Innenriks

Milliardtap for staten

Staten har tapt minst fire milliarder kroner i året på bilprodusentenes juks og feilaktige utslippsmålinger, ifølge Bellona.

Hvis reelle utslipp var blitt oppgitt, ville enkelte bilmodeller ha kostet flere hundre tusen kroner mer på grunn av høyere avgiftsbelastning, påpeker miljøorganisasjonen.

I beste fall går nå staten glipp av «bare» 2,7 milliarder kroner i NOx-avgift og 1,3 milliarder kroner i CO2-avgift hvert år, ifølge Bellonas beregninger, som de selv omtaler som «snille».

Begge disse avgiftene er sentrale elementer i engangsavgiften som nå gir staten en årlig inntekt på om lag 18,5 milliarder kroner.

– Nytt avgiftsregime

– Myndighetene er blitt ført bak lyset. Nå når dette er blitt oppdaget, må vi benytte oss av muligheten det gir oss. Vi må få på plass et avgiftsregime som tar utgangspunkt i de reelle utslippene. Det vil gi oss mulighet til nå målene om reduserte klimagassutslipp og mindre lokal forurensning, sier fagsjef Hallstein Havåg i Bellona.

Som Dagsavisen skrev i går, har Volkswagen erkjent å ha jukset med 11 millioner biler, slik at de viser feilaktig lave utslipp av NOx ved testing. Nær 150.000 biler med norske eiere er blant de mange bilene som vil bli tilbakekalt for «en oppgradering», ifølge Volkswagen i Norge. Også for en rekke andre bilmerker viser det seg at utslippene av NOx er langt høyere enn det bilprodusentene oppgir. En konsekvens av dette er at den lokale luftkvaliteten i mange norske byer fortsatt er helsefarlig dårlig.

Samtidig er det blitt kjent at en rekke bilmerker har et vesentlig høyere drivstofforbruk enn oppgitt av bilprodusentene, noe som fører til mye større utslipp av CO2 enn tidligere antatt.

I går skrev Dagens Nyheter at den svenske regjeringen vil vurdere å kreve erstatning av Volkswagen for NOx-jukset.

– Vi må se på om vi på noen måte har lidd under dette med tanke på feil beskatning, uttaler finansminister Magdalena Andersson.

– Dieselforbruket må ned

Bellona mener vår egen finansminister Siv Jensen (Frp), bør vurdere det samme. Men viktigere i det lange løp er det likevel å se nærmere på avgiftene, ifølge miljøorganisasjonen.

– NOx-avgiften utgjør i dag ikke mer enn 2,8 prosent av engangsavgiften. Derfor blir en dieselbil bare 5-6.000 kroner dyrere hvis du velger en bil med oppgitt lave utslipp. Når du kjøper en bil til 400.000 kroner har ikke et slikt beløp styrende effekt, påpeker Havåg.

– Hvis de faktiske utslippene blir lagt til grunn, kan NOx-avgiften øke til 50.000 kroner eller enda mer. Da får vi avgiftspolitikk som hjelper oss til å velge de beste fossilbilene, fortsetter han.

Også Venstres nestleder, Ola Elvestuen, tar nå til orde for endringer.

– Vi må drive dieselforbruket ned for å få redusert den lokale luftforurensningen. Det får vi til ved å prise NOx mye høyere, sier Elvestuen til Dagsavisen.

– Diesel kan heller ikke fortsette å være billigere enn bensin. Et tredje tiltak er å la kommunene få de virkemidlene de trenger, slik som muligheten til å innføre lokale forbud mot dieselbiler, fortsetter Elvestuen.

I går kunne Opplysningsrådet for Veitrafikken presentere salgstall for september. De omfatter 30 Volkswagen-biler med den mye omtalte programvaren, opplyser Volkswagen til Dagsavisen. 191 andre «juksebiler» vil ikke bli solgt før de er blitt oppgradert.

Mer fra Dagsavisen