Nyheter
Ut i det blå for miljøet
BlueMotion. BlueTEC. Econetic. Efficient Dynamics. Hybrid. Kjært barn har mange navn, men holder sparebilene virkelig hva de lover i forhold til lavt forbruk eller er det bare blå svada? Sammen med bladet BIL tok vi med fem av dem ut i det blå.
Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Dette er en biltest litt utenom det vanlige. Vi hopper elegant over alt som har med praktiske funksjoner å gjøre, og retter fokuset mot forbruk og miljø.
Norsk forbrukerlovgivning tillater ikke å kalle en bil som drikker bensin eller diesel for miljøvennlig. Men naturligvis er noen biler mindre miljøfiendtlige enn andre. Eksempelvis er vi gjennom flere år tutet ørene fulle av hvor miljøvennlig bensin/elektriske hybridbilbiler oppfører seg.
Mer energi
Samtidig vet vi jo at diesel inneholder mer energi enn bensin, og at dieselbiler derfor bruker 20 til 30 prosent mindre drivstoff enn tilsvarende kraftige bensinbiler. Myndighetene honorerer derfor dieselbilene med lavere avgift.
Så langt teorien, men stemmer dette i praksis? Er det virkelig slik at hybridteknologien faktisk fortsatt gir lavest forbruk? Vil ikke en moderne dieselbil med siste generasjon innsprøytningsteknologi også være drivstoffleverandørenes fiende?
Dette måtte vi finne ut av og reiste i likhet med landets første bilturist i 1901 til Lærdal. Etter sammenlagt 4.000 kilometer i normal fart på et tverrsnitt av det norske veinettet, kan vi konkludere:
Vinneren
Toyota Prius står tilbake som vinneren. Det overrasket hele testteamet, men kontrolltankingen viste at den gamle fortsatt er best. Selv om dieselkonkurrentene nok ruller rimeligere på flat mark, sper Prius på bensinkreftene med batterikraft i motbakkene, og i utforbakkene og ved oppbremsing henter den tilbake noe av energien og magasinerer i batteripakken. Det gjør ingen av de andre. Ved rygging og i lav fart bruker Prius kun batteristrøm. Elektromotoren gir dessuten nær fire ganger bensinmotorens virkningsgrad.
Overrasket igjen
Overraskelse nummer to sto BMW for. 118 d ser ikke på noen måte ut som en sparebil, og med 136 hk under panseret går den som «ei kule». Alt ved bilen appellerer til engasjert kjøring, og i denne testen kunne ingen av de andre hamle opp med BMWs ytelser, kjøreglede og kvalitetsfølelse. BMW-en var også bilen de fleste lekte seg med fordi det var så morsomt. Likevel endte forbruket på 0,51 liter/mil! BMWs effektivisering av motoren står det respekt av.
Med forsiktig gasspedal skulle vi gitt Prius konkurranse!
Ford på sparebluss
Econetic heter det når Ford Focus går på sparebluss. Å kjøre Focus er nesten like morsomt som å ratte BMW, men gir ikke akkurat samme kvalitetsfølelse. Focus med 109 hk motor fra Peugeot/Citroën raser derimot forbi drivstoffpumpene og klarer seg lenge uten å tanke med et faktisk forbruk på 0,461 liter/mil. 123 gram CO2-utslipp per kilometer for en familiestasjonsvogn tilfredsstiller EUs nybilkrav krav gjeldende fra 2012.
Ikke godt nok
BlueMotion skrevet med store bokstaver på bakluka forplikter. Så da computeren på Golfen etter hvert jublet med 0,41 liter/mil i dieselforbruk, var vi klare for å kåre vinneren. Men elektronikken og dieselpumpa snakket ikke samme språk, så faktisk forbruk endte på 0,478 liter/mil og 127 gram CO2 i utslipp. Bra, men langt fra godt nok til å vinne.
I testen kjørte vi Golf 5. Golf 6 som nå er i handelen har mer moderne motorteknologi og skal gå «på lukten av diesel».
Peugeot 308 holder ikke hva den lover, eller kanskje Norge er for kupert for den elektronisk styrte girkassen? I hvert fall stoppet kalkulatoren på 0,530 liter/mil, og 141 gram CO2 i faktisk utslipp. Dette holder ikke når man lover 120 gram.