Politikk

Reagerer kraftig på støtte til kollektivtransport: – Ubegripelig

Regjeringen gir 500 millioner til kollektivtrafikken for å omstille og unngå kutt i år. Samferdselsbyråden i Oslo mener resultatet på ingen måte kan feires.

Etter forhandlinger med regjeringen kunne budsjettpartner Sosialistisk Venstreparti (SV) endelig legge fram resultatet. 500 millioner skal gå til kollektivtrafikken nasjonalt for å omstille og unngå kutt i år.

– Jeg forstår ikke hvorfor SV legger frem dette som en seier når de i realiteten kutter 284 mill. til kollektivtransport og avslutter støtteordningen. Vi har ingen garanti for at dette vil være nok midler, sier Sirin Stav (MDG), byråd for miljø og samferdsel i Oslo.

Lider etter pandemien

I revidert nasjonalbudsjett kommer det fram at midlene til kollektivtrafikken også skal legge til rette for utvikling av nye løsninger, ifølge NTB.

Det mener byråden er lite realistisk.

– Dette er veldig alvorlige nyheter. Kollektivtransporten lider fortsatt etter pandemien, og Ruter har sagt at de trenger mer tid før reisemønsteret stabiliserer seg. Antallet kollektivreiser i Oslo er fortsatt langt unna det det var før pandemien, så det er ubegripelig for meg at SV velger å kutte i støtten så tidlig, sier hun.

Se SVs svar lenger ned i saken.

Sirin Stav mener regjeringen og budsjettpartner SV ikke har tatt innover seg hvilke konsekvenser dette kan ha.

– Staten og kommunene har stått sammen gjennom pandemien for å redusere de negative konsekvensene. Det siste vi trenger nå er at staten trekker seg fra dugnaden. Nå risikerer vi kollektivkutt mange steder i landet fordi regjeringen og SV gambler på at de mest optimistiske scenariene slår til. Det kan sette kollektivsatsingen flere år tilbake i tid, sier hun.

Ikke god avtale for Oslo

Sirin Stav mener Oslo har brukt mye tid og penger på å bygge opp «et av verdens beste kollektivsystemer»:

– Noe som gjør at veldig mange kan klare seg uten bil. Det er miljøet og vanlige folk som betaler prisen dersom kollektivtilbudet må kuttes. Et svekket kollektivtilbud vil gå aller hardest utover de som ikke har andre alternativer enn å reise med kollektivtransport.

Regjeringen skal også fremme forslag om hvordan store motorveiprosjekter kan nedskaleres for å spare natur og matjord, samt spare kostnader og gi rom for en sterkere satsing på vedlikehold og oppgradering av eksisterende infrastruktur, skriver NTB.

Saken fortsetter under videoen

– Det er også veldig skuffende at SV ikke har fått stanset utbyggingen av E18 eller prioritert midler til Fornebubanen, som de gikk til valg på. Dette er ikke en god avtale for Oslo. Byrådet skal gjøre vårt for å unngå kollektivkutt, men vi kan bli satt i en krevende situasjon, sier Sirin Stav.

Vanskelig å ta seriøst

– Jeg synes det er en veldig spesiell uttalelse fra samferdselsbyråden i Oslo, svarer finanspolitisk talsperson i SV, Kari Elisabeth Kaski.

Hun representerer Oslo på Stortinget, og har sittet i forhandlinger med regjeringen i tre uker.

– Situasjonen fram til i dag har vært at det ikke vil være noen kompensasjon for tapte billettinntekter over hodet. Så at Oslo skal være misfornøyd med at vi har fått på plass en støtteordning på en halv milliard totalt til kollektivtrafikken, er vanskelig å ta seriøst. SV har kjempa og fått på plass en kompensasjonsordning som Oslo har bedt om, og det er en seier, sier hun.

– Men kompensasjonen er vesentlig mindre enn Oslo ba om?

– Hadde ikke Sv hadde tatt den kampen, ville det blitt rutekutt. Det ville være dramatisk. Jeg er veldig stolt over at vi har fått på plass den ordningen.

Finanspolitisk talsperson Kari Elisabeth Kaski (SV) er fornøgd med SVs gjennomslag i budsjettforhandlingane med Ap og Sp. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB / NPK

Skal hindre rutekutt

Da regjeringen i statsbudsjettet varslet at de ikke ville videreføre koronakompensasjonen utover 1. juli 2022, svarte trafikkselskapet Ruter at det ville føre til dramatiske rutekutt. Selskapet varslet at det fra juli ville gjøres kutt på 38 forskjellige linjer i Viken.

Kuttene tilsvarer en besparelse på 60 millioner kroner. I et brev til Viken fylkeskommune skriv Ruter at dette i verste fall betyr ingen trafikk etter klokka 20 fra mandag til lørdag og ingen trafikk på søndager. Det ble ikke varslet om kutt i Oslo.

– Ruter i Viken har allerede varslet at de må kutte i kollektivruter. Er denne kompensasjonen nok til at de slipper det?

– Ja, det er absolutt dekkende for å unngå rutekutt fram til nyttår. Så vil det være behov for mer midler i 2023 for en videre omstilling. For oss vil det nok være viktig å prioritere innvesteringer i kollektivtransporten, og få opp det statlige bidraget, sier Kari Elisabeth Kaski.

Hun sier hun nå håper at Ruter med handlingsrommet som de får, vil bruke armslaget til å få satt fart på nye fleksible billettyper for å bidra til at flere reiser kollektivt.

– Men er det nok til å både forhindre rutekutt og utvikle tilbudet?

– Det er det. I motsetning til januar så går de rett ut til selskapene og ikke etter det det er et faktum. Det må gå til å forhindre rutekutt. De har ingen grunner til å drive rutekutt nå, sier Kaski.

Like etter varslet Ruter at det fremdeles blir kutt i busstilbudet på Romerike, i Follo og i Asker og Bærum, skriver NRK.

– Pengene gjør likevel at vi unngår de store rutekuttene i 2022, sier fylkesråd Edvin Søvik (Ap) for finans i Viken til kanalen.

Håp for neste budsjett

Kaski legger til at hun også håper de bruker muligheten til å drive omstilling, og skape større fleksibilitet.

I Hurdalsplattformen skrev regjeringen at de vil tilby kommunene å øke det statlige bidraget til 70 prosent i prosjektene som i dag finansieres 66/34 av utbyggingskostnadene i store kollektivprosjekter i og rundt de store byene. Oslo kommune ble svært skuffa da regjeringen ikke økte bidraget, særlig etter at den store kollektivsatsingen Fornebubanen stadig gikk på nye kostnadssprekker. SV varslet i forhandlingene at de ikke ville kjempe for å øke bidraget i denne runden.

– Har du tro på at dere får det til i neste omgang?

– Vi har ikke prøvd denne runden her. Men vi varsler at det blir en stor runde i neste statsbudsjettet for vi er dypt bekymra for at regjeringen løper fra sine statlige løfter. Nå må vi trøkke på inn mot høsten, sier finanspolitisk talsperson Kari Elisabeth Kaski (SV).

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen


Mer fra Dagsavisen