I bystyrets muntlige spørretime sist onsdag, stilte Aina Stenersen (Frp) spørsmålet til byråd for miljø- og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg (MDG), om dette bør utredes.
Les også: Ruter om natta
Skuffet
– Frp mener at døgnkontinuerlig T-bane bør utredes, og eventuelt startes opp som et prøveprosjekt. Vi må stoppe med å ta beslutninger innen kollektivtrafikken så langsomt. Og satse på nye prosjekter med effektiv fremdrift, sier Stenersen til Dagsavisen.
– Jeg ble skuffet over at hun ikke ville svare på spørsmålet om de ville utrede dette. Hun bare svarte at de satser på kollektivtransport i Oslo, sier Aina Stenersen.
– Døgnkontinuerlig T-bane er bra for økonomien, miljøet, arbeidsplasser og utviklingen av et attraktivt kollektivtilbud i Oslo. Om MDG skal nå sitt mål om å redusere biltrafikken med 20 prosent i Oslo innen 2020, må nye innovative prosjekter til, legger hun til.
Byråd Lan Marie Nguyen Berg sier hun deler Stenersens ønske om å styrke kollektivtilbudet også på natta, men er skeptisk til nattåpen T-bane.
– Jeg synes det er flott at Aina Stenersen tar opp hvordan vi kan styrke kollektivtilbudet på natta. Jeg er imidlertid opptatt av å få mest mulig kollektivtransport for pengene. Da er ikke døgnkontinuerlig drift av T-banen veien å gå, sier byråden til Dagsavisen.
Les også: Fornyet linjenett
Går hele døgnet
I dag er det to døgnkontinuerlige bussruter i Oslo, 31-bussen mellom Fornebu og Grorud, og 37-bussen mellom Helsfyr og Nydalen.
– Alle skulle gjerne hatt bussen utenfor døra. Også på nattetid. Det ville gjort oss tryggere, og vi ville sluppet å ta taxi hjem fra byen. Jeg mener vi heller bør se på hvordan vi kan forsterke tilbudet på nattbussene, sier hun.
[ Følg Dagsavisen Oslo på Facebook! ]
Bedret sikkerheten
For å bedre sikkerheten for passasjerene, har Ruter engasjert vektere for å ivareta sikkerheten på Jernbanetorget og på holdeplassen i Brugata.
Byråden mener det er en bedre bruk av penger å utvide busstilbudet, enn å kjøre T-bane hele døgnet.
– Det skyldes at T-banen er mye dyrere å drifte med færre passasjerer som det vil være på natten. Dessuten foregår mye av vedlikeholdet om natten, sier byråden.
Oslo vokser mye, og flere store kollektivprosjekter vil tvinge seg fram i årene som kommer.
– Oslo satser mye kollektivtransport. Men vi kan ikke få alt vi ønsker oss. Vi prioriterer de store prosjektene, sier hun.
For Oslos del er ny T-banetunnel prioritert. Les mer her: Vil bygge T-banetunnel først
– Vi jobber på spreng gjennom Oslopakke 3 for å få til dette. Ny T-banetunnel gjennom Oslo vil være et av de mest lønnsomme samferdselsprosjektene i Norge, og det haster med å få dette på plass, sier byråden.
Les også: Rekord for buss og skinner