Innenriks

Rapport fraråder utbygging av Nord-Norgebanen

Det er ulønnsomt å bygge ny jernbane nord for Fauske på grunn av begrenset nytte, høye kostnader og store konsekvenser for natur, miljø og reindrift.

Oslo 20220623. 
Illustrasjon: jernbane, jernbaneskinne.
Foto: Gorm Kallestad / NTB

Det går fram av en analyse som Marstrand AS og Høgskolen i Molde har utarbeidet for Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet. De har gått gjennom konseptvalgutredningen Nord-Norgebanen som Jernbanedirektoratet står bak.

– Vår samfunnsøkonomiske analyse viser at det er ulønnsomt å bygge en ny jernbane nord for Fauske på grunn av begrenset nytte, høye kostnader og store konsekvenser for natur, miljø og reindrift. Av konseptene i KVU anbefaler vi nullalternativet, heter det i innledningen til rapporten.

For vel ett år siden la Jernbanedirektoratet fram sin utredning om Nord-Norgebanen, toglinjen som skulle forlenge det norske jernbanenettet helt opp til Tromsø. Konklusjonen var den samme: De frarådet hele prosjektet fordi det ville bli svært ulønnsomt og skadelig for miljøet.

– Truet reinbestand

En ny kostnadsberegning av de dyreste alternativene til jernbanen viser ifølge NRK at kostnadene estimeres til mellom 259 og 309 milliarder kroner i 2024-kroner.

Av følgene for reindriftsnæringen nevnes blant annet reindriftsområdene på strekningen mellom Fauske og Narvik, hvor kalvingen er så lav at bestanden er truet.

– For natur og miljø er for eksempel Hellmobotn innerst i Tysfjorden, et område med blant annet vernede vassdrag og lite menneskelig inngripen i dag, kan inngrep være svært ødeleggende for friluftsliv, naturmiljø og landskapsbilde, heter det i analysen.

Vil ha nye utredninger

I stedet bør det brukes mer ressurser på å utvikle Nordlandsbanen og Ofotbanen.

– På Nordlandsbanen og Ofotbanen er det udekkede etterspørselsbehov for mer godskapasitet, og vi anbefaler at man starter nye utredninger for å finne gode konsepter for å utvikle disse banene videre, heter det videre.

Nullalternativet innebærer at jernbanen blir som i dag, pluss vedtatte investeringer, inkludert et nytt digitalt signalsystem (ERTMS).

Skal vurderes nøye

Samferdselsdepartementet har mottatt to såkalte KS1-rapporter samtidig: Både om Nord-Norgebanen og om transportløsninger i Nord-Norge.

– Det har blitt utført et omfattende utredningsarbeid. Vi vil nå nøye vurdere de faglige vurderingene og anbefalingene som er gitt i hver av rapportene. Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til hvordan KVU-ene, KS1-rapportene og høringsinnspillene vil bli fulgt opp videre, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding.

Etter direktoratets fraråding i fjor kom det sterke reaksjoner. Blant dem som kom på banen, var Cecilie Myrseth, stortingsrepresentant for Ap for Troms.

– Siste ord er ikke sagt. Det er forskjell på politikk og faglige innspill. Dette har vi hørt før, sa hun til NTB.

Les også: Klagestorm mot Vy – koster millioner

Mer fra Dagsavisen