Nyheter

Høstprogrammet er klart

Dette ser du i høst på teateret.

Bilde 1 av 7

– Et forfriskende og meget variert høstprogram som både gir næring til refleksjonen og trim for lattermusklene.

Det skriver Rogaland tester på sin nettside om høstprogrammet, som ble offentliggjort torsdag.

Høstprogrammet:

2010  LOLLYWOOD
En romantisk actionkomedie for folk flest!
Av Yngve Sundvor og Statsteatret
15. – 17. august / 20. – 21- november – Hovedscenen

Salaam aleikum!
I Statsteatrets niende forestilling ønsker vi velkommen til vår egen samtid.
Denne gangen har vi lagt ut på en lang reise i håp om å få øye på oss selv. Handlingen er nemlig lagt til Lahore, Pakistan. Vi følger et norsk filmselskap i sine bestrebelser på å lage en thriller av internasjonalt kaliber.
Med i det mangslungne teamet finner vi også den norske skuespilleren Shahid Khan. Filmteamet kjemper mot klokken, kreditorer, korrupsjon og konspirasjoner, samt et ublidt møte med en tiger. Vil filmen noensinne bli ferdig?
Velkommen til en fundamental reise i skyggen av mangotrærne. Velkommen til en historie for folk flest.
Av: Yngve Sundvor og Statsteatret
Regissør: Yngve Sundvor I Dramaturg: Morten Kjerstad
Medvirkende: Per Kjerstad, Cato Skimten Storengen, Gard Bjørnstjerne Eidsvold og Kim Sørensen

EN MIDTSOMMERNATTSDRØM
En hyllest til drømmene
Av William Shakespeare
4. september – 19. oktober – Hovedscenen

###

Når Shakespeares mest spilte stykke settes opp på Hovedscenen i høst, blir det forviklinger, komedie og kaos i kjærlighetslivet. Stykket er en hyldest til drømmens kraft og et av William Shakespeares aller mest spilte stykker. Her handler det om alt det ukontrollerbare som våkner til liv om natten. 
 
I Shakespeares herlige forviklingskomedie er handlingen lagt til Athen, midt i forberedelsene til hertugens bryllup. Hermia, datteren til en av hertugens ansatte, nekter å la seg tvangsgifte med den unge Demetrius, og risikerer å måtte bøte med livet. Hun flykter ut i skogen med sin elskede Lysander. Venninnen Helena er håpløst forelsket i Demetrius og i et desperat forsøk på å få ham, røper hun Hermias fluktplaner. Når Demetrius setter av gårde for å finne sin forlovede følger den forsmådde Helena etter.
 
Men de fire unge elskende er ikke alene i skogen. En heller tvilsom teatertrupp, bestående av fire arbeidere, øver på underholdningen til hertugens bryllup. Stjernen i truppen blir i likhet med de forelskede ungdommene offer for maktkampen og sjalusifeiden mellom Alvekongen Oberon og hans dronning Titania. I den magiske skogen er det alvene som rår og en ekte kjærlighetsjakt mellom mennesker og alver begynner å utspille seg, anført av alvekongen Oberon og hans tjener, kjærlighetstricksteren, Puk.
 
I nettene opp til Hertugens bryllup vendes og dreies alle aspekter av kjærligheten, og i den magiske skogen er alle overlatt til naturens uforutsigbarhet. Her får de oppleve forelskelsens lunefulle vesen som både bittersøt og fatal.
 
En midtsommernattsdrøm er et raust virvar om kjærlighetens sorger og komplikasjoner, men ikke minst gleder!

Av: William Shakespeare I Regissør: Maria Kjærgaard-Sunesen I Scenograf og kostymedesigner: Simon Holk Witzansky I Koreograf: Belinda Braza
Maskør: Jill Tonje Holter I Lysdesigner: Haakon Espeland I Dramaturg: Michael Evans
Medvirkende: Espen Reboli Bjerke, Nina Ellen Ødegård, Lars Berge, Jacob Vigeland
Marianne Holter, Ingrid Rusten, Eva Ragnhild Tysse, Ulrikke Døvigen, Jonas Digerud
Marko Kanic, Matias Kuoppala og Mareike Wang

ÅPENBARINGEN
Menneskets omgang med livet
Av Mattias Andersson
5. september – 19. oktober – Teaterhallen

###

Vi lever i en turbulent tid hvor det moderne mennesket er fanget mellom drømmer om paradis og undergangsvisjoner. Begrepene «Gud» og «Nasjon» er kommet tilbake med full kraft, behovet for å tro er større enn noensinne og alternative fakta florerer. Hva er sant og hva er virkelig? Og hvordan forholder vi oss til hverandre i et stadig mer polarisert samfunn? Dette er noen av spørsmålene som utforskes i Åpenbaringen. 
Gjennom tre parallelle historier møter vi et antall mennesker som på ett eller annet vis har fått et kall om å utføre et hellig offer – og et menneske som vender Gud ryggen. 
En familiemann midt i livet, godt situert i det øvre samfunnslaget, får en åpenbaring om å utføre et hellig offer. Handlingen vil gjøre han misforstått i samfunnet og utstøtt av sine nærmeste: Han skal gi all sin kjærlighet og nærhet til en tiggerkvinne.

En slags «Kain og Abel» historie utspiller seg mellom et brødrepar. Søskenforholdet er preget av rivalisering og sjalusi både i forhold til å motta Guds kjærlighet og å vinne foreldrenes gunst. En 17 år gammel jente har fått et kall om å starte hellig krig for å redde landet. Mens tiggerkvinnen, den eneste som faktisk har vært troende hele livet, begynner å tvile.
I Åpenbaringen får vi se hva som skjer i møter mellom mennesker der tro og tvil, moral og empati, om hva som er godt og hva som er ondt gjør seg gjeldende. For noen kan åpenbaringen redde verden, for andre er det en åpning til helvetesgapet. Med beksvart og absurd humor blir sosiale spørsmål krysset med eksistensielle. 
Av: Mattias Andersson I Regissør: Mari Vatne Kjeldstadli I Oversatt av : Arne Lygre
Scenograf og kostymedesigner: Sven Haraldsson I Komponist: Ingvild Langgård
Lysdesigner: Trygve Andersen
Medvirkende: Cato Skimten Storengen, Eili Harboe, Ragnhild Arnestad Mønness, Mari Strand Ferstad, Svein Solenes, Espen Hana og Kasper Skovli Botnen

LØRDAGSGODT
En stor pose lørdagsgodt annenhver lørdag!
7. september – 30. november – Teaterkafeen

I høst fortsetter suksessen Lørdagsgodt, med spennende og morsomme teateropplevelser for de aller minste. Dermed kan barn i alderen tre til åtte år, foreldre og besteforeldre glede seg til nye, spennende teateropplevelser annenhver lørdag frem til jul.
Lørdagsgodt er teater for absolutt alle og like tilgjengelig som Netflix. Lørdagsgodt er et lavterskeltilbud for de aller minste, og en magisk stund hvor teater blir til i møte med barna.
Publikum får bli med på teatralske omvisninger hvor man vandrer rundt i gangene på teatret og får et innblikk i hemmelighetene bak scenen. Her vises det fram magiske rom og fortelles gode historier om teatret. Og omvisningene avsluttes alltid med en teatralsk eventyrstund i Teaterkafeen!
Vi gleder oss til å slippe små teaterdebutanter – og også mer erfarne publikummere inn, over en lav terskel, i Teaterhallen denne høsten.
Vi har så mye å by på og åpner godteposen i september!
Anbefales fra 3-8 år!

0 + 0 = 4
Gjestespill av og med Thomas Bye
20. – 23. september – Hovedscenen

###

Hvordan står det egentlig til i rettsstaten Norge?
En kritikerrost monolog om norgeshistoriens groveste justismord, og om likhetene mellom dem. 
0 + 0 = 4 handler om hvordan skuespiller Thomas Bye kom til å interessere seg voldsomt for rettssikkerhetsspørsmål og norske justismord.
Vi følger reisen hans fra han knapt visste hva et justismord var, til han tolv år senere knapt klarer å tenke på annet.
Forestillingen gjør dypdykk i Torgersensaken, Liland-saken og Fritz Moen-saken.
0 + 0 = 4 ble spilt første gang i september 2013, og hadde premiere i Tingretten i Førde.

GRUSOMME MÅNS
En rocka forestilling for hele familien
Av Dennis Andersson
11. oktober – 21. desember – Hovedscenen

###

Du kjenner kanskje historien om Pelle Svanseløs, den lille hyggelige katten uten hale, som Gøsta Knutsson skrev om. I Grusomme Måns skal vi bli bedre kjent med Pelles plageånd – Måns.  
Det er noen som bare ER kule, den som alle vil henge med - og sånn er Grusomme Måns. Han er en cool og rocka katt, han gjør som han vil og bryr seg ikke om noen andre. Og sammen med sine to lojale medløpere, Bill og Bull, ruler han i kattebyen Kattistan.
I Kattistan har man the swag, der hører man på garasjerock, chiller, har det moro og nyter tilværelsen. I hundebyen Hundistan bor de fisefine aristokratene, de som går i teselskap, i operaen og på klassisk konsert. De to byene er adskilt av en stor mur og ingen hunder har adgang til Kattistan og katter er selvsagt forbudt i Hundistan.
Men en dag forelsker Grusomme Måns seg i den nysgjerrige, intelligente og sjarmerende hunden Daisy, som bor i Hundistan. Og forkledt som en hund trosser Måns alle Kattistans regler og sniker seg inn i den forbudte hundebyen for å treffe sitt livs store kjærlighet. 
Men hva skjer når han krysser grensen ulovlig? Blir Måns avslørt i Hundistan? Og kan en katt og en hund i det hele tatt bli kjærester?
Grusomme Måns er hundenes og kattenes West Side story, hvor det handler om den umulige kjærligheten. Og medlemmer i Barne-og ungdomsteatret lover det blir en rocka forestilling med mye god musikk, masse spenning og en god porsjon kjærlighet når de «firbeinte» inntar Hovedscenen i høst. 
Av: Dennis Andersson I Regissør: Dennis Sandin I Scenograf og kostymedesigner: Karin Gille
Medvirkende: Medlemmer fra Barne-og ungdomsteatret

SCENER FRA ET EKTESKAP
Av Ingmar Bergman
22. oktober – 16. november – Hovedscenen

Full av undren over kjærlighetens mange faser skapte Ingmar Bergman i 1973 et portrett av tidens forvirrede parforhold i Scener fra et ekteskap. Serien ble en milepæl i nordisk TV historie og Bergmans folkelige gjennombrudd. I høst er Scener fra et ekteskap med Nina Ellen Ødegård og Anders Dale tilbake på Hovedscenen.

Vi møter Johan og Marianne etter 10 års vellykket ekteskap med to døtre. De kommer begge fra velmøblerte hjem, og føler seg som ekteskapelige forbilder i vennekretsen. Et vennepar er på besøk, og en reportasje om "lykke-hjemme-hos-vertskapet" får parets ekteskapshelvete fram i lyset.
Scener fra et ekteskap er en skildring av de nære ting i livet. Vi skal inn i det mest intime, nemlig samlivet mellom to mennesker, der vi avslører oss aller mest. Det handler om både ensomhet og tosomhet i samværet med andre, noe som er gjenkjennbart for de fleste. 
Om du ikke kjenner igjen de mest dramatiske ingrediensene i ditt eget liv, byr venner, bekjente og familie på rikelige innblikk i parforholdets iboende mørke. De pipler fram overalt, de små undertrykte kranglene og hverdagsaggresjonen — som du vet er basisen de gangene det virkelig blåser til himmels i et fullskala oppgjør. 
Bergmans fabelaktige tekst, oversatt og bearbeidet av Arne Lygre, har en eiendommelig kraft. Den er inn til margen rå og humoristisk, enten du har lykkes eller mislykkes i ditt eget samliv, og er en teateropplevelse for alle som er nysgjerrige på kjærligheten.
Av: Ingmar Bergman I Oversatt og bearbeidet av: Arne Lygre I Regissør: Kjersti Horn
Scenograf og kostymedesigner: Sven Haraldsson I Lyddesigner og komponist: Erik Hedin
Lysdesigner: Trygve Andersen I AV-tekniker: Jens Løvaas I Maskør: Jill Tonje Holter I Pianist i lydstudio:
Arthur Kay Piene I Lydteknikk studio: I Nils Wingerei
Medvirkende: Nina Ellen Ødegård og Anders Dale

UTEN NAVN
Å miste sine nærmeste
Gjestespill av Mattis Herman Nyquist og Fredrik Høyer
1. – 12. november – Teaterhallen

###

Uten navn er en vakker og lys forestilling om livet, håpet, kjærligheten til de nærmeste og opplevelsen av å miste noen.
Én av hundre mennesker i Norge er rusavhengig. Men for hver enkeltperson i denne statistikken regner man mellom tre til åtte pårørende. Hver av disse menneskene har sin egen historie, sitt eget perspektiv.
Hva er rusavhengighet? Hva gjør det med de vi står nærmest? Er det sånn at vi alle har et tomt, språkløst rom inni oss – et slags vakuum – og at det hos rusmisbrukere bare er mer synlig enn hos vanlige mennesker? Er det mulig å forstå hvorfor de vi er glade i velger å ruse seg?
Uten navn er et forsøk på å forstå dette rommet. Kjente og kjære skuespillere gir sin stemme til tekster basert på historier fra pårørende og rusavhengige. Gjennom intervjuer og skriveverksteder har vi fått tilgang på gjenkjennelige, evige fortellinger og skjebner som utgjør en stor del av samfunnet og livet. Men disse historiene høres sjelden, og er ofte bare synlig som navnløs statistikk. Forestillingen er også en fortelling om håp. Om humor i de mest absurde situasjoner. Og om lys der man tror det bare er mørkt.
Av: Mattis Herman Nyquist og Fredrik Høyer I Regissør: Mattis Herman Nyquist I Lysdesigner: Øystein Wangesteen I Komponist: Gaute Tønder I Kostymedesigner: Alva Brosten I Tekniker: Yasin Gyltepe
Medvirkende: Nils Jørgen Kaalstad, Alfred Ekker Strande, Gine Cornelia Pedersen og Anne Marie Ottersen

SE PÅ MEG NÅR JEG SNAKKER TIL DEG
Om mors bryst og fars favn
Av Monica Isakstuen
7. november – 21. desember – Intimscenen

###

Monica Isakstuen er et symptom på det nye, skandinaviske scenespråket, som etter hvert har beveget seg langt fra Henrik Ibsen. I høst gir regissør Øyvind Osmo Eriksen seg i kast med hennes siste skuespill som får Norgespremiere på Intimscenen.
Se på meg når jeg snakker til deg handler om løsrivelse, men også om driften etter å bli begjært av barnet sitt. Og om redselen av å bli begjært av en forelder. Samtidig som stykket også undersøker relasjonen mellom kvinne og mann og offer og overgriper. 
Vi møter vi en mor og en sønn og en far og en datter. De har ingen alder, og de er plassert på ukjent sted. Gutten, i stykket kalt «sønnen min», representerer barnets potensial som voksen. Han blir en onanist, en jeger, en mislykket forfører. Han blir med andre ord en mann, i Isakstuens deterministiske kjønnsunivers. Far og datter møter vi i et slags dødens venterom. Der det handler om grensene mellom biologi og begjær, om det å være pappa og det å bli en kvinne.
Karakterene er ikke selvstendige individer, de er representanter for oss alle. Det er ingen hemmeligheter som avdekkes eller en handling som følges. Men vi blir vitne til hvordan rollefigurene går inn i hverandres tankestrøm. Hvor vanskelig kan det egentlig være å være en god forelder? Kan man overhodet styre utviklingen til et annet menneske? Og hva slags maktstrukturer er det vi ubevisst reproduserer i barna våre?
Det er ubehagelig, og ja, det er spennende!

Av: Monica Isakstuen I Regissør: Øyvind Osmo Eriksen I Scenograf: Kjersti Alm Eriksen I Kostymedesigner: Ingjerd Meland I Lysdesigner: Karl Oskar Sørdal
Medvirkende: Svein Solenes og Ragnhild Arnestad Mønnes

GRØNLANDSŪTRAEN
Bekymringenes sūtra
Gjestespill av og med Fredrik Høyer
15. – 20. november – Teaterhallen

###

Hvordan skape mening når hele verden bare er et 'hæ?'
De har (minst) femti ord for «snø» på Grønland. I smeltegryta utenfor T-banen og Deli de Luca finnes et mylder av stemmer – et sted i lille Norge hvor du møter den store verden. Her går du rundt og er engstelig, kverner på de samme tankene. Du prøver å dra hetta over hodet og sette på en sang. Ikke tenke noe mer på det. Men det er allerede i gang.
Grønlandsūtraen er skrevet av forfatteren og poeten Fredrik Høyer, som også står for fremføringen. Stykket er omarbeidet for scenen av Mattis Herman Nyquist, som debuterte som regissør med denne forestillingen. Monologen er basert på diktsamlingen med samme navn, utgitt som bok og LP-plate under litteraturkonseptet Ferdigsnakka.
I Grønlandsūtraen er temaet resirkulasjon: Hovedpersonens bekymringer og angst for verdens tilstand er noe som kommer og går, som i en loop. Det handler om hvordan vi hører og snakker om de samme tingene, om og om igjen. Er det i det hele tatt mulig å bryte ut av negative spiraler, de onde sirklene, hverdagslivets mønstre? Er det mulig å sette sammen alle de løse ordene og tankene, det fragmentariske og ødelagte, og skape ny mening i kaoset? Og hva er faktisk handling, og hva er bare prat?
Basert på diktsamlingen Grønlandsūtraen utgitt av Fanfare forlag under prosjektet Ferdigsnakka.

A CHRISTMAS FOR CAROL
Ringer julen inn igjen i 2019!
Av Yngve Sundvor
26. november- 21. desember – Hovedscenen

Med A Christmas for Carol har Rogaland Teater skapt en ny juletradisjon og Stavanger har klatret inn på lista over byer der det ikke blir jul før folk har sett Dickens juleeventyr – som i vår versjon heter A Christmas for Carol.
Vi elsker alle universet Dickens skisser opp for oss. Londontåka, de burleske karakterene, de onde mot de gode, de rike mot de fattige, det eventyrlige og magiske! Hva om dette universet fra 200 år tilbake i tid også ligner på det vi skal møte i vår egen framtid? I ekte Dickensk ånd har vi laget et juleeventyr eller et eventyr om jul om du vil. Der tar vi en sniktitt inn i fremtiden og et tilbakeblikk på fortiden gjennom øynene til den menneskefiendtlige og kyniske karrierekvinnen Carol. På lik linje med Dickens udødelige julefortelling A Christmas Carol handler vår versjon om oss alle sammen, om vår virkelighet og den verden vi lever i her og nå. I bunnen av historien ligger som alltid budskapet om fordeling, omsorg for våre medmennesker, og om å nyte livet mens vi ennå vandrer her på jorden.
A Christmas for Carol ringer julen inn i 2019!

MÅNEmåne
Samarbeidsproduksjon med dybwikdans
7. – 14. desember – Teaterhallen

dybwikdans har de siste årene vært spesielt dedikert til kunstneriske arbeider for barn, og har en klar målsetning om å skape kunstneriske opplevelser av ypperste kvalitet for de minste. Dette reflekteres i kompaniets siste produksjoner, Lulla, for barn i alderen 0-18 måneder, Prinsessen på erten, for barn 3-5 år og Toddlernes rom, for barn mellom 0 og 36 måneder. dybwikdans har gjestet Rogaland Teater med alle tre forestillinger. Kompaniet turnerer i Europa og Asia med sine forestillinger for barn.
 dybwikdans er stert knyttet til egen region, og i mange år har Barne- og ungdomsteatret hatt et sterkt ønske om å samarbeide kunstnerisk med kompaniet. Nå har endelig logistikken passet for begge parter og vi skal sammen lage en sceneproduksjon for målgruppen 0-2 år. Forestillingen har fått navnet MÅNEmåne, og får premiere på Rogaland Teater 7. desember 2019.
 På lik linje med dybwiksdans sine øvrige produksjoner til denne målgrupper understreker MÅNEmåne kompaniets interesse for møtet mellom utøveren, barnet og verket. I forestillingen spiller interaktivitet en viktig rolle, med et spesielt fokus på hvordan barnets innspill påvirker utøveren.
MÅNEmåne er en del av dybwikdans sitt 20-årsjubileum i 2019/ www.dybwikdans.no
Forestillingen er støttet av Norsk Kulturråd, Rogaland fylkeskommune, Stavanger kommune, UiS og Komponistenes vederlagsfond.

Mer fra Dagsavisen