Joker Brustadbua ved Ullandhaug er en av Stavangers mest populære søndagsbutikker. Gjennom hele dagen koker det med kunder som skal handle på det som er en av få åpne butikker i byen på søndager.
Etter to år med pandemi og restriksjoner ville butikksjefen gjøre noen små endringer for å skape et bedre arbeidsmiljø.
– Vi har fått helt nye butikkasser. Dette har hjulpet både kundene og oss ansatte. Vi har tatt vekk de høye snus- og røykskapene. De ansatte som sitter i kassene blir mer sett og det blir et mer åpent landskap. Det fører til at vi ser kundene fra kassen med en gang de kommer inn i butikken – og vi ser dem, sier hun. De nye kassene gjør at kommunikasjonen fungerer bedre blant alle som er i butikken, sier en fornøyd Helland og fortsetter:
– Vi har investert en del i det siste, men vi har fått god hjelp fra Norgesgruppen. De er veldig flinke til å være med å støtte sine butikker med nye innredninger og nye hyller.
– Stamkunder
I tillegg til nye butikkasser, har butikken fått nye hyller for tørrvarene.
Inne i butikken skal de bytte skilt, som skal vise hvor i lokalet jokeren er. Det forklarer butikksjefen slik:
– Det er noen kunder som spør «har dere bare den brusen som står inne i bakeriet? » De kommer ikke på at vi har en Joker-butikk - og hvor den er. Den er jo i tillegg separat fra Brustad Bakeren, selv om vi er i samme bygg. Vi har mange av drikkevarene i bakeriet, det har vi lov til. Det gjør jo at mange kjøper med seg en Litago eller en brus når de kjøper bakervarer.
– Er det en fordel for Joker at dere har bakeriet i samme bygg?
– Ja, uten tvil. Alt er mersalg. Det er ofte at det er noen som bare skal inn å ha en bolle, men som ender opp med å handle hos oss. Det er klart det er mersalg å ha et slik bakeri. Det er egentlig vinn-vinn for både oss og Brustad Bakeren. Bakeriet er unikt med både glutenfri og vanlige bakervarer. Det er veldig populært.
Men Joker har den populære påsmurtavdelingen, også. Der kan kundene velge hva de skal ha på rundstykke til frokost eller lunsj. Avdelingen driftes av Joker.
– Det er enormt med folk innom der hver dag. Vi har mange stamkunder som kommer innom både en og to ganger til dagen for å få seg et rundstykke eller horn. Det er gledelig å se at så mange liker det, sier Helland.
På vei opp igjen
Som alle andre butikkjeder, ble også Joker rammet av koronapandemien. I starten måtte de permittere flere ansatte, og det var en usikker stemning i og rundt butikken.
– Det var vanskelig, selvfølgelig. Men vi er nok ikke de som har slitt mest. Folk trenger mat og drikke – også i en pandemi. Derfor hadde vi en vakt i døren, og plassbegrensning på åtte personer. Kundene likte at vi passet på og vi følte det hele gikk greit for seg.
Men det er ikke til å stikke under stol at omsetningen har vært under pari de to siste årene.
– Det har vært ganske trasige tall, altså. Og det er helt naturlig. Vi visste det ville bli en vanskelig tid.
Men nå er tonen annerledes.
– Jeg har sett på omsetningstallene fra januar til mars i 2019 – de er ganske like som fra januar til mars i år. Det viser at vi endelig er tilbake der vi skal være. Det er meget gledelig. Nå kjører vi på, sier butikksjefen.
– Ordentlig kok
Hver søndag kan man se bilkøer på vei inn til Joker Brustadbua. Til og med ut fra butikken står det kunder som er klar til å ta fatt på både varer og boller i butikken og på bakeriet.
– Hvordan er det å jobbe her på søndager?
– Det er et ordentlig kok – fra morgen til kveld. I pandemien var det den omsetningen vi mistet mest av. Men nå er det full rulle hele veien, og vi har alle tre kassene i gang hele dagen, hver søndag.
Butikksjefen er riktignok tydelig på at hun liker best når det er mye å gjøre.
– Jeg vil at det skal koke på butikken. Det er mye artigere å jobbe her da. Timene flyr og man er hele tiden i aktivitet.