I tillegg hadde Oljefondet obligasjoner for 2,2 milliarder kroner i samme selskap, opplyser Framtiden i våre hender.
Christoffer Ringnes Klyve, leder av klima- og miljøavdelingen i miljøorganisasjonen, tror ikke det bare er Volkswagen som mer enn tøyer grensene blant bilprodusentene.
– Det denne utslippsskandalen tyder på, er at hele bransjen har problemer. Det er som ved doping i idretten. Når du får en avsløring er det ofte en indikasjon på større problemer enn bare hos en enkeltaktør, sier Klyve.
I en rangering av 100 globale selskaper gjort av London-baserte InfluenceMap, kommer ikke Volkswagen dårligere ut av det enn andre bilmerker, påpeker han.
– Rangeringen tyder på at de alle har jobbet aktivt i flere år for å sabotere god klimapolitikk, særlig i EU og USA, sier Klyve.
Oljefondet har for øvrig også investert i flere andre bilprodusenter, slik som Ford, General Motors, Toyota og Honda, samt helelektriske Tesla.
– Oljefondet bør vurdere hvordan eiermakten kan brukes til å stramme opp selskapene i denne bransjen, mener Klyve.
LES OGSÅ: Milliardtap for staten