Nyheter

Rekord-reservering mot telefonsalg

1.100 nordmenn reserverer seg mot telefonsalg hver dag. På ett er antallet fordoblet - til 725.000. - Det er en gledelig oppslutning om ordningen, sier Georg Apenes i Datatilsynet.

Publisert Sist oppdatert

Aftenposten presenterte mandag nyheten om nordmenns store reservasjonstrang mot pågående telefonselgere og uadressert reklame i posten.

Nå har det totale antallet nordmenn som har reservert seg i Reservasjonsregisteret i Brønnøysund passert 725.000. På samme tid i fjor var det 380.000.

«Tatt helt av»

Reservasjonsregisteret ble opprettet for tre år siden. I de to første årene registeret var i drift ble det mottatt i gjennomsnitt 520 reservasjoner daglig. De fire siste månedene har det vært 1.100 henvendelser daglig.

- Det har tatt helt av de siste månedene, konkluderer konsulent Olav Ellingsen i Brønnøysundregistrene overfor Aftenposten.

Og det er telefonselgere de aller fleste henvendelsene dreier seg om. 99,49 prosent av de 725.000 som har tatt kontakt med registeret har reservert seg mot telefonsalg, mens 59 prosent har reservert seg mot uadressert reklame i posten.

Mange klager

Alle telefonselskaper må oppdatere kundelistene sine minst én gang hver tredje måned. Likevel er det mange som prøver seg. Og klagene ender hos Datatilsynet.

- Vi får veldig mange henvendelser fra folk som har reservert seg mot telefonsalg, men som likevel blir oppringt av selgere, sier direktør i Datatilsynet Georg Apenes.

Han gleder seg over at andelen som reserverer seg øker kollosalt.

- Storartet. Det er en gledelig oppslutning om ordningen. Folk må selv få bestemme om de vil bli oppringt eller ikke.

- På sett og vis går det utover privatlivets fred. Å bli oppringt av telefonselgere kan være forstyrrende, slitsomt og irriterende.

Han er av den oppfatning at de fleste seriøse telefonselskaper forholder seg til kundelistene og lar være å ringe til de som har reservert seg.

- Jeg skjønner at de som har reservert seg blir forbannet ved en oppringning, og da i hvert fall ikke kjøper noe av firmaet verken da eller siden. Denne ordningen er til bransjens beste også, mener Georg Apenes.

Powered by Labrador CMS