Innenriks

Bråk om billigtog

– Vi tror ikke anbudet til Go-Ahead ligger innenfor det realistiske, sier lederen av Lokmannsforbundet.

I dag ble det kjent at svenske SJ har levert en klage på at britiske Go-Ahead vant kontrakten om Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen. SJ mener Go-Aheads anbud er urealistisk og at det derfor burde vært avvist.

Rolf Ringdal, leder av Norsk Lokomotivmannsforbund, er av samme oppfatning.

– Vi vil ikke påstå at Go-Ahead dumper prisene, men de ligger betydelig lavere enn både SJ og NSB. Det skal bli interessant å få prøvd dette, sier Ringdal.

Go-Ahead fikk tilslaget med en pris som var 21 prosent lavere enn nærmeste konkurrent, opplyste Jernbanedirektoratet da britene ble utropt til vinner 17. oktober. Mens NSB får 486 millioner kroner i år for å kjøre tog på de nevnte strekningene, vil Go-Ahead i gjennomsnitt få 150 millioner kroner i året.

– Flere forhold

Ifølge jernbanedirektør Kirsti Slotsvik ble SJs klage levert kun ti minutter før fristen utløp, ved midnatt natt til tirsdag. Det opplyste hun da trafikkavtalen mellom Jernbanedirektoratet og Go-Ahead Norge ble undertegnet noen minutter etter klokka 12 i går.

– Vår foreløpige vurdering er at klagen inneholder ingenting som gjør at vi ikke kan signere avtalen i dag, uttalte Slotsvik.

Administrerende direktør i SJ Norge, Bendek Maartmann-Moe, er av en annen oppfatning.

– Det er flere forhold som tyder på at prosessen i praksis har blitt en konkurranse bare om pris og ikke om kvalitet, sier han til NTB.

I anbudet skulle kvalitet vektes 60 prosent og pris 40 prosent.

– Alle scoret til «meget bra» eller «svært bra» på kvalitetskriteriene og det var marginale forskjeller mellom tilbyderne. Til slutt ble pristilbudet for å drive trafikken i ti år avgjørende, skriver like fullt Jernbanedirektoratet om hvorfor Go-Ahead ble foretrukket framfor SJ og NSB.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

– Penger på jurister

Ringdal frykter nå at penger som kunne blitt brukt til jernbane, i stedet vil gå til helt andre ting.

– Vår andre innfallsvinkel til klagen er at det nå kommer til å bli brukt penger på jurister. Det er ikke sikkert at det blir snakk om veldig store beløp, men jurister jobber jo ikke gratis.

Ringdal reagerer også på at Jernbanedirektoratet valgte å gjennomføre kontraktsigneringen som planlagt i går.

– Min første reaksjon på dette var at det var litt merkelig, når de har fått en klage. Hva vil skje hvis det ender med at SJ får medhold?

Fungerende direktør for persontrafikkavtaler i Jernbanedirektoratet, Svein Horrisland, opplyser til Dagsavisen at det er Jernbanedirektoratet selv som skal behandle klagen fra SJ.

– Det er ikke rimelig at det er de som skal gjøre dette, mener Ringdal.

Leder i Norsk Jernbaneforbund, Jane B. Sæthre, sier følgende om SJs klage:

– Dette er veldig forståelig. Den store prisforskjellen kombinert med krav til kvalitet ble veldig uklar. Begrunnelsen til SJ er i tråd med det vi har diskutert internt i vårt forbund. Det blir spennende å se hvordan dette blir svart ut.

Mer fra Dagsavisen