Nyheter

– Kommer det en lastebil her, kan kaien i verste fall kollapse

20 kommunale kaier i Stavanger er i sterkt forfall. To av dem må nå fysisk stenges av etter urovekkende funn i rapport.

Bilde 1 av 4

– Vi har tidligere år skiltet kaier med at de er stengt, men vi har ennå ikke avsperret noen fysisk. Men det må vi nå, sier Trygve Petter Nilsen, seksjonsleder for vei i Stavanger kommune til RA.

Årlig bestiller kommunen inspeksjoner og kartlegging av bruer og kaier i Stavanger fra leverandøren Safe Control. Hvert år viser rapportene det samme: De 20 kaiene i kommunen er i sterk forfall. Flere av dem anbefales stengt eller revet.

I flere tilfeller har kommunen vært nødt til å sette opp skilter hvor de gjør publikum oppmerksomme på at de ikke må legge til kai eller ferdes på kaien. Men nå er tilstanden blitt så prekær at enkelte fysisk må sperres av.

Det er konklusjonen til Park- og veiavdelingen i kommunen etter at de i januar tok en gjennomgang av samtlige siste års rapporter sammen med Safe Control.

LES OGSÅ: Kommunale boliger: – Et etterslep på en halv milliard kroner (RA+)

Haster med sperringer

Åtte kaier listes opp som «verstinger»: Kalvøy kai, Hellesøy kai, Buøy kai, Kallagkaien, Bjørnøykaien, Roaldsøy kai, Austre Åmøy og Ormøy kai. Året rundt blir disse brukt av friluftsinteresserte, båtforeninger, sjøspeidere og rutebåt til og fra Byøyene, ifølge kommunen.

Særlig på Austre Åmøy og Ormøy kai haster det å få på plass sperringer. I en tilstandsrapport om Austre Åmøy heter det blant annet: «Omfattende skader i bærebjelkene. Skadene er så framtredende at bruk bør holdes på et svært begrenset nivå.»

Ormøy kai beskrives slik: «Omfattende skader og defekter. Dårlig fundamentering under ytterste pilarer. (...) Bæringen er sterkt svekket.»

– Disse to kaiene kan vi ikke tillate at folk bruker. Vi tror ikke at kaiene detter ned i morgen fordi folk benytter seg av dem, men jo større tyngde og jo mer de brukes, jo større er sjansen for at det kan gå galt. På Austre Åmøy vet man for eksempel aldri når en lastebil finner på kjøre ned på kaien. Gjør den det, frykter vi kaien i verste fall kan kollapse, sier Nilsen, som sier at det er ekstra bekymringsfullt at mange av skadene ikke kan sees med det blotte øye.

– Dermed kan folk tro at de er i orden, sier han.

LES OGSÅ: Slik vil politikerne få bukt med etterslepet i de kommunale boligene (RA+)

Brukes av speideren

Ormøy kai brukes ukentlig av Engøyholmen KFUK-KFUM Speidere, sjøspeiderne i Stavanger. Gruppeleder, Aksel Onarheim, kjente ikke til denne tilstandsrapporten fra kommunen.

– Vi har ikke vært klar over at kaien er så dårlig. Dette er nytt for oss. Vi trodde dette var reservekai for ferje, og vi har derfor gått ut ifra at den er i orden. Hvis kaien nå stenges, blir det tungvint for oss når vi skal ha speidermøte på Midtholmen, som ligger like utforbi Ormøy. Det er ingen brygge i umiddelbar nærhet, som vi kjenner til, som kan brukes, sier han til RA.

Pengebønn

I dag har park- og vei kun budsjett til å sette av midler til mindre strakstiltak, som utbedringer av dårlige endeavslutninger på rekkverk eller manglende sikkerhetsutstyr på kaiene. Å få utbedret kaiene til dagens standard, krever et langt større budsjett – eller det må gjøres som et svært langsiktig mål.

Tirsdag neste uke skal saken opp i Kommunalstyret for miljø og utbygging, men da som en ren referatsak. Nilsen har likevel en bønn til de folkevalgte:

– Det er bekymringsfullt at tilstanden er dårlig. Vi skulle ønske at vi fikk de midlene som skal til for å få kaiene på et tilfredsstillende nivå, sier han.

LES OGSÅ: Geoparken måtte repareres for 250.000 kroner i fjor (RA+)

Dette er  de åtte verstingkaiene:

Under følger et utdrag av tilstanden ved åtte kaier i Stavanger hvor tilstanden er dårligst.

Kalvøy kai: «Skader på bærende konstruksjon av en slik karakter at bæreevnen er svekket. (...) Det anbefales ny kai på Kalvøy, enten ved å rive eksisterende kai eller finne et nytt sted for ny kai.»

Dette vil kommunen gjøre: Kostnader og ansvar må avklares med Rogaland fylkeskommune, da hurtigbåten har daglige anløp her.

Kalvøy kai: «Skader på bærende konstruksjon av en slik karakter at bæreevnen er svekket. (...) Det anbefales ny kai på Kalvøy, enten ved å rive eksisterende kai eller finne et nytt sted for ny kai.»

Noen av inspektørenes bilder fra Kalvøy kai. FOTO: SAFE CONTROL

Hellesøy kai:

«Skader med betydning for bæreevnen. Det er i hovedsak undergraving av stålspunt som er mest graverende. (...)»

Dette vil kommunen gjøre: Kostnader og ansvar må avklares med Rogaland fylkeskommune, da hurtigbåten har daglige anløp her.
 
Buøy kai: «Skader på bærende konstruksjon vurderes til å være av en slik karakter at bæreevnen er svekket. Gjennomgående brudd på de ytterste pilarene, akse 8. I tillegg er hovedbjelker,  tverrbærer, frontbjelke og dekket svekket som følge av armeringskorrosjon. (...)

Dette vil kommunen gjøre: Kommunen iverksetter lastbegrensing. Kaien skiltes. Kostnader og ansvar må avklares med Rogaland fylkeskommune, da hurtigbåten har daglige anløp her.

Austre Åmøy: «Omfattende skader i bærebjelkene. Skadene er så fremtredende at bruk bør holdes på et svært begrenset nivå. (...)

Dette vil kommunen gjøre: Påse at kaien er stengt for tilkomst både fra land- og sjøside inntil tiltak iverksatt eventuelt bruke betonggriser.Kaien skiltes med vektbegrensning. Stenging av kaien må varsles, både til innbyggerne på Austre Åmøy og for de kjørende (skiltes).

Austre Åmøy: «Omfattende skader i bærebjelkene. Skadene er så fremtredende at bruk bør holdes på et svært begrenset nivå. (...)

Urovekkende funn fra Austre Åmøy. FOTO: SAFE CONTROL

Ormøy kai:

«Omfattende skader og defekter. Dårlig fundamentering under ytterste pilarer.» (...)

Dette vil kommunen gjøre: Påse at kaien er stengt for tilkomst både fra land- og sjøside inntil tiltak iverksatt. Skiltes med vektbegrensning. Stenging av kaien må varsles, både til innbyggerne på Ormøy, sjøspeiderne og for de kjørende (skiltes).

Ormøy kai: «Omfattende skader og defekter. Dårlig fundamentering under ytterste pilarer.» (...)

Stavanger kommune ønsker å stenge Ormøy kai etter funn som dette. FOTO: SAFE CONTROL

Kallagkaien, Bjørnøykaien og Roaldsøy kai er allerede skiltet. Her vil kommunen dessuten påse at kaien er stengt for tilkomst både fra land- og sjøside inntil tiltak blir iverksatt. «Bedre skilting og sperring med betonggriser må vurderes».

Mer fra Dagsavisen