Av Johan Falnes/NTB
I april ble Oslo og Viken enige om et tillegg til Oslopakke 3. Den vil føre til en gjennomsnittlig økning i bompengetakstene på 40 prosent. Pengene er en viktig del av finansieringen for Fornebubanen, som nå ligger an til å bli minst 7 milliarder kroner dyrere enn først antatt.
Den store budsjettsprekken fikk byrådet til å true med å skrote hele prosjektet. Men nå er det klart at grunneiere langs traseen har sagt seg villige til å legge 2,1 milliarder kroner mer på bordet for å sikre at Fornebubanen likevel blir bygget. I tillegg må Viken ta en større del av regningen enn før.
Det var nok til å få byrådspartiene i Oslo til å si ja til å gå videre.
Men byrådet vil ikke kutte i regningen for bilistene av den grunn.
– Det har ikke vært diskutert engang, sier Sirin Stav (MDG), byråd for miljø og samferdsel.
[ Høy prisvekst kan gjøre Fornebubanen enda dyrere ]
Avtalt med Viken
Det økte takstnivået er resultat av en avtale med Viken, påpeker Stav. Denne avtalen ble inngått i slutten av april, og både Fornebubanen og bompengeavtalen skal nå opp til behandling i de to fylkene.
Stav oppgir samtidig tre andre grunner til at bompengeøkningen må ligge fast:
- Takstøkningen ventes å føre til en trafikkreduksjon på 10 prosent og en reduksjon i utslippene av klimagasser på 8 prosent.
- Økningen sikrer nye investeringsmidler, ikke bare til Fornebubanen, men også til prosjekter som nytt signalanlegg for T-banen, utbygging av sykkelveier og en dobling av investeringene i vedlikehold av trikk og T-bane.
- Den endelige prislappen for Fornebubanen er fortsatt svært usikker.
[ Bompengeopprør i Oslo Øst: Frykter velgerflukt for Ap ]
– Det er fortsatt stor risiko knyttet til lønns- og prisutviklingen. Så vi trenger de pengene til prosjektet. Og så handler det om å sørge for at vi har handlingsrom til å sikre finansiering til andre formål, sier Stav til NTB.
– Vi trenger de bidragene vi kan få – enten det er gjennom bompenger, bidrag fra grunneiere eller bidrag fra staten.
Saken fortsetter under videoen
Uavhengig av budsjettsprekk
Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) sier økningen i bompengetakstene kommer uavhengig av budsjettsprekken for Fornebubanen.
– Det må jeg si at jeg syns har vært litt uheldig kommunisert, sier Johansen til NTB.
– For de har ingenting med hverandre å gjøre. Det er i utgangspunktet en kraftig underfinansiering av infrastrukturinvesteringene i Oslo og Akershus som ligger bak, sier han.
Også SV-byråd Sunniva Holmås Eidsvoll forsvarer grepet. Hun mener det er fornuftig at bompengetakstene nå øker – spesielt for elbiler, som utgjør en raskt voksende del av bilparken i Oslo.
– Vi må redusere biltrafikken og øke kollektivtrafikken. Da er det viktig at det koster å kjøre bil, og at folk får et insentiv til å velge kollektiv, sier hun.
Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen