Fra 1. juli blir Stavanger den første storbyen i Norge som lar all kollektivtrafikk bli gratis. Alle som reiser med buss, tog og båt i kommunen slipper da å betale.
– For mange er og vil bilen fortsatt være nødvendig, men flere er i en situasjon hvor de kan klare seg helt uten bil eller kutte bil nummer to i husstanden. Vi håper at gratis buss sørger for at flere prøver å reise mer kollektivt i hverdagen, gjerne i kombinasjon med økt sykkelbruk, sier ordfører Kari Nessa Nordtun (Ap) i en pressemelding.
Nils Fearnley, seniorforsker ved Transportøkonomisk Institutt, tror derimot ikke at grepet som politikerne i Stavanger nå gjør, vil redusere biltrafikken.
– Bilbruken påvirkes nesten ikke av kollektivpriser. Selv om dramatiske endringer i prisen gir store endringer i passasjertallet, så er det nesten ikke endringer i bilbruken, sier han.
[ Gratis kollektivtransport: Uansvarlig, mener Høyre ]
Mener reisetid er viktigere enn pris for bilister
Fearnley har studert mange prosjekter rundt om i verden med gratis kollektivtransport. Det har gjort ham skeptisk til gratis kollektivtrafikk som virkemiddel for å oppnå noen som helst transportpolitiske mål.
– Hvis målet er at mange skal kjøre buss, så oppnår du det. Men det er jo ikke noe mål i seg selv å øke motorisert reising. Mesteparten vil være nye, genererte reiser. En forsvinnende liten andel vil være tidligere bilister, sier han.
:quality(70)/cloudfront-eu-central-1.images.arcpublishing.com/mentormedier/BQJNCO4GDNC7XL6CKC6J4YWOVA.jpg)
Grunnen til dette, forklarer han, er fordi folk bruker bil som transportmiddel av helt andre grunner enn prisen på buss og annen kollektivtransport. I stedet er det praktiske gevinster, som reisetid og muligheten til å kjøre nøyaktig dit man vil, som avgjør.
– Det er all grunn til å ha kollektivtransport, men pris som virkemiddel er ikke noe særlig effektivt virkemiddel for å lokke bilistene over. Frekvens på avganger er antakelig mer kritisk enn prisen. Bilistene står nok mer i en tidsskvis enn en pengeskvis, mener forskeren.
Selv om han ikke tror det blir noen merkbar reduksjon i antall bilister, regner han med det vil bli langt flere reisende som benytter seg av kollektivtilbudet. Det tilsier tidligere erfaringer med lignende tiltak, ifølge Fearnley.
– Jeg ville ikke blitt overrasket om man doblet passasjertallet i Stavanger, sier han.
[ Leder: «Gratis buss med revers kan gi Høyre-trøbbel» ]
Byråd: Ville kostet 15–20 ganger så mye i Oslo
Sirin Stav, byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune, sier hun vil følge spent med på hvordan det går med tiltaket i Stavanger.
– Det blir spennende å se hvordan ordningen vil virke for å få ned biltrafikk og forurensing, sier hun til Dagsavisen.
:quality(70)/cloudfront-eu-central-1.images.arcpublishing.com/mentormedier/GB2RZI622JVDRJ3FFZNJJE3FOM.jpg)
– Jeg håper også regjeringa lar seg inspirere av dette. Samferdselsministeren kan begynne med å kutte momsen på kollektivreiser som Erna Solberg innførte da hun satt i regjering, legger hun til.
Det foreligger ingen planer om å innføre gratis kollektivtrafikk i Oslo også. Det ville i så fall ha påført kommunen enorme kostnader, påpeker Stav. I Stavanger er det budsjettert med nærmere 200 millioner kroner i billettinntekter i 2023.
– Halvparten av alle kollektivreiser i Norge skjer i Oslo. Derfor ville det kostet minst 15–20 ganger så mye som i Stavanger å gjøre det omfattende kollektivtilbudet i Oslo gratis, sier hun, og benytter anledningen til å heller skryte av andre tiltak som Oslo-byrådet har kommet med de siste årene:
– I Oslo har vi kuttet kraftig i prisene på enkeltbilletter. I sommer kutter vi også månedskortprisen for barn og ungdom, sier hun, før hun legger til at MDG i Oslo går til valg på å kutte prisen på månedskort med 40 prosent.
[ Tordner mot Vedum: – En bør forvente mer av en finansminister ]
[ Nasjonal interesse for gratis buss-prosjekt i Moss og Fredrikstad ]