Innenriks
Slike jernbane-ulykker kan unngås
Flere av de alvorligste jernbaneulykkene i Norge kunne vært unngått med et nytt signalsystem, mener Statens jernbanetilsyn. Men dette systemet er ikke på plass før om 15-20 år.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
2011 ble et travelt år for Statens jernbanetilsyn, går det fram av tilsynets sikkerhetsrapport, som nå foreligger. Det ble registrert hele 35 jernbaneulykker mot bare 20 året før. Også i år har det vært flere alvorlige ulykker, selv om det samlede antallet ulykker har gått ned. En av de verste var avsporingen som førte til at fem personer ble skadd og et av NSBs nye Flirt-tog smadret, på Vestfoldbanen i februar.
- Denne avsporingen skyldtes sannsynligvis at toget kjørte for fort. Hvis det nye signalsystemet ERTMS hadde vært på plass, ville farten blitt bremset ned, slik at ulykken kunne blitt unngått, sier Erik Ø. Reiersøl-Johnsen, direktør i Statens jernbanetilsyn.
- Må komme i gang
- Hvor viktig er det å få plass ERTMS, slik du vurderer situasjonen?
- Vi erkjenner at dette vil ta mange år, men det å komme i gang nå, er noe både vi og resten av jernbanemiljøet er opptatt av, svarer Reiersøl-Johnsen.
ERTMS (European Rail Traffic Management System) vil binde hele det europeiske jernbanenettet sammen, og gjøre det enkelt for de mange ulike nasjonale togselskapene å krysse landegrensene og kjøre nærmest hvor som helst. Men viktigere er nok likevel den økte sikkerheten som systemet innebærer.
Hvis for eksempel togføreren overser et stoppsignal, vil toget bremse selv. Systemet beregner også bremselengden automatisk.
- Vi er i gang med utbyggingen av ERTMS. Helt konkret er det snakk om en strekning på Østre linje. Her skal vi høste erfaringer, opplyser teknologidirektør Sverre Kjenne i Jernbaneverket.
Over 4.000 kilometer
Meningen er at ERTMS skal bli innført på alle de mer enn 4.000 kilometerne med jernbane i Norge. I transportetatenes innspill til Nasjonal transportplan heter det at «total kostnad for fornyelse av signalsystemene er anslått til om lag 20 milliarder kroner for hele jernbanenettet over en periode på 15-20 år.»
Samtidig haster det med en utbygging av Intercitytriangelet på grunn av sterk befolkningsvekst. Jernbaneverket har tidligere sagt at de kan gjøre den jobben på ti år for 130 milliarder kroner.
- Hva er viktigst når politikerne skal fordele milliarder, ERTMS eller Intercitytriangelet?
- Det er fort gjort å fokusere på nybygging, men vi må heller ikke glemme å holde de mange kilometerne med skinnegang som vi allerede har, i gang, svarer Kjenne.
- Vil ERTMS forhindre jernbaneulykker?
- Med ERTMS får en kontinuerlig hastighetsovervåking. Det blir ikke mulig å kjøre for fort. En annen fordel er at vi ikke lenger vil trenge signaler eller skilt langs skinnegangen. Alt det blir flyttet inn i toget.
Ingen ny Åsta-ulykke
19 mennesker omkom da et tog fra Trondheim kolliderte med et tog fra Hamar på Rørosbanen i 2000.
- Hvis vi hadde hatt ERTMS da, er det all grunn til å tro at Åsta-ulykken kunne vært unngått. ERTMS ville forhindret to tog i å komme ut på samme strekning, sier Reiersøl-Johnsen.
tor.sandberg@dagsavisen.no