Nyheter

– Handler om Slottsparkens identitet

Kunstkritiker Mona Pahle Bjerke reagerer på at Slottet ikke vil ha rusmonument i Slottsparken.

– Jeg synes det å plassere monumenter på de forskjellige stedene rusmisbrukere har hatt sitt tilhold er en veldig god idé. Det er veldig trist at man ikke vil anerkjenne denne historien gjennom et monument.

Det sier Mona Pahle Bjerke, kunstkritiker i NRK og høyskolelektor ved Kunsthøgskolen i Oslo.

Forrige uke skrev Dagsavisen om billedkunstneren Lars Sandås’ kunstprosjekt «Små monumenter» til minne om Oslos rusmiljøer, der den ene av i alt tre monumenter var planlagt å stå på Nisseberget i Slottsparken, fikk avslag fra Slottet. Saken ble først omtalt i Morgenbladet.

Saken fortsetter under bildet.

– Det jeg synes er mest oppsiktsvekkende ved dette avslaget fra Slottet, er at det står i en så grell kontrast til kongefamiliens engasjement for de svakeste i samfunnet, sier kunstkritiker Mona Pahle Bjerke. Hun reagerer på Slottets nei til rusmonumenter i Slottsparken. FOTO: WERNER ANDERSON
Mona Pahle Bjerke reagerer på Slottets nei til rusmonumenter i Slottsparken. Foto: Werner Anderson

Les også: Uforståelig nei fra Slottet

Ingen videre dialog

I en svarmail til Dagsavisen begrunnet Slottet sitt avslag med at «Slottsparken er et unikt kulturminne som drives som fredet, og vi har derfor restriksjoner både på bruk og forvaltning.» De viste til råd fra Riksantikvaren, som mente at et slikt prosjekt faller utenfor det som bør kunne plasseres i Slottsparken.

Riksantikvaren på sin side mente Slottsparken ikke er fredet, men at de rådet til å ikke plassere skulpturen i parken.

«All den tid dette anlegget ikke er fredet, er det Slottet som fatter alle avgjørelser om hva man gjør og ikke med anlegget», uttalte fungerende Riksantikvar Leidulf Mydland i Dagsavisen forrige uke.

Siden da har det ikke vært noen ytterligere dialog mellom Slottet og Koro (Kunst i offentlige rom) som har søkt om tillatelse til å sette opp skulpturen midlertidig.

– Vi har ikke hørt noen ting, og fra vår side tenker jeg at de har en mulighet til å snu. Vi i Koro er veldig innstilt på å finne en løsning. Vi håper de kan revurdere sine avgjørelser, sier Bo Wallström i Koro som har søkt på vegne av Lars Sandås sitt kunstprosjekt.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

– Faller utenfor

Kunstkritiker Mona Pahle Bjerke reagerer også på Slottets avslag:

– Det er som regel store helter som hylles med monumenter, og de som faller utenfor usynliggjøres gjerne i historien. Jeg synes det hadde vært fint at nettopp rusmisbrukerne, samfunnets paria som jages fra skanse til skanse kunne få sitt monument, og nettopp i vår aller flotteste park.

Pahle Bjerke understreker at hun ikke vet noe om monumentets utforming,

– Jeg kan ikke her evaluere dets kunstneriske kvalitet, og det blir for øvrig også en helt annen diskusjon. Men jeg synes virkelig det er underlig at Slottet ikke vil favne også denne delen av Slottsparkens historie. Det rimer dårlig med kongen og dronningens ellers så sterke engasjement for utsatte grupper.

Saken fortsetter under bildet.

Skulpturen til Lars Sandås (bildet) som er ment å stå i Slottsparken får nei av Slottet. FOTO: MIMSY MØLLER
Lars Sandås. Foto: Mimsy Møller

Les også: Slottet skylder på Riksantikvaren som sier Slottet må bestemme selv (Dagsavisen+)

– Viktig prosjekt

At skulpturene som står i Slottsparken permanent er nøye utvalgt, medgir også Pahle Bjerke, men stiller seg spørrende til det at Sandås, gjennom Koro (Kunst i offentlige rom) har fått avslag når søknaden gjelder en ikke-permanent skulptur.

– Jeg har forståelse for at de er strenge med hva som får settes opp, men jeg synes det er synd at de ikke ser at dette er et viktig prosjekt, og at det handler om Slottsparkens identitet.

– Hva tenker du om at andre skulpturer får stå i parken permanent, mens denne som er ment å stå i en liten periode ikke får stå?

– Jeg synes det er merkelig og kritikkverdig. Jeg vet at det er ekstra rigide regler nettopp for Slottsparken. Jeg vet dessverre ikke så mye om prosesser for å få opp skulpturer.

Vanskelig å kritisere

Som kunstverk vet heller ikke Pahle Bjerke hvordan det skulle se ut, og om hun selv ville likt det. Men så vidt jeg forstår er ikke monumentet avvist på grunn av sin kunstneriske kvalitet, eller på grunn av uttrykket som sådan, sier Pahle Bjerke.

– Det jeg synes er mest oppsiktsvekkende ved dette avslaget fra Slottet, er at det står i en så grell kontrast til kongefamiliens engasjement for de svakeste i samfunnet, sier kunstkritikeren.

– Selv om det neppe er kongeparet selv som har tatt saksbehandlingen her, så burde de forstå at en sak som denne kan svekke det bildet vi har av dem som nestekjærlige og tolerante.

Mer fra Dagsavisen