Etter noen måneder tilbake i manesjen som styreleder i Viking erkjenner Ole Rugland at det er langt tøffere enn tidligere. Han er likevel klar på at en plan for å komme ut av den vonde spiralen snart vil iverksettes. Foto: Torbjørn Svendsen

Lover Jonevret snarlige 2017-rammer

Styreleder Ole Rugland må om kort tid se Viking presentere et halvårsregnskap der inntektene har sviktet mye mer enn først antatt. Likevel lover han at Kjell Jonevret snart skal få rammeverket for 2017 – og at en plan for å snu motgangen kommer nå.

Følg RA Sporten på Facebook!

Selv om det er bare er august virker mye av luften å ha gått ut både av både Viking og publikum. Ole Rugland, som i vår gjorde uventet comeback som styreleder, har ingen problemer med å erkjenne realitetene. Noen store sjokk har han likevel ikke fått.

LES OGSÅ: Nå starter 2017-byggingen

– Med situasjonen, slik den var beskrevet i vår, viste jeg at dette ville være utfordrende. Jeg var klar over at vi ville gå inn i en sommer og høst med tøffe utfordringer. Sportslig ustabilitet var heller ikke uventet, sier Rugland til RA.

Smellen har økt i omfang

Tilskuertallene er halverte siden sist han var i manesjen. Samtidig har markedet sviktet. Til tross for dobbelt bunnivå ville ikke Rugland heller foretrukket en høst med nedrykksstrid og spenning. Da tar han heller midt på treet.

–Nei! Ut ifra tidligere erfaringer vil vi ikke inn i en slik situasjon igjen, slår han fast.

Utenfor banen er situasjonen mer alvorlig. Rugland har, sammen med de andre aksjonærene, bidratt til at 17 millioner er spyttet inn i frisk kapital. Dessverre er det ikke nok til stabil drift på lang sikt. Til det er inntektstapene for høye.

LES OGSÅ: Slik var Tromsø-Viking

Skanem-sjefen beskriver ledervervet i Viking som langt vanskeligere enn sist han var i manesjen. Da lå et solid inntektsbilde i bunnen.

– Det har allerede blitt kuttet mye kostnader de siste årene. Det er en vond spiral. Samtidig som vi kutter kostnader synker inntektene ytterligere. Beløpet er større enn antatt i år. Vi må snu trenden og få produktet vårt fram på en helt annen måte. Vi må skape entusiasme for planen vår. Det er utfordringen, sier Rugland.

Han kan ikke svare på om Viking vil ryke inn i rød sone hos NFF igjen.

Den vanskeligste øvelsen går på det forretningsmessige mantraet om å bruke penger for å tjene penger.

Selv om klubben har hatt en strategi, med å ikke bruke penger på verken nye lønninger eller overgangssummer i siste del av denne sesongen, erkjenner styrelederen at det ikke kan fortsette inn i 2017. Han er opptatt av at Kjell Jonevret og Ian Burchnall skal få rammer å forholde seg til. Så fort som mulig.

– Dette er et arbeid vi har startet på nå etter ferien. Vi tenker offensivt. Jeg kan ikke tidfeste, men det er klart at Jonevret og sport må få rammer. Vi kan ikke vente til desember med dette. Det må planlegges for 2017. Nå, sier Rugland.

– Hvor vanskelig er det i dagens klima?

– Veldig utfordrende, men vi må få det til. Det forventer organisasjonen.

Må på offensiven igjen

Rugland er klar på at klubben nå må komme seg på offensiven og forteller at konkrete grep er under utforming. Det er grep som skal motvirke inntektssvikt og publikumsfrafall allerede nå i høst.

– Vi sitter ikke passive og ser på. Det vil bli gjort grep for å få folk tilbake på stadion.

LES OGSÅ: Viking-emisjonen stoppet på 17 millioner

Rugland er tydelig på at kommunikasjon er en viktig del. Planen skal selges inn på rett måte hos folket. Det har vært for mye snakk om kostnadskutt de siste årene. Han håper det kan dreies over mot Vikings planer om å bli knallgode på spillerutvikling og målet om 50 prosent lokale spillere innen få år. Planene for 2016 og 2017 kommer ut om kort tid.

Samtidig vet han at det også må handles spillere fra utsiden.

– Ingen har sagt at stans på overgangsfronten skal gjelde også i 2017, minner han om.

Skjønner likegyldigheten

At klubben nå har et snitt på under 8000 solgte billetter til hjemmekampene, og at det reelle tallet besøkende er mye lavere, er selvsagt en helt sentral del av Vikings problemer.

– Skjønner du at folk har blitt likegyldige til Viking?

– Ja. Jeg skjønner at folk har blitt likegyldige. Det har nesten kun vært snakk om kostnader. Vi må bli bedre på å kommunisere ut det positive. Nå blir det fort negative tanker om Viking. Om at vi kun skal spare.

– Hvor ødeleggende er det at alle kamper fra Tippeligaen kan ses på TV eller nett-TV?

– TV-avtalene er et tveegget sverd. Det gir tilgjengelighet i mange kanaler. Og gode inntekter. Men man må ikke gå for langt i det å skape medieinntekter, sier Rugland – og fortsetter:

– Vi så likevel 17.000 komme på kamp i Bergen i helgen. I Trondheim møter også folk opp. Får vi fram produktet tror jeg folk kommer tilbake. Og tilskuere og trøkk rundt kampene henger sammen med sponsorer og marked, minner han om.

– Har Viking noen plan B om nedrykk og 1. divisjon skulle bli en realitet i framtiden?

– Vi jobber ikke med 1. divisjon som et mål. Vi tror vi skal ha en stall i 2017 som er kapabel. Strategien med unge og lokale spillere vil ligge i bunn, men vi skal ikke unngå kjøp. Produktet må fortsatt spisses, sier Rugland.