Innenriks

Utbedrer 160.000 dieselbiler

Det er ingen grunn til at en eneste av de 160.000 norske bilene som er del av Volkswagens NOx-juks skal bli avkrevd høyere avgifter, mener importøren av bilmerket.

Bilde 1 av 3

Harald A. Møller AS oppgraderer nå ukentlig 3-4.000 av de aktuelle bilene. Bilimportøren regner med å bli ferdig med samtlige av dem i løpet av året. Så langt har det ikke vært en eneste bil som ikke har latt seg oppgradere, opplyser kommunikasjonssjef Anita Svanes.

– Den tyske typegodkjenningsmyndigheten KBA har godkjent oppgraderingene, og godkjent at oppgraderte biler er i henhold til gjeldende typegodkjenninger. På grunn av at typegodkjenningen står, betyr det at alle utslippsdataene står. Derfor er det ikke grunnlag for noen nye avgiftsberegninger, mener Svanes.

– Tror dere det er mulig å oppgradere samtlige av disse bilene på samme måte?

– Ja, det mener vi, svarer Svanes.

– Milliardtap

Harald A. Møller AS vil dermed kunne slippe relativt billig fra det, hvis myndighetene setter en sluttstrek i etterkant av disse oppgraderingene.

Bellona har tidligere beregnet at staten årlig kan ha tapt minst 2,7 milliarder kroner i NOx-avgift og 1,3 milliarder kroner i CO2-avgift på grunn av Volkswagens juks med programvare og feilaktige utslippsmålinger.

I Finansdepartementet har statssekretær Jørgen Næsje (Frp) blant annet følgende å si om bilprodusentens juks.

– Den avgiftsmessige oppfølgingen av saken vil avhenge av de tekniske avklaringene som nå pågår. For de kjøretøyene som ikke lar seg rette, og hvor det må legges inn forhøyede NOx-verdier i motorvognregisteret, vil det eventuelt kunne rettes krav om etterberegning av avgift mot importør/forhandler, sier Næsje.

Per dags dato er det altså null biler dette er aktuelt for, ifølge Harald A. Møller. AS.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

– Avventer

På Dagsavisens spørsmål om det i tillegg kan bli reist erstatningssøksmål, svarer Finansdepartementet at «eventuelle strafferettslige spørsmål må du rette til justismyndighetene (politi og påtalemyndighet)», mens Justisdepartementet henviser til Økokrim.

I Økokrim har førstestatsadvokat Marianne S. Bender følgende å si om dette:

– Da nyheten om denne saken kom høsten 2015, satte vi i gang undersøkelser for Norges del. De er ikke avsluttet. Vi avventer testresultater fra blant annet Tyskland. Vi kommer ikke i mål før vi får vite hvilke faktiske konsekvenser Volkswagens manipulering av programvare og utslippsnivåer har fått.

– Så det er fortsatt uvisst om det kan bli et erstatningssøksmål?

– Hvilke konsekvenser våre undersøkelser vil kunne få er det for tidlig å si noe om, svarer Bender.

For Frederic Hauge i Bellona er det selvsagt hva slags utfall saken må få.

– Det er fint at bilene blir utbedret så de faktiske utslippene går ned. Men det har snart gått 1,5 år siden dieseljukset ble avslørt, så det skjer ikke en dag for tidlig, begynner Hauge.

Les også: – Regjeringen bør saksøke Volkswagen

– Juks og svindel

– At bilene blir utbedret endrer ikke det faktum at det er begått en forbrytelse her. Juks er juks og svindel er svindel. Hvis de reelle utslippene hadde vært kjent, ville disse bilene vært ulovlige i både USA og EU, inkludert Norge. Det er en grunn til at Sverige gransker Volkswagen for grovt bedrageri, fortsetter Hauge.

– Disse bilene har dessuten forurenset lufta vår med NOx i opptil fem år, så jeg synes ikke det holder med et «unnskyld». Hvis man stjeler penger fra Norges Bank kan man ikke levere dem tilbake fem år etterpå, og så er alt OK. Man kommer til å bli straffet. Det samme bør gjelde utslipp og miljøavgifter, påpeker Hauge videre.

Senioringeniør Erik Sætre i Vegdirektoratet bekrefter at den pågående oppgraderingen av Volkswagen-bilene så langt har vært vellykket.

– Volkswagen har lyktes med å optimalisere motorene uten den ulovlige programvaren, slik at måleresultatene fortsatt er i henhold til de opprinnelig typegodkjente. Vi har således ikke grunnlag for å endre disse verdiene, opplyser han.

Sætre opplyser også at Vegdirektoratet har hatt «kontakt med avgiftsmyndighetene og påtalemyndighetene i saken for gjensidig orientering».

– Vårt hovedanliggende er at samtlige berørte biler her i landet skal oppgraderes slik at de blir i henhold til EU-typegodkjenningen som er lagt til grunn, herunder de tekniske dataene, sier Sætre.

Les også: Vil ha 400.000 elbiler i 2020

Mer fra Dagsavisen