Nyheter

Full kollaps i E18-samtalene: Nå setter Hareide hardt mot hardt

Enten bygges E18, eller så mister Oslo og Viken milliarder til kollektiv og sykkelvei. Det er beskjeden fra Knut Arild Hareide til østlandspolitikerne.

– Nå er det lokal- og regionalpolitikerne som må ta et valg, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide til Dagsavisen.

Helt siden i vinter har det vært steile fronter i forhandlingene om Oslopakke 3, der alle store samferdselsprosjekter i og rundt Oslo ligger. Hovedkonflikten handler om E18 vestkorridoren. Etter valget i fjor trakk Viken fylkeskommune sin lokale garanti for prosjektet, og hele E18 har hengt i en tynn tråd siden da.

LES OGSÅ: Stortinget frister Viken med slankere E18 (+)

Kan miste milliarder

Torsdag innkalte Hareide partene til et møte. Der gjorde han det tydelig: Enten stiller Viken fylkeskommune og/eller Bærum kommune en garanti for E18, eller så kommer han ikke til å signere byvekstavtalen fra i fjor.

I så fall vil den gamle bymiljøavtalen bli gjeldende, og Oslo og Viken mister milliarder til kollektiv og sykkelsatsinger. I tillegg frister han partene med 8,1 milliarder til Fornebubanen hvis de går inn for E18.

LES OGSÅ: Høyre med forhandlingsfinte: Vil sikre E18 med Bærum som garantist 

– Det jeg kan gjøre er å legge ting til rette for at vi får vedtakene på plass, og jeg har lagt til rette for Fornebubanen og har lagt 8,1 milliarder på bordet. Så E18 kommer hvis den lokale garantien kommer, og nå er det opp til de lokale og regionale politikerne å bestemme. Men hvis garantien ikke kommer, kommer ikke E18 eller byvekstavtalen. Det må jeg i så fall respektere, sier Hareide.

Byvekstavtalen

Oslos samferdselbyråd Arild Hermstad hisser seg opp over Hareides uttalelser.

– Det er oppsiktsvekkende at Hareide, som prøver å profilere seg på klima, bruker byvekstavtalen som gissel for å bygge en motorvei. Han bryter to avtaler, både Oslopakke3-enigheten fra 2016 og byvekstavtalen som har ettårsdag 26. juni. Det er han som må ta ansvaret for det, sier Hermstad, og legger til:

LES OGSÅ: Hermstad: – Fornebubanen er reddet. På tide å skrote ny E18

– Jeg hadde trodd at det skulle hjelpe å bytte ut en minister fra Frp, men det er tydelig at Hareide er laget av det samme materialet. Ved å bryte avtalene svikter regjeringen Osloregionens innbyggere og det enorme behovet for å gi folk et bedre kollektivtilbud, sier Hermstad.

Byvekstavtalen

E18-motstanderne har lenge ment at Hareide er uredelig som bruker byvekstmilliardene som pressmiddel for å få gjennomført E18, fordi E18 aldri stod som en forutsetning for byvekstavtalen. Det mener Hareide er feil.

– Det er riktig at E18 ikke har stått som en forutsetning for byvekstavtalen. Det er fordi Oslopakke 3 har vært en forutsetning for byvekstavtalen, og E18 har vært en del av Oslopakke 3 hele veien. Derfor mener vi at E18 hele tiden har vært en forutsetning for byvekstavtalen, sier Hareide.

LES OGSÅ: E18 er ingen klassekamp

Grunnen til at garantien for E18 må på plass før Fornebubanen skal bygges, selv om Hareide har lagt penger på bordet, handler om at utbyggerne på Fornebu krever E18 for å stille med grunneierbidragene på 2,5 milliard, sier Hareide. 

– Nå er det opp til lokal- og regionalpolitikerne å gjøre sine vurderinger, så må vi leve med resultatet, sier Hareide.

Kollaps

Etter møtet med Hareide torsdag hadde politikere i Oslo og Viken et møte for å finne ut av hva som skjer videre. Kort oppsummert er politikerne ikke enige om noe som helst.

– For mitt vedkommende er jeg ferdig med å prøve. Vi har ingen ny dato for møte over sommerferien. Vi er enige om å ringes hvis det skjer noe, ellers så ses vi igjen om fire år, sukker Anette Solli i Viken Høyre.

LES OGSÅ: Sjokkrapport: CO2-rensing kan koste 25 milliarder

Nå er det opp til Viken og Bærum hva som vil skje. Sannsynligvis vil det ikke skje noe særlig før til høsten. 

– Vi har jo bymiljøavtalen. Det er riktignok mye mindre penger, men da får vi klare oss med det. E18 kommer til å bli bygd, for lånegarantien kommer før eller siden enten fra Viken eller Bærum. På andre siden av sommerferien tror jeg vi kommer til å se at det beveger seg videre, sier Solli.

Mer fra Dagsavisen