Høster kritikk

«Lykkeland»-produsentene har seg selv å takke når de får kritikk, mener Engwall Pahr-Iversen.

Skrevet av: Kathinka Skott Hansen

Selv om «Lykkeland» har høstet høye terningkast fra anmelderne, er det blitt lagt merke til at ikke alt stemmer med den virkelig historien. 

– Serien er kjekk, med en enkel og grei historie, sier tidligere RA-sjefredaktør Engwall Pahr-Iversen. 

I gårsdagens avis påviste han flere feil og mangler i «Lykkeland» i en kommentar. 

– Forsøket på journalistikk burde vært kuttet ut. Det er ikke nødvendigvis slik at handlingen burde vært mer riktig framstilt enn hva den er i serien, men jeg har et inntrykk av at skaperne ønsker å gi en korrekt skildring av en tidsepoke. Da burde ting vært korrekt fortalt, sier han. 

Pahr-Iversen mener det er viktig å huske at de som levde på denne tiden, har den riktige versjonen i bakhodet når de ser serien. Kritikken kommer til tross for at skaperne har understreket at serien ikke er dokumentarisk. 

– De har seg selv å takke. De burde ikke skildret en spesiell by i en spesiell situasjon. Og, de burde absolutt gjort noe med markedsføringen av serien, så hadde de sluppet kverulanter.

Les også: «Lykkeland»: Fiksjon eller fakta?

Lever opp til forventningene

Leif-Tore Skjerven var konsulent og rådgiver i forkant av serien, og er en av pionerdykkerne i Nordsjøen på 1960-tallet. Han ser også feil og mangler i «Lykkeland», men aksepterer dem. 

– Om man velger å henge seg opp i feilene eller ei tror jeg kommer an på forventningen man har i forkant av serien. Jeg forventet ikke en dokumentar, sier han. Skjerven mener det har vært klart og tydelig at det er en historiefortelling, og ikke en dokumentar, og han synes serien forteller historien på en god måte. 

– Serien er underholdende og bra, så jeg følger med. 

Les også: Lokale talenter får hovedrollene i «Lykkeland»

Pionerdykker

Skjerven henger seg ikke opp i feilene og manglene serien byr på, til tross for at han kjenner historien godt. «Lykkeland» har fått ros for det dykkefaglige, og det kan Skjerven forstå.

– Hvis alt skulle vært korrekt framvist, måtte dykkerne blant annet snakket med heliumstemmer. Da hadde ikke seerne forstått hva som ble sagt, sier han. 

Pionerdykkeren påpeker at skaperne har brukt alternative løsninger, ettersom mye av utstyret som ble brukt den gang ikke finnes i dag.

– Det har jeg ingen problemer med å akseptere, sier han. 

ONS-direktør og tidligere Stavanger-ordfører (H) Leif Johan Sevland så de to første episodene med pionerer fra da oljeeventyret startet. 

– Det var et sterkt møte, og serien er veldig kjekk å følge, sier han. 

Sevland ble nærmest oppdaget av Arne Rettedal som ungdomspolitiker, og mener at Rettedal blir framstilt nøyaktig slik han husker ham. 

– Rettedal var handlekraftig og målrettet, men jeg har litt problemer med å forestille meg ham spille golf slik det blir vist i serien, sier direktøren. 

Heller ikke Sevland ønsker å fokusere på mangler og feil i Lykkeland, men mener at det er bra at nettopp dette har skapt en debatt. 

– Det betyr at seerne er engasjerte, og det er gøy. Jeg mener det hadde vært verre dersom det ikke hadde vært en diskusjon, sier Leif Johan Sevland. Dramaserien er laget av Maipo for NRK med et budsjett på 96 millioner kroner.