Nyheter

For 50 år siden fant Åse Kleveland sin store kjærlighet. Siden den gang har de vært uadskillelige.

Egentlig drømte hun om å bli rallysjåfør. De planene måtte artist Åse Kleveland legge på hylla, men Saab Sonetten fra 1968 har hun beholdt.

Halv to på ettermiddagen, med maisola i ryggen, kommer Åse Kleveland og Sonetten susende inn på parkeringsplassen ved det gamle flytårnet på Fornebu.

Med sitt lange, smekre panser og lave utseende, vekker Sonetten oppsikt.

– Den er ikke mer enn 11 centimeter over bakken, og den har ikke engang servostyring. Og ikke noe av dagens tekniske innretninger. Derfor er den også så morsom å kjøre, sier Åse Kleveland, og klyver ut av bilen.

Åse Kleveland trives bak rattet på den 50 år gamle bilen. Foto: Mimsy Møller

Les også: I 1999 ringte Faridah til Åse. Resten er historie.

Sammen i 50 år

I 50 år har de to vært ett.

– Fortsatt er det en del rallygener igjen i meg. Særlig om jeg får en grusvei under hjula, sier Åse Kleveland til Dagsavisen.

Hun har vært artist siden midten av 60-tallet, og holder fortsatt koken med konserter, plateprosjekt og TV-prosjekt.

Som 13-åring slo Kleveland gjennom hos Erik Bye. Det ble starten på en heftig artistkarriere hjemme og internasjonalt. Den bilgale tenåringen drømte om å kjøpe seg en rød Ford Mustang da hun fylte 18 år i 1967.

– Det ble intensive artistår. Jeg jobbet mye for å spare meg opp penger nok for å kjøpe bilen. På bursdagen sto den der, skinnende rød med en motor som låt som musikk. Det var en bil som også rallyfører Trond Schea hadde noen baneløp med. Den kostet 60.000 da, smiler Kleveland.

Les også: Betale ny bil med boliglånet? Det kan bli dyrt for deg. (DA+)

Fartsglad tenåring 

– Men en fartsglad 18-åring, med 20 kjøretimer på Lillestrøm som bakgrunn og en trimma Mustang med V8’er og 290 hestekrefter under panseret, var en skummel kombinasjon, sier hun.

– Den var dårlig på vinterføre, og det var fristende å utfordre alle hestekreftene. Etter en del uhell solgte jeg den etter ett år, sier Kleveland.

– Nå skulle jeg ha en bil for norske veier, men tøff måtte den være. Sonetten er mye snillere med sine 80 hester, sier hun.

Sonetten oppdaget hun i et magasin.

NY: Åse Kleveland med Sonetten da den var ny. FOTO: STIG NÆSS/VG

Åse Kleveland med Sonetten da den var ny. Foto: Stig Næss/VG

– Jeg leste en artikkel fra bilmessen i Genève, og der så jeg Sonetten for første gang. Jeg ringte fabrikken og hørte om jeg kunne kjøpe en. En kar kom opp fra fabrikken i Trollhättan. Vi møttes på grensen, og jeg fikk prøve bilen på noen skogsveier. Bilen ble min, og siden har jeg kjørt den i ur og skur.

– Med i avtalen var at jeg skulle få noen treningstimer med datiden beste rallyfører, Erik «Carlsson på taket», som var verdensmester i rally og fabrikkjører for Saab. Det ble noen minneverdige timer gjennom busker og kratt, sier den rallyinteresserte artisten.

– Det jeg lærte da har jeg tatt med meg videre. Og jeg er nok en del bedre i bilkjøring enn gjennomsnittet. Jeg har hatt – og har – enorm glede av å kjøre.

– Bilen har betydd frihet. Har man drivstoff, og de viktigste delene funker, så er man ustoppelig. Sånn føles det i hvert fall, sier hun.

– Hvor mye ga du for Sonetten da du kjøpte den?

– Det var vel rundt 70-80.000 kroner. Noe som vel er rundt ni-gangeren i dagens verdi, sier Kleveland.

– I mine tidlige «bilår» så var det færre biler på veiene, flere svingete veier og ingen fotobokser. Hvis man da var ung og det å kjøre fort var selve livet, så var det strålende. På godt og vondt. For trafikksikkerhetens del skal man være glad man ikke gjør det lenger.

Interessen for bil har Kleveland beholdt i alle disse årene, selv om det ikke ble noen karriere bak rattet.

Les også: Oslofolk er villige til å gå langt for å redde klimaet og miljøet

Rallydrøm

– Da jeg var ung drømte jeg om å kjøre rally, sier Kleveland.

– Jeg får fortsatt kick av å få til en skikkelig «glatt» sving, sier hun med et smil.

Det ble imidlertid ikke tid til det ved siden av en stadig mer lysende artistkarriere.

– Men jeg var i de kretser, og var med og kjørte på is og grus. Jeg var også med i noen bakkeløp med Sonetten.

Åse Kleveland har vært mest opptatt av å kjøre bilen. Ikke like mye av vedlikehold og pleie.

– Men den har fått mye kjærlighet, sier hun.

Selv om den er på sin tredje motor, er Sonetten fortsatt like viril. Foto: Mimsy Møller

Akkurat hvor langt den har gått vet hun ikke.

– Men den er på sin tredje motor. Og jeg bruker bilen hele året, så den har gått noen kilometer.

– Har du noen gang vurdert å selge bilen?

– Det var en mann som hvert år like før jul ringte og spurte om jeg hadde tenk å selge ham bilen. Til slutt svarte jeg at den dagen bilen ikke gikk lenger, ville jeg plante blomster i den. Da skjønte han at det var alvor. Siden har han ikke ringt.

Så setter hun seg bak rattet, vrir om tenningen, og viser at Sonetten fortsatt er viril.

50 år etter at den rullet ut av fabrikken i Trollhättan.

PS: Åse Kleveland er gift med film- og serieskaperen Oddvar Bull Tuhus, som formodentlig er hennes egentlige store kjærlighet.

Mer fra Dagsavisen