Nyheter

Da gressplenen ble til anleggsplass fikk Gamlebyen nok

– Vi blir behandla som en gjennomfartsåre, mener Gamlebyen beboerforening. Nå vil de ha tilbake den lille gressplenen ved siden av Ruinparken.

– Det virker nesten som om dem glemmer at det er folk som bor her, sier Andreas Drevland.

Han er med i Gamlebyen beboerforening som i kveld demonstrerte mot at en gressplen ved bispegata plutselig er blitt til parkeringsplass i forbindelse med bygging i området.

Fra før har bygging av Follobanen, Bispegata og enorme utbyggingsprosjekter i Middelalderparken og ned mot Bjørvika gjort deler av Gamlebyen til en byggeplass i årevis. Og da den lille gressplenen ved Dyvekes bru plutselig var avstengt med byggegjerder, og flere titalls biler har begynt å parkere der inne, fikk beboerforeninga nok.

– Det har alt vært utrolig mye kødd med Follkbanen. Og trafikk-situasjonen i Schweigaards gate er livsfarlig, sier han.

###

Beboer og demonstrant, Andreas Drevland.

I området er det bygget opp kanskje Oslos største utendørs skateområde, Gamlebyen Sport og Fritid, samt en enorm lekeplass (Krakabøla), stort sett på dugnad.

– Folk som bor her kan jo føle seg litt annenrangs, og det hjelper ikke akkurat å få en dildonisse trøkt opp i trynet heller, sier Drevland.

(Dildonissen er, for de uinvidde, en svær statue som Christian Ringnes har finansiert, av en knallrød nisse som holder en buttplug, plassert i en rundkjøring noen hundre meter lenger bort i nabolaget)

– Men hvor burde de sette riggplassen når gata skal bygges om?

– Et annet sted enn i fleisen på oss bare. Dette får de bare løse, sier Drevland.

Her skal det være anleggsplass for oppgraderinga av Bispegata. Men foreløpig er det bare parkerte biler her.

Anleggsplassen ved Gamlebyen Sport og Fritid. 

Mener det ikke er andre alternativer

Jessica Bergstrand er prosjektleder for Bispegata-prosjektet i Bymiljøetaten. Hun forteller at hun skjønner godt at naboene er frustrerte etter all anleggsvirksomheten i området. Samtidig mener hun det ikke var noe annet sted å oppbevare maskiner og utstyr innenfor prosjektområdet når Bispegata og Oslo Torg skal oppgraderes.

Trikken skal gå i Bispegata når Oslo Torg en dag står ferdig.

Sånn skal det bli på Oslo Torg. Illustrasjon: Bymiljøetaten

– Bispegata skal ferdigstilles høsten 2020 og først i 2024 skal hele Middelalderpark-området stå ferdig, er den magre trøsten fra prosjektlederen.

Området som nå brukes som riggplass er egentlig et gammelt betonglokk over deler av St. Hallvardskatedralen. Planen er at Bispegata først skal oppgraderes, og så skal Kulturetaten i Oslo kommune overta området. De skal fjerne deler av lokket, og så gjøre parken og katedralen mer tilgjengelig, blant annet skal området bli universelt utformet.

Oppgradering av veien og Oslo Torg (som er krysset mellom Bispegata og Oslo gate) skal være ferdig til høsten 2020.

– Jeg forstår at folk er lei. Men for å kunne utføre jobben, så må vi dessverre gjøre det sånn. Vi jobber på den ene sida av veien mens trafikken går på andre, sier Bergstrand.

– Har dere sett etter et annet sted?

– Ja, vi skulle veldig gjerne ha brukt andre områder, men det er liten plass tilgjengelig da Bane Nor gjennomfører sitt prosjekt i samme område. Så dette er den eneste plassen vi har, sier hun.

Mer fra Dagsavisen