Stavanger

Bypakke Nord-Jæren presentert:– Framtiden har vunnet

Bypakke Nord-Jæren ble presentert på en pressekonferanse 15.15. Der la fylkesordfører Janne Johnsen (H) fram enigheten partiene kom fram til i natt. 40 kroner kommer det til å koste å passere bomringen i rushtiden.

Fylkesordfører Janne Johnsen (H) forteller at de har tatt hensyn til innspillene som har kommet, men forteller at det fortsatt blir tidsdifferensiert rushtidsavgift.

– Tidsdiferensiering blir todelt fra klokken 7.00 - 9.00 på morgenen og 15.00 – 17.00 om ettermiddagen. Da unngår vi å ha høyere pris til og fra fritidsaktiviteter. Prisen per passering blir værende på 20 kroner, som i dag, bortsett fra i rushtiden. Da er den på 40 kroner per passering, sier Johnsen.

Fritak for barnefamilier

Fylkesordføreren forklarer at det blir rabatt med bombrikke, som gjør at det blir 18 kroner i bompassering og 36 kroner i rushtiden. Rabatten gjelder bare på hverdager.

– Vi ønsker å gjøre det lettere for næringsdrivende mellom 3,5 og 7,5 tonn. De får dobbelt pris og tunge kjøretøy får tredobbel pris. Timesregelen blir opprettholdt, samtidig som vi innfører et passeringstak på 75 passeringer i måneden for småbiler, forteller Johnsen.

Elbilene blir fritatt i bommene og også på ferjene, mens det skal ses på mulighetene for at barnefamiliene får fritak når det gjelder henting og levering i barnehage.

– Siden vi ikke har bestemt at elbilene får fritak, så mener vi at hvis vi blir påtvunget den type fritak så må andre også sørge for at det fritaket blir betalt for. Videre vil vi se på muligheten for fritak for barnefamilier ved henting og levering i barnehage, forteller Johnsen.

Gandsfjord bru utelatt

Alle prosjektene som ligger inne i prosjektporteføljen til fylkesrådmannen blir værende, noe som vil si at Gandsfjord bru ikke er med i Bypakke-avtalen. Det ligger imidlertid inne 50 millioner kroner til en utredning av Gandsfjord bru.

Forslaget setter store krav til statlige bidrag og har også med en klausul om at alle økte inntekter fra staten skal gå til å redusere bompengeprisene. Dermed er kanskje ikke siste ord sagt i denne saken likevel, da saken nå sendes til Stortinget for behandling på høsten 2015.

– Selv om vi i forhandlinger opplever tap har fremtiden vunnet, da vi har fått til en rushtidsavgift som sørger for at de som kjører mest må betale mest. Det gjør at vi dytter folk ut fra privatbilen og over på kollektivtrafikken. Fremtiden har seiret, sier SVs Rune Tvedt.

Utfordrer staten

Navnebror Tom Tvedt i Ap, er godt fornøyd med resultatet av avtalen og utfordrer staten til å ta ansvar for å bidra til pakken.

– I denne forhandlingen har alle tatt og gitt, men ingen har gitt mer enn de har fått. Vi står sammen om pakken og har lagt de samme prosjektene til grunn som rådmannen, men til syvende og sist er det Stortinget og regjering som bestemmer hvor mye bompengene skal bli på, sier Tvedt.

Den tidligere fylkesordføreren er spesielt glad for å ha fått til en forsøksordning med fritak for barnefamilier.

– Jeg er veldig glad for punktet med barnefamilier, da det har vært en gruppe som har vært utsatt. Jeg vil takke for det vi har fått til, da vi har fremforhandlet en pakke som blir overlevert Stortinget og som sier hva denne regionen trenger for å være konkurransedyktige i fremtiden, sier Tvedt.

Mer fra Dagsavisen