Innenriks
Mest utenlandsk ihyllene hos Lidl
Bare 16 prosent norsk. Påstander om at Lidl har mange norske produkter holder ikke mål ifølge en analyse gjennomført av ACNielsen.
Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
I forhold til meieriprodukter og ferske matvarer er andelen norske produkter 25-30 prosent. For resten av sortimentet er Lidls andel av egne merkevarer mellom 90 og 100 prosent opplyser administrerende direktør Bjørn Næss.
Hurtig reduksjon
Dette er konklusjonen etter en komplett analyse av sortimentet i den nye Lidl-butikken i Askim. Totalt har ACNielsen sett nærmere på drøyt 1.250 ulike varer. Etter som Lidls konsept innebærer stor grad av standardisering vil konklusjonene vedrørende Askim-butikken i stor grad være sammenfallende med situasjonen i andre Lidl-butikker.
Hovedforskjellen mellom Lidl og de etablerte norske dagligvarekjedene er Lidls veldig store andel egne merkevarer fastslår Næss.
Da Forbruker-rapporten var med på en forhåndsvisning i Lidl-butikken i Lier dagen før den offisielle åpningen torsdag var konklusjonen en annen.
Andelen norske produkter er på drøyt 30 prosent ble det konstatert.
Redaktør Georg Mathisen i Handelsbladet FK var overrasket over dette.
Men vi har sett også i andre land at Lidl har en del kjente matvarer i begynnelsen påpekte han og spådde at andelen norsk kunne gå ned etter hvert.
Nå kan det se ut som «etter hvert» var dagen etter.
Made in Germany
ACNielsens analyse viser at om lag hver tredje Lidl-vare er produsert i Tyskland og hver fjerde vare i EU. Kun 14 prosent av sortimentet er produkter norske forbrukere kjenner fra før. En god del av de norskproduserte varene er nye og utviklet for Lidl.
Ikke-mat-sortimentet omfatter 24 artikler de første dagene blant annet en digital TV-satellittmottaker turstaver i aluminium og fjellstøvler.
Dere fant også en genser for barn selv om Lidl ikke har noe barnemat. Er ikke dette et paradoks?
Det er nødvendig med en spesiell godkjenning for barnemat i Norge. Her til lands blir den produsert uten tilsetningsstoffer. Det fører blant annet til at Nestlé må lage en egen serie for Norge. Men for Lidl er nok ikke dette aktuelt svarer Næss.
Snus aviser og tidsskrifter er andre produkter Lidl ikke selger ifølge analysen.
Stort og søtt
Et annet poeng ved vareutvalget er uvante pakningsstørrelser.
Lidl legger til rette for hamstring sier Næss.
De baserer seg på å selge store volum av et mindre antall produkter. Vi fant kun tolitere med mineralvann og multipakninger med to eller tre pizzaer. Også andre avvik i vekt og pakninger gjør det vanskelig å sammenligne priser.
Er du en slikkmunn kan Lidl være noe for deg. Utvalget er nemlig spesielt stort når det gjelder sjokolade sukkervarer snacks juice og nektar. Utvalget av frukt og grønt er «svært bra» ifølge ACNielsen med et gjennomsnittlig sortiment for lavprisbutikker. På åpningsdagen var grøntprisingen svært aggressiv. Det viser prisen på ett kilo bananer: kroner 390.