I 2030 vil T-banens kapasitet være sprengt. Derfor er en ny T-banetunnel førsteprioritet. FOTO: FREDRIK BJERKNES

Vil bygge T-banetunnel først

Nye trikkelinjer, ny T-banetunnel og ny jernbanetunnel under Oslo, Ahus-bane og Fornebu-bane. I 2060 kan alt dette være en realitet.

Torsdag formiddag ble morgendagens kollektivtransport i Oslo og Akershus presentert, og store vyer og planer ble lagt fram.

Men prislappen er fortsatt ukjent.

Den vil først bli kjent når de endelige planene er klare i september.

I 2060 må kollektivtransporten være dimensjonert for 600 millioner reisende. Nesten dobbelt så mange som i dag.

Utredningen skulle etter planen ha vært presentert i juni, men ble stoppet av samferdselsdepartementet, da den ikke var ferdig utarbeidet.

LES OGSÅ: Med trikken inn i framtida

Ny tunnel

Kollektivtransporten i Oslo er på det nærmeste sprengt, og først og fremst haster det med å få å plass en ny T-banetunnel fra Majorstuen til Bryn, som er knyttet sammen med dagens tunnel på Stortinget.

Det anbefales også nye togtunneler på strekningen Oslo S–Nationaltheatret–Lysaker og strekningen Nationaltheatret-Bislett-Økern fram til hovedbanen ved Alnabru.

– Dette blir et viktig innspill i valgkampen, og jeg er glad for at vi fikk den nå. Og jeg er glad for at fagetatene er tydelige på hva som haster mest. Det er viktig at vi raskt får på plass ny T-banetunnel, sier samferdselsbyråd Guri Melby til Dagsavisen.

– Vi er mange skritt nærmere en ny tunnel nå, sier hun, og håper at tunnelen er på plass innen 2030.

Følg Dagsavisen på Twitter og Facebook!

Moss og Drammen

Selv om utredningen først og fremst tar for seg Oslo og Akershus vil både Moss og Drammen bli viktige knutepunkt i kollektivsatsingen.

I utredningen ser de for seg felles billettsystemer på tvers av fylkesgrensene, hyppigere avganger og et metrobusssystem koordinert med togenes avganger inn mot Oslo.

Utredningen med navnet Konseptvalgutredningen for økt transportkapasitet inn mot og gjennom Oslo – forkortet KVU Oslo-Navet – er utarbeidet av Jernbaneverket, Statens vegvesen og Ruter på oppdrag fra Samferdselsdepartementet, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. Jernbaneverket har koordinert arbeidet.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) var til stede under presentasjonen, og han lovet å ta store deler av regningen.

– Vi har allerede gjort mer enn hva den forrige regjeringen sa de skulle gjøre. Vi har sagt at vi vil ta 50 prosent, sier Solvik-Olsen til Dagsavisen.

– Mange byer vil ha penger til prosjekter. Jonas Gahr Støre (Ap) sa at de ville betale opp til 70 prosent, men at det skulle gjelde hele landet fra Kristiansand til Kirkenes. Men da ville hele opplegget bli utvannet, ikke styrket, sier Solvik-Olsen.

LES OGSÅ: Erna lover tunnel

– En konstruktiv begravelse

Stortingsrepresentant Rasmus Hansson (MDG) var veldig fornøyd etter kollektivpresentasjonen i går formiddag.

– Dette var en veldig hyggelig og konstruktiv begravelse av hele E18-utbyggingen vestover, sier han til Dagsavisen.

– Her fikk vi konkretisert fra de tyngste og kanskje mest sidrumpa faginstitusjonene i Norge, akkurat den visjonen som er MDGs samferdselsvisjon. Det innebærer at det å bruke 40–60 milliarder til mer motorvei inn til Oslo, er så bakstreversk at det må bli fryktelig vanskelig å gjennomføre det politisk sier Hansson.

Markering

SV hadde en markering utenfor konferanselokalene før presentasjonen i går, hvor de sa nei til E18, og ja til ny T-banetunnel. De fikk mer eller mindre som de ønsket.

– Dette var dødsstøtet for ny E18 vestover, sa stortingsrepresentant Heikki Holmås (SV) til Dagsavisen da presentasjonen var over.

Også samferdselsbyråd i Oslo, Guri Melby (V), er imot utbyggingen. Hun vil at trafikkveksten skal tas kollektivt.

Men selv om de mener dette var slutten på gigantutbyggingen av E18, går planleggingen sin gang, og i 2015 er det bevilget 290 millioner kroner for å erverve grunn der motorveien etter planen skal bygges.