Kultur

Fra teaterscenen til katastrofefilm: – Det er en helt annen verden

Da Henrik Bjelland fra Stavanger prøvespilte til storfilmen «Nordsjøen» tenkte regissør John Andreas Andersen: «Yes. Han skal ha den rollen».

– Dette er min første store rolle, og jeg er så stolt over å få være med. Jeg har vært mye på teater tidligere, og dette er en helt annen verden. En helt fantastisk verden som jeg har lyst å leke mye mer i, sier Henrik Bjelland til RA.

Regissør John Andreas Andersen forteller at de hadde en castingprosess hvor flere kjente norske skuespillerne var inne, men at valget likevel falt på Bjelland til rollen som Stian i filmen «Nordsjøen».

– Det handlet om å finne den personen jeg hadde mest tro på at kom til å fungere på en troverdig måte i den rollen. Så fant vi til slutt Henrik og vi fikk ham inn på prøvefilming. Det var spesielt én scene han gjorde, sluttscenen i hele filmen, som gjorde at jeg tenkte «Yes. Han skal ha den rollen», sier Andersen.

– Det eneste var at jeg syns han var litt spinkel, så jeg fikk ham til å legge på seg ti kilo i løpet av seks uker, sier han og ler.

– Ja, jeg fikk meg personlig trener og kjørte på. Det var ganske intenst, og jeg var egentlig kvalm i tre måneder, sier Bjelland.

– Så da er det akkurat som i Hollywood, da?

– Haha, ja. Akkurat som i Hollywood, sier Bjelland og ler.

Hell i uhell

Neste uke, 29. oktober, er det premiere på katastrofefilmen «Nordsjøen». Filmen handler om at en oljeplattform plutselig går ned utenfor Ormen Lange-feltet. Forskerne søker desperat å finne løsningen på den tilsynelatende uforklarlige hendelsen. Norge holder pusten når det viser seg at ulykken bare er starten på noe som skal bli veldig mye mer alvorlig. Midt i kaoset befinner Sofia (Kristine Kujath Thorp) seg. Hun er en ung gründer som jobber med svært avanserte undervannsroboter. Sammen med kollegaen Arthur (Rolf Kristian Larsen) må hun risikere alt i en desperat kamp mot klokka, da det viser seg at Sofias kjæreste (Henrik Bjelland) er fanget i en ødelagt plattform dypt under den frådende havoverflaten, heter det i en pressemelding om filmen.

En god del av filmen skulle etter planen spilles inn i utlandet, men så kom covid-19. Det førte til at produksjonen måtte tenke annerledes og gjøre det de kunne for å få tilgang til det de trengte her hjemme.

– Det var mye logistikk, sikkerhet og tillatelser, men oljebransjen var veldig åpne og hjelpsomme – på tross av at vi laget film om en katastrofe i Nordsjøen, sier regissør John Andreas Andersen.

– De slapp oss inn og ga oss tilgang til plattformer, skip og kunnskap. Det var en konsekvens av covid, men i ettertid er vi glade for at det skjedde. Det var litt hell i uhell, for jeg føler jo filmen ser både bedre og mer ekte ut nå. Og ikke minst for skuespillernes del. Jeg tror det var noe helt annet for Henrik å stå på en faktisk plattform, kjenne vinden, lukta av olje og fryse litt, enn å sitte inne i et varmt og tørt studiorom, sier Andersen.

Nordsjøen, Henrik Bjelland, John Andreas Andersen

– Ja, det gjorde alt. Det var som å være på verdens største lekeplass. Jeg fikk oppleve det, og det var som om jeg faktisk var i den situasjonen, sier Bjelland.

Filmingen foregikk for det meste på en plattform på land, men crewet har også flydd helikopter ut og vært på plattformer i Nordsjøen.

– Det er jo veldig mange, spesielt i denne regionen, som jobber i oljebransjen. Har dere gjort mye research, slik at ikke folk blir sittende og peke ut feil?

– Vi har gjort masse research, men hvis du jobber i oljebransjen kommer du garantert til å finne mange feil, sier regissør Andersen og ler.

– Mange av tingene vet vi om, og det er bevisste valg, for når du skal lage en spennende kinofilm er det mange hensyn som må tas. Å fortelle historien på en dramatisk måte for publikum er nummer én, og da må fakta vike litt noen ganger. Samtidig har vi ønsket at miljøene skal føles ekte, så vi har derfor ekte oljearbeidere som statister, vi har filmet på installasjoner og hatt med oss konsulenter som kan alt om dette, sier han.

Typisk Hollywood-sjanger

I traileren til filmen ser vi skip som kantrer, høye bølger, eksplosjoner og plattform-kollapser. Regissør Andersen synes «Nordsjøen» tar det enda et steg videre fra «Bølgen» og «Skjelvet» når det kommer til visuelle effekter.

– Det blir litt Hollywood-preg over det hele?

– Det er jo det, og dette er jo en typisk Hollywood-sjanger. Vi stjeler sjangeren fra Hollywood og lager det i en slags skandinavisk variant. Vi har jo brøkdelen av et Hollywood-budsjett, men jeg tror ikke det nødvendigvis gjør det til en dårligere film. Det gjør bare at vi må fokusere litt mer på det menneskelige og karakterene i filmen, sier Andersen.

Nordsjøen

– Ja, og hvordan kombinerer man de to? Det menneskelige og en katastrofe som dette?

– Det som gjør en film som dette bra er hvis du klarer å få publikum til å bry seg om karakterene. Det er noe vi har mye fokus på, for vi vil lage en film i en slags norsk virkelighet, der man føler at dette er ekte mennesker som tar ekte valg. Kanskje de tar feil valg eller riktig valg, men det er ikke snakk om en superhelt som henger under et helikopter i en snor, sier Andersen.

Blir veldig nært

Allerede har terningkastene begynt å rulle inn, og filmen har fått alt fra terningkast tre i Stavanger Aftenblad, til terningkast fem i Dagsavisen. Andersen sier han alltid bryr seg om terningkast, men at han er mest opptatt av at publikum gjør seg opp sin egen mening om filmen.

– Hvorfor tror dere katastrofefilmer appellerer til publikum?

– De fleste i Norge jobber ikke i oljebransjen. De færreste av oss kommer til å jobbe ute på en plattform, og det er enda færre som kommer til å komme seg under vann under en plattform. Du kommer inn i kinosalen og blir tatt med til et helt nytt sted. I tillegg har du karakterer som blir utsatt for noe ekstremt og må ta vanskelige valg. Kanskje det er det som fascinerer, sier regissøren.

«Nordsjøen»

– Ja, og så vil man gjerne se mennesker takle problemer, komme seg gjennom det og overleve. Når jeg er på kino liker jeg å se meg selv, altså at jeg kan sette meg inn i situasjonen og tenke «her ville jeg gjort sånn» eller «der hadde jeg vært skikkelig redd». Dette blir som å skru hverdagen opp på maks, for dette er jo noe som ikke skjer til vanlig, legger Bjelland til.

– Alle i denne regionen kjenner jo noen som jobber offshore, og mange kjenner noen som var berørt av «Kielland»-ulykken. Hva tenker du om det? Er det noe som gjør det nærere for deg?

– Da jeg så filmen på mandag og da jeg kom til Stavanger nå kjenner jeg meg emosjonell, for da blir det plutselig veldig nært. Jeg kjenner mange som jobber på plattform og jeg kjenner mange som kjenner noen som mistet noen i ulykken. I tillegg handler det jo om oljebransjen og det er spilt inn her. Så det blir nært, men det var ikke noe jeg tenkte på da vi spilte inn. Det er heller noe som kom i ettertid, sier Henrik Bjelland til RA.

---

FAKTA OM «NORDSJØEN»:

  • Sjanger: Action/Drama/Katastrofe.
  • Regi: John Andreas Andersen.
  • Manus: Lars Gudmestad og Harald Rosenløw Eeg.
  • Produsent: Martin Sundland, Catrin Gundersen – Fantefilm Fiksjon AS.
  • Cast: Kristine Kujath Torp, Rolf Kristian Larsen, Henrik Bjelland, Anders Baasmo, Bjørn Floberg, Anneke von der Lippe, Ane Skumsvoll, Cengiz Al.
  • Premiere: 29.10.2021.

---

Mer fra Dagsavisen