På kun to dager har to millioner mennesker vært innom tjenesten «Social Distancing Scoreboard», utviklet av det New York-baserte teknologiselskapet Unacast. Kort fortalt gjør denne tjenesten det mulig å se hvor flinke folk er til å holde avstand til hverandre.
Responsen har vært over all forventning, forteller Unacast-gründer Kjartan Slette. Sammen med med-gründer Thomas Walle og resten av selskapet, ønsket Slette å gjøre amerikanerne mer bevisste på hvordan de beveger seg rundt i samfunnet.
Som i Norge, har også amerikanske myndigheter anbefalt folk å unngå nærkontakt for å hindre koronaviruset i å spre seg («social distancing»). I USA er 60.000 mennesker smittet av viruset, viser en oversikt fra John Hopkins-universitetet onsdag denne uken.
– Vi vet at det å holde avstand er det viktigste vi kan gjøre for å redde liv og å flate ut smittekurven. Derfor ville vi se om vi kunne bruke våre data til å gjøre folk oppmerksomme på egen oppførsel, sier Slette til Dagsavisen.
Saken fortsetter under bildet.
Unacast-gründer Kjartan Slette har utviklet en tjeneste som gjør det mulig å se hvor stor avstand folk har til hverandre. Foto: Privat
Tomme gater og torg: Vi skal holde oss hjemme. Ingen vet hvor lenge (+)
Kobles opp til smittetilfeller
Selskapet har hentet inn såkalt bevegelsesdata fra flere titalls millioner amerikanske mobiltelefoner. Disse dataene ekstrapoleres opp til befolkningsnivå og brukes til å lage en oversikt over hvor folk til enhver tid befinner seg.
På kartet er det mulig å zoome inn på hver enkelt stat og fylke, og fremover også by og til og med hvert enkelt nabolag for å se hvordan innbyggerne beveger seg rundt. Hver stat får tildelt en karakter ut fra hvor flinke innbyggerne er til å unngå nærkontakt.
Denne informasjonen kobles deretter opp til data om antall bekreftede smittetilfeller, hentet fra åpne kilder. Det gjør det mulig for brukerne å se hvordan antall smittetilfeller henger sammen med tiltak for å holde avstand.
– Når det nå er snakk om gradvis å slippe opp på smittetiltakene etter påske, tror jeg denne informasjonen er viktig for å kunne ta gode avgjørelser, sier Slette.
– Håpet er jo at samfunn som er gode på å holde avstand, vil se en tidlig nedgang i nye smittetilfeller, sier han.
Les også: 18 døde av koronaviruset i Stockholm på ett døgn. Svensk smittevernekspert vil ikke endre strategi
Kan se hvor naboen handler
I neste versjon av tjenesten, som slippes om få dager, skal det også være mulig å se nedgang og økning i antall besøk til butikker, restauranter og andre steder med mye mennesker.
Saken fortsetter under bildet.
Familier sørger for å stå langt unna hverandre etter et virusutbrudd i Philadelphia, Pennsylvania. Foto: NTB Scanpix
– Vi har fått enormt mye feedback, så nå jobber vi med stadig mer avanserte modeller, sier Slette.
– Dette høres litt «storebror ser deg»-aktig ut?
– Nei, det er ikke sånn vi jobber. Dette skal ikke handle om enkeltindivider, men om hvordan vi som samfunn samhandler, sier Slette og forsikrer om at selskapet alltid jobber i samsvar med personvernreglementet GDPR (General Data Protection Regulation) og CCPA (California Consumer Privacy Act).
Av samme grunn ønsker ikke Unacast å utvikle tjenesten slik at den sporer smittetilfeller, slik Folkehelseinstituttet (FHI) for tiden jobber med.
Selskapet kommer også til å avstå fra å samarbeide med myndighetene, sier Slette, men presiserer at alle står fritt til å bruke tjenesten, som er gratis.
– Målgruppen vår er både borgere og beslutningstakere. Borgere kan bruke informasjonen til å presse beslutningstakere til å gjøre mer, mens beslutningstakere kan bruke informasjonen til å sjekke om tiltakene fungerer.
Les også: Slik ruster sykehusene seg mot korona-eksplosjon (+)
Kontaktet av sykehus
Ifølge Slette er selskapet blitt kontaktet av flere sykehus og andre offentlige institusjoner som er opptatt av å fremskrive utviklingen av koronaviruset i sitt område.
– Resten av henvendelsene kommer fra bekymrede borgere som ønsker å se hvordan staten de bor i, gjør det for tiden.
Teknologigründeren har foreløpig ikke planer om å utvikle tjenesten for det norske markedet, til tross for at han selv mener den er overførbar til alle land.
– Vi jobber for tiden med flere land, blant annet India, men det er fortsatt veldig tidlig, sier Slette.