– Salg, markedsføring og spesielt bruk av ulovlige elsparkesykler som går for fort, er en stor trafikksikkerhetsutfordring, sier seniorrådgiver Anette Hauge i Statens vegvesen til NRK.
Statens vegvesen vil ha med seg Barne- og familiedepartementet, Forbrukertilsynet og Markedsrådet for å se på dagens regler – hvor nettbutikker altså kan selge elsparkesykler som ikke er lovlige å bruke i Norge, all den tid de opplyser om dette.
[ 15.000 elsparkesykler er ikke lenger i bruk i Oslo. Hva skjer med dem nå? ]
– Det er svært alvorlig for brukerne av kjøretøyet. De kjører et uregistrert kjøretøy som kan føre til både fengsel, tap av førerkort og forkortning i forsikring dersom de skulle være så uheldige å havne i en ulykke, sier Hauge.
Det er forbudt med elsparkesykler som kan kjøre over 20 kilometer i timen – uansett om du kjører på veien, eller på privat sted.
Saken fortsetter under videoen
Forrige uke ble en 15-åring i Fredrikstad stanset på en elsparkesykkel som holdt 65 kilometer i timen. Fremkomstmiddelet ble beslaglagt, og barnets far ble anmeldt.
Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen