Innenriks

Foreslår store endringer i eksamensordningen

Utviklingen av kunstig intelligens (KI) gjør at Utdanningsdirektoratet foreslår flere konkrete tiltak for våreksamen 2024 og større endringer i eksamensordningen for de neste årene.

– De aller fleste elever prøver ikke å jukse på eksamen. Vi kan likevel ikke utelukke at enkelte elever vil prøve å jukse ved hjelp av KI-verktøy. Av hensyn til det store flertallet som følger reglene, gjør vi konkrete tiltak for å sikre en så god, trygg og rettferdig eksamen som mulig, sier direktør Morten Rosenkvist i Utdanningsdirektoratet.

Direktoratet frykter bruk av kunstig intelligens uten internett. De forteller at det ikke lenger er tilstrekkelig å sperre av internett under eksamen.

Økt vakthold

Endringene som er foreslått for våreksamen i år, er økt vakthold og kontroll under eksamen. Utdanningsdirektoratet anbefaler å øke vaktholdet i eksamenslokalene og styrke opplæringen av vaktene og at det tas stikkprøver før og under eksamen og når besvarelsene skal sensureres.

Direktoratet skriver i en pressemelding at oppgaven til sensorene har blitt mer krevende de siste årene. Elevene vurderes etter mer omfattende kriterier enn før.

Les også: Mobbing ødela livet til Kathrine: – Hvorfor meg?

Større endringer fra 2025

I årene fremover mener direktoratet det er behov for større endringer, og det blir foreslått flere tiltak. Blant annet vil de se på muligheten for å fjerne eller endre hjelpemiddelordningen og forberedelsesdelen til skriftlig eksamen.

De vil også se på muligheten for skjermovervåking og sikkert eksamensnett.

– Et annet mulig tiltak er at elevene gjennomfører eksamen på en PC som er eid av skolen istedenfor sin personlige PC. Da fjernes muligheten for å laste ned ikke-tillatte programmer, skriver Utdanningsdirektoratet i pressemeldingen.

Les også: Sanna Sarromaa: – Jeg har vært mye redd på jobb

Anbefaler gjennomgang av skriftlig eksamen

På enda lengre sikt kan det bli slutt på skriftlig eksamen. Direktoratet opplyser at de anbefaler en større gjennomgang av skriftlig eksamen som vurderingsform.

– Det er flere grunner til å nå vurdere hva slags sluttvurdering vi skal ha i norsk skole i fremtiden. Den teknologiske utviklingen skaper nye utfordringer og gjør at endring er nødvendig. Dette er en del av arbeidet til Kvalitetsutvalget, der rapporten nå er ute på høring, heter det i pressemeldingen.

Les også: Lærere vil ha regler for bruk av kunstig intelligens i skolen

Mer fra Dagsavisen