Stavanger

Bypakke Nord-Jæren utsettes med ett år

Samferdselsdepartementets kvalitetssikring gjør at behandlingen av bypakke Nord-Jæren ikke kommer opp før høsten 2016. Derfor blir også igangsettingen av den nye rushtidsavgiften tilsvarende utsatt.

Bilde 1 av 2
Følg RA på Facebook og Twitter!

Når det kommer til bypakke Nord-Jæren har samferdselssjef i fylkeskommunen, Gottfried Heinzerling, alltid stresset tidsaspektet. Det er fordi signalene fra departementet har vært at det ikke er noen rom for å forlenge dagens Jærenpakke 1, siden den allerede er forlenget med fem år. Derfor har det vært alfa og omega å få behandlingen gjennomført så raskt som mulig, slik at Stortinget kunne behandle bypakken høsten 2015.

LES OGSÅ: Bypakke Nord-Jæren under ekstremt tidspress: – Kan bli et skrekkscenario

Utvider dagens bompengepakke

Så skjedde ikke. Departementet mottok ikke det endelige grunnlaget for sin eksterne kvalitetssikring (KS2) før september i fjor, da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen svarte på flere spørsmål om fremdriften til bypakken fra stortingspolitikerne Olaug Bollestad og Geir Pollestad. Den eksterne kvalitetssikringen, og gjennomgangen av det lokale forslaget til bypakke Nord-Jæren, som da ble igangsatt har tatt så lang tid at saken nå blir utsatt i nærmere ett års tid.

Heinzerling opplyser nemlig om at saken ikke blir behandlet før høsten 2016, og at dagens Jærenpakke 1 derfor blir utvidet til den nye bypakken er klar til å ta over.

– Den opprinnelige oppfordringen vi fikk fra departementet var at vi måtte ha bypakken klar til 1. januar, da det ikke var mulig å utvide dagens Jærenpakke 1. Men i løpet av møtene vi hadde på høsten med Vegdirektoratet og samferdselsdepartementet fikk vi en avklaring om at bypakken kom til å bli forsinket. Da fikk vi også vite at det var en hjemmel i loven som sa at dagens bompengepakke kunne utvides for å sluttfinansiere allerede igangsatte prosjekter, slik at vi da ikke trenger å ta ned bommene før de nye er klare til å settes opp, forteller Heinzerling.

LES OGSÅ: Frykter 0-alternativet: – Smalhans uten bom

Ny rushtidsavgift blir også utsatt

Den nye bypakken skal finansiere stort sett alt av kollektivutbygging i regionen i de neste 15 årene, og det var mye debatt da det ble kjent at det kom til å bli dyrere å kjøre gjennom bommene. Den differansierte rushtidsavgiften som tilsier at det vil koste 20 kroner å passere bommen, med unntak av tidsperiodene 7.00 - 9.00 på morgenen og 15.00 – 17.00 om ettermiddagen da det vil koste 40 kroner, blir også utsatt til den nye pakken er på plass.

– Slik situasjonen er nå kommer de gamle bommene til å bli stående helt til den nye pakken kommer. Den informasjonen jeg har er at saken skal behandles på Stortinget i løpet av høsten, også tar det fortsatt ett års tid å få opp de nye bommene, forklarer Heinzerling.

Dermed ser det altså ut til at den nye rushtidsavgiften ikke blir innført fra 1. januar 2018, men det er avhengig av når departementet legger frem saken til behandling i Stortinget, og hvor raskt fylket kan få de nye bommene opp å stå.

LES OGSÅ: Bypakke Nord-Jæren presentert: – Fremtiden har vunnet

Mer fra Dagsavisen