måtte være. Dette åpner for at spesialiserte tjenestetilbydere kan konkurrere med de store selskapene.

– Barrieren for å komme inn på markedet har vært så stor at ingen kom inn. Nå kan en liten aktør også levere. Dette øker konkurransen, og flere små aktører får komme inn på markedet, forklarer Eide.

Veien til den trådløse ladestasjonen har vært lang. Blue Logic har jobbet med utviklingen siden 2005.

Ut i verden

Blue Logic holder til i Luramyrveien. Selskapet har 35 ansatte. I fjor omsatte selskapet for 69 millioner kroner. Nå er mulighetene store for at selskapet vil vokse enda mer. Ting begynner å ta av, mener Eide.

– Jeg håper denne anerkjennelsen når langt ut i verden. Å vise seg fram er vanskelig for et lite selskap, sier Eide.

Equinor, som har bidratt i utviklingen, har allerede kjøpt en ladestasjon til Johan Sverdrup-feltet, Njord-feltet og Åsgard-feltet.

– Nå er det bånn gass, sier Eide, som skryter av Equinor.

– Tidligere når vi har jobbet mot store, globale selskaper, så har de fungert som et filter for de gode ideene. Dette har vært en unik måte å jobbe på. Ideer nedover i verdikjeden har fått blomstre, sier Eide.

LES OGSÅ: Johan Sverdrup: Pengebingen i Nordsjøen (+)

– Equinor har brukt hele sitt interne nettverk med kompetanse og alle sine relevante underleverandører på å bidra til denne utviklingen. Vi har også jobbet tett med drone-leverandørene Eelume, SAAB, Oceaneering, og Saipem, og det er avholdt flere heldags Workshops for å raffinere løsninger og sikre funksjonelle løsninger mot de forskjellige aktørene, sier Eide.

Daglig leder i Blue Logic, Stig Magnar Lura, uttaler:

– Equinor har vært ledene i prosessen ved å være premissleverandør og vi har i fellesskap utviklet spesifikasjoner og krav. Vi har arbeidet sammen på en helt ny måte der fokus har vært å utvikle åpne løsninger med felles grensesnitt, noe vi mener å ha lykkes med.

Ladeplatene har vært testet hos NTNU i Trondheimsfjorden, SAAB i Motala Sverige, Oceaneering på Tau, og skal nå til Saipem i Italia for å verifisere funksjonalitet.

– Vi skriver internasjonal standard

Blue Logic er komitémedlem i API (American Petroleums Institute).

– Det betyr vi er med på å skrive internasjonal standard på dette. Vi, lille Blue Logic, sier Eide og fortsetter:

– Som komitémedlem i API har vi også jobbet opp imot API 17H og Deep Star i USA for å sikre at den åpne innovasjonen kommer inn i anerkjente standarder. Dette arbeidet har vært viktig får å modne drone-teknologien på en slik måte at den får en bred aksept i hele industrien. For at det skal bli et marked så er vi som industri avhengig av en bred tilslutning der flere oljeselskap tar denne teknologien i bruk, sier Eide.

LES OGSÅ: Gjør sagflis om til batteri for industri og tungtransport (+)

Ikke bare «oljå»

Det er også er marked utenfor oljebransjen også for den undersjøiske «bensinstasjonen».

– For flytende havvind er dette genialt, gruvedrift, fiskeoppdrett. Det handler om havrommet. Norge er verdensledende på å utnytte havrommet. Dette er et steg der vi leder an, og at vi fortsetter å være ledende. På Tau har vi et testsenter for undervannsdroner, Tau Autonomy Center, hvor det kommer folk fra hele verden. Norge har blitt et mekka for undervannsdroner, sier Eide.

LES OGSÅ: Slik blir ONS: –Tema som planlagt, men i mindre format (+)

Mer fra Dagsavisen