Nyheter

Har ventet på kaisvar i tre år

I 2015 ønsket et enstemmig kommunalstyre for miljø og utbygging å selge kaier Stavanger kommune ikke trenger for å finansiere rehabilitering av andre kaier. Ingen kaier er solgt og forfallet er større enn noen gang.

Mandag meldte RA om forfallet blant kaiene i Stavanger kommune. 20 av 26 kaier kommunen er i sterkt forfall, flere av dem anbefales stengt eller revet. Kommunalstyret for miljø og utbygging (KMU) har blitt orientert om forfallet.

Vi føler oss jo som løgnaser. Vi tok opp dette med kaiene i 2015 og 2016, sier nestleder i KMU, Leif Arne Moi Nilsen (Frp).

1. september 2015 fattet KMU et enstemmig vedtak.

«Ber om en sak om noen kaier kan selges til private/båtforeninger hvor eventuelle overskudd går til rehabilitering av de andre som må bevares. Ingen kaier rives før ny sak er fremlagt til behandling.», står det i sakspapirene.

LES OGSÅ: – Kommer det en lastebil her, kan kaien i verste fall kollapse

Kommunens svar

20. januar 2016 fikk de svar fra kommunen.

«Direktørens vurdering er at ingen av de 20 kaiene som Stavanger kommune eier og forvalter bør selges.», var konklusjonen i svaret.

Det var også anbefalt en dialog med Ryfylke friluftsråd om å overta drift vedlikehold og forvaltning fem kaier.

De har overtatt flere kaier, når friluftsgjengen tar over, så vet vi at det er i gode hender. Det er ser man for eksempel på Vassøy og Langøy, sier Moi Nilsen før han fortsetter:

Det var en av tingene vi ble enige om i møtet 5. april 2016, det ble også enstemmig vedtatt at kommunen skulle finne tre-fire kaier som vi kunne selge. Og der har saken ebbet ut.

LES OGSÅ: Kommunen stenger fire kaier

Ikke umulig å selge

For selv om direktøren i Stavanger kommune, Leidulf Skjørestad, skriver i konklusjonen at kaiene ikke bør selges, så har han ikke stengt døra for salg i saksfremlegget.

«Det er altså ikke en nødvendighet at kaiene er kommunale. Direktøren mener til tross for dette at det er viktig at Stavanger kommune eier og forvalter kaiene slik at de blir vedlikeholdt og tilgjengelige i all fremtid.», skriver direktøren som en merknad.

Og så står vi her som løgnaser ganske nøyaktig tre år senere. De fleste kaiene er mer forfallene enn noen gang, sier Moi Nilsen.

Blant argumentene i saksfremlegget er at kaiene må kunne fungere som beredskapskaier, spesielt på de stedene som ikke landfaste.

Problemet er at man sier at det er beredskapskaier, men hvordan skal de fungere til beredskap dersom man ikke kan legge til båt der, og ikke en gang gå til fots ut på kaia?, spør Moi Nilsen, og legger til:

Når man skal selge noe, så velger man selv hva man skal selge. Dermed kan man legge inn en klausul om bruksrett.

LES OGSÅ: Politikere på kaibefaring og søppelplukking

– Har sviktet innbyggerne

Blant kaiene som er i så dårlig forfatning at de må fysisk stenges er Austre Åmøy.

Dette er det beste, eller egentlig dårligste eksemplet. Kaia er full av hull og i dårlig forfatning, men det er en kai som lokalsamfunnet er avhengige av. De er vant til å få gods hit. Dette er en av kaiene kommunen må prioritere å fikse. At den har havnet i en sånn forfatning at den må stenges fra vann og land er en skam ovenfor innbyggerne, sier Moi Nilsen.

Han er klar på hva han nå mener bør skje.

Det er tre valg for kaiene. Rive, selge eller rehabilitere. Vi må finne ut av hvilke kaier som er i hvilken kategori. Siden det egentlig er det vi bestilte for tre år siden, så regner jeg med at vi får dette fra administrasjonen ganske så fort, sier Moi Nilsen.

Mer fra Dagsavisen