Nyheter

Krever møte om bom-ansvaret med Solvik-Olsen

Stavanger-ordføreren krever, i likhet med kollegaen i Sandnes, et møte med samferdselsministeren om penger og ansvar for bompenger og veiutbygging på Nord-Jæren.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsens uttalelser om at det er «politikerne lokalt som bestemmer nivået på bomtakstene», har skapt kraftige reaksjoner hos Sandnes-ordfører Stanley Wirak. Han truer med å trekke Sandnes fra hele Bymiljøpakken, altså bomringene og planlagt veiutbygging på Nord-Jæren – alternativt at Solvik-Olsen (Frp) – som samferdselsminister og ansvarlig for regjeringens prioritering av penger til veiutbygging – legger mer penger på bordet.

Wirak (Ap) får full støtte av Stavanger-ordfører Christine Sagen Helgø (H):

– Samferdselsministeren sier at vi lokalt kan bestemme nivået på bomtakstene. Dette er jo feil. Bomtakstene er vedtatt enstemmig i Stortinget, inkludert Frps stemmer, sier Sagen Helgø.

LES OGSÅ: – Frp bør dra til Oslo, ikke Bybrua

Vil møtes

Hun vil også ha Solvik-Olsen raskt i tale.

– Jeg stiller meg bak kravet fra Wirak om et snarlig møte. Vi bør helst få det til før neste møte i styringsgruppen for Bymiljøpakken. Jeg vil i alle fall slippe alt jeg har i hendene får å få det til, sier Sagen Helgø til RA.

Hun legger til at fylkesordføreren og alle fire Nord-Jæren-ordførerne står bak kravet.

Det samme gjør styringsgruppen for Bymiljøavtalens politiske ledere når det gjelder å stå på den avtalen som allerede er framforhandlet, og vedtak basert på stortingsproposisjonen blir innført 1. oktober, ifølge Sagen Helgø.

Hun vil uansett ha en avklaring om hvem styringsgruppen egentlig forhandler med.

– Det er skapt uklarhet om hvem vi egentlig forhandler med. Er det samferdselsministeren eller er det veidirektøren? Solvik-Olsen har sagt at vi fritt kan bestemme hva takstene er, sier Sagen Helgø, men peker på at styringsgruppen er låst av Stortingets vedtak.

LES OGSÅ: Solvik-Olsens pekelek

Milliarder i spill

Kampen om mer statlige penger står allerede i etterkant av styringsgruppens kommende møte 30. august, da skal det forhandles på ny.
Det er milliardutbygginger som står på spill hvis Sandnes velger å trekke seg fra Bymiljøpakken, eller at forhandlingene med Staten låser seg av andre årsaker.

– Bymiljøpakken inneholder veiprosjekter for totalt 32 milliarder kroner, med utbygginger som E 39 Hove-Ålgård, ny E 39 Smiene-Harestad, Bussveien og Sykkelstamveien. Hvis avtalen ryker, kan det bety at store og framtidsrettede veiprosjekter ikke vil kunne bli gjennomført. Målet må være å bli enige, sier Sagen Helgø.

Plasserer ansvar

Stanley Wirak har ikke lagt skjul på hvem han mener har ansvaret for bompengeinnkrevingen i Norge, og har bedt lokale bom-aksjonister som Stavangers Leif Arne Moi Nilsen (Frp) om heller å reise til Oslo for å demonstrere mot samferdselsministeren.

– Solvik-Olsen framholder at han er imot bompenger og at bompenger er funnet på lokalt. Men Frp-politikerne burde spørre ham: Hvis bompengene tas vekk, kommer du med den sjekken på syv milliarder kroner til veier? Hvis han svarer «ja, det kommer jeg med» – ja, så blir bompengene fjernet i morgen, som Wirak sa til RA.

RA prøvde fredag å få kommentarer fra Ketil Solvik-Olsen. Fredag ettermiddag var henvendelsen ikke besvart.

Kan trekkes

Ketil Solvik-Olsen åpner uansett for at Sandnes kommune kan trekke seg fra Bymiljøpakken, og slår fast at gigantavtalen om veiutbygging og bompenger da ryker slik den er 
framstår nå.

Samferdselsministeren har skrevet en kommentar basert på ordfører Stanley Wiraks trusler om å trekke Sandnes ut av Bymiljøpakken.

– Byvekstavtalen og bypakken er et helhetlig kompromiss mellom mange parter. Verken stat eller nabokommuner kan pålegge noen å delta mot sin vilje. Dersom en kommune velger å trekke seg, så tilsier det at avtalen opphører i sin nåværende form, siden både finansiering og forutsetning for gjeldende vedtak faller bort. Gjenværende parter må da revurdere både ambisjoner, finansiering og prosjekter, skriver Solvik-Olsen i en kommentar, først formidlet av Aftenbladet.

Veidirektør Terje Moe Gustavsen, som selv skal forhandle med de lokale ordførerne og fylkesordføreren, slår fast at han ikke vil gå i detaljdiskusjon om konsekvenser av Sandnes-utspillet.

– Det pågår som kjent reforhandling av byvekstavtalen for Nord-Jæren mellom staten og kommunene Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg, samt Rogaland fylkeskommune. I den forbindelse registrerer jeg selvsagt både uttalelser og meninger i mediene. Jeg regner med at kommunene/fylkeskommunene vil ta opp det de både mener og ønsker i forhandlingsmøtene. Da vil staten selvsagt forholde seg til det som tas opp, og gi våre vurderinger og kommentarer til mediene. Jeg ønsker imidlertid ikke å delta i en forhåndsdiskusjon om det som kommer opp i forhandlingene. Det gjelder også spørsmål om nåværende avtale, ikke minst fordi disse spørsmålene er sterkt knyttet til reforhandlingen. Slike spørsmål kommer vi tilbake til i styringsgruppemøtet, skriver han til RA.

Byvekstavtalen er en avtale nullvekst i personbiltrafikken på Nord-Jæren og statens innskudd i Bymiljøpakken. Bymiljøpakken ble tidligere kalt Bypakke Nord-Jæren.

LES OGSÅ: Frp kjemper mot bompenger

FAKTA:

Stortinget vedtok i 2016, med samtlige partiers stemmer, Bypakke Nord-Jæren, etter framlegg fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Hele Stortingsproposisjonen kan leses her. 
Vedtaket inkluderer bomringene rundt Sola, Sandnes, Forus og Risavika, personbilpris på 22 kroner med rushtidsavgift på 44 kroner (2018-kroner), og prioriterte veiprosjekter.
Bussveien, andre kollektivtiltak (1 milliard) Sykkelstamvei Stavanger-Forus-Sandnes, andre sykkeltiltak og veiprosjekter som E39 Smiene – Harestad, E39 Ålgård – Hove og Fylkesvei 505 Skjæveland – Foss Eikeland. Fylkesvei 505 Foss Eikeland – E39, – Fylkesvei 409 Transportkorridor Vest fra Kvernevik – E39 i Randaberg og E39/Fylkesvei 44 (Krysstiltak/veiutvidelse) inngår også i pakken.
En styringsgruppe bestående av fylkesordfører, ordførerne på Nord-Jæren, ledet av Vegdirektøren, er satt ned til å koordinere framdriften av prosjektene, og legge grunnlag for Stortingets, departementets og lokale myndigheters behov for styring og kontroll med bruk av budsjettmidler og bompenger. Gruppen enes om krav overfor Staten, fylkesordføreren forhandler.
Det neste møtet i styringsgruppen avholdes 30. august.

Mer fra Dagsavisen