Slik blir det nye rutenettet for T-banen fra 3.april. ILL: RUTER

Fornyet linjenett

Fra søndag blir det store endringer i rutenettet til T-banen i Oslo. Ruter ber reisende holde seg oppdatert på nye tider.

T-baneringen i Oslo sto ferdig i 2006. Dette gjorde at Lørenbanen kunne realiseres. Ti år senere er den klar til å tas i bruk. Med nye Løren stasjon, som blir den 101 stasjonen på T-banen, kan hovedstaden skilte med å ha Nordens største linjenett.

– Det er vi veldig stolte av. Vi gleder oss veldig til å innvie nye Løren stasjon, sier kommunikasjonssjef i Ruter, Gry Isberg.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Feirer den nye stasjonen

Løren stasjon ligger på linje 4 Vestli-Bergkrystallen, mellom Økern og Sinsen.

– Stasjonen bidrar til et enormt løft i kollektivtilbudet i et område som allerede er i rivende utvikling, sier Isberg.

Åpningsdagen søndag 3. april vil ikke gå forbi i stillhet. Et eksemplar av de nye T-banevognene skal frakte inviterte gjester fra Stortinget til Løren, hvor det vil være aktiviteter for store og små.

– Fra klokken 13 til 15 vil Løren bære preg av festligheter. Det blir utstilling av kunstverk, taler og overraskelser for de yngre. Vi håper så mange som mulig i området vil ta turen, sier Isberg.

Les kommentar: Kjære barnevogn-foreldre. Er det fullt så er det fullt! (Espen H. Rusdal)

Styrket tilbud

Da T-baneringen ble bygget mellom 2000-2006, kom muligheten for å bygge Lørenbanen, og med det utnytte kapasiteten til T-baneringen bedre. Det blir nå direkte forbindelse mellom Grorudbanen og T-baneringen mot nord. Altså trenger man ikke å kjøre innom fellesstrekningen Majorstuen-Tøyen. Denne ene endringen øker kapasiteten til dagens T-banesystem med opptil 30 prosent, ifølge Oslo Sporveier. Fordi Lørenbanen avlaster fellesstrekningen, økes frekvensen på Østensjøbanen fra ett til to tog hvert kvarter.

– Mortensrud stasjon gjenåpner nyoppusset på linje 3. Lørenbanen bidrar til en styrking av T-banenettet, og vi utnytter kapasiteten så godt vi klarer, sier Isberg i Ruter.

Byggearbeidet begynte sommeren 2013 og var planlagt ferdigstilt våren 2016. Prosjektet er en del av Oslopakke 3, og er kostnadsberegnet til 10 milliarder kroner. Strekningen er 1,6 kilometer lang, oppgir Sporveien på sine nettsider.

Les også: Ruter er lei køkaos

Byr på boller

Nytt rutenett gir nye rutetider. Dette gjelder også korresponderende busser. Noen T-banelinjer får også nye nummer.

– Hvordan forbereder dere passasjerene på endringene?

– Vi oppfordrer alle til å sjekke reiseplanleggeren, via appen eller på ruter.no. Planlegger du å reise på søndag eller til uka, er det viktig å være oppmerksom på de nye tidene, for å forberede seg på en ny reisehverdag. forteller Isberg.

Mandag morgen vil alle stasjonene fra Vestli til Løren være betjent av kundeveiledere fra Sporveien og ruter.

– I tillegg vil det serveres boller og kaffe og vafler på Mortensrud, Skullerud og Bogerud i morgenrushet, forteller hun.

Hasle må vente

Mens den nye endringen kommer de fleste til gode, vil det fra Hasle gå ett tog istedenfor to i kvarteret, ifølge Aftenposten.

Dette er de nye linjene

Linje 1 Frognerseteren-Helsfyr-Bergkrystallen

Linje 2 Østerås-Ellingsrudåsen

Linje 3 Kolsås-Mortensrud

Linje 4 Vestli via Storo-Bergkrystallen

Linje 5 Vestli-Ringen via Tøyen-Sognsvann

Linjenummer 6 utgår, og T-banen vil kjøre som linje 5 rundt hele Ringen fra Vestli til Sognsvann, oppgir ruter.no.

Les også: T-banen øker mest