Nyheter

Vil ha bystrand i Oslo

I løpet av juni skal byrådet sette sluttstrek for utbyggingsplanene på Filipstad. Men beboere og politikere i Frogner bydel mener at miljøbyråd Hanna Marcussen (MDG) ikke er grønn nok.

Bilde 1 av 2

– Vi ønsker at Color Line-skipene flytter et par hundre meter nærmere byen, og cruiseskipene får en anløpskai i stedet for to. Der hvor Kielfergene i dag er, planlegges en bystrand, sier bydelspolitikerne Tore Wilken Nitter Walaker (V) og Anne-Lise Bergenheim (V) til Dagsavisen.

De ser også for seg bybane der hvor de gamle sporene fra Vestbanen fortsatt går, og de ønsker seg miljølokk på E18.

Les også: Slik vil hun bygge klimabyen

Plansmia

Plansmia, som består av flere beboerforeninger og bydelsutvalget i bydel Frogner, fikk sitt alternative forslag til omregulering av Fjordbyen på Filipstad blankt avvist av Plan- og bygningsetaten.

Nå frir Frogner Venstre til byråd for byutvikling Hanna Marcussen (MDG), og har sendt henne et brev hvor de ber byråden se viktigheten av å skape gode friarealer langs sjøkanten.

– Vi har ikke fått noe svar på det brevet, sier Bergenheim.

Har lest brevet

Men byråden har lest brevet.

– Vi er for en grønn og miljøvennlig utbygging, og vi vil komme med en innstilling til bystyret før sommeren, sier byråd Hanna Marcussen til Dagsavisen.

– Vi er enige om mye, men når det gjelder cruisehavna så bindes det opp av tidligere bystyrevedtak. Vi ønsker også å legge deler av E18 under lokk. Men helheten er ikke endelig behandlet, sier Marcussen.

– De valgene vi gjør nå er viktig for hvordan Filipstad blir seende ut i framtida. Det er viktig å bruke tid på dette, fremfor å ta feil grep, og risikere at vi dummer oss ut, sier Anne-Lise Bergenheim.

I dag går den ei gangbru over E18 fra parkområdet «Tinkern», som opprinnelig var en privat hage, til Hjortneskaia og Filipstad på andre siden.

Fra gamle Vestbanen slynger en rekke jernbanespor seg, som snevres inn til to spor mot Skøyen.

– Etter hva vi forstår, så brukes disse sporene til nattparkering for tog. Det mest naturlige vil være å bruke dette området for en bybane til Filipstad, sier Tore Wilken Nitter Walaker og peker utover.

I plansmias forslag tilrettelegges det også for T-banestasjon sentralt på Filipstad, med ny tunnel fra Homansbyen/Bislett og Solli plass og videre via Bygdøy til Fornebu.

Les også: Skal forvandle oslofolk fra bilister til bønder i byen

Mer fra Dagsavisen