Innenriks
Tunnelbygging steg for steg
Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
"En 50 tonn tung borerigg borer 120 hull fra stuffen i enden av tunnelen og videre i den retningen tunnelen skal gå. Hullene er rundt 5 meter lange og 48 millimeter tykke. Det tar rundt tre timer.
"Hullene blir fylt med til sammen 700-800 kilo flytende sprengstoff og det sprenges opp en åpning.
"Innsiden blir rensket maskinelt løse steiner pigges ned. Finrensken blir gjort med spett av personer som står på en plattform.
"Før boreriggen borer hull til neste salve borer den hull til bolter som skal sikre fjellet.
"Boltene blir forankret innerst med polyesterlim. Det settes på skive og mutter og strammes til når det har størknet.
"Etter det er skutt to-tre salver sprutes det et cirka 8 centimeter tukt lag med sprøytebetong over hele veggen.
"Når tunnelen er ferdig sprengt skal det settes inn elementer av lettbetong som gjør tunnelen helt rund og skal fungere som vann- og frostsikring. Materialet varierer fra tunnel til tunnel.
"Massen i bunnen av tunnelen skiftes ut og det legges asfalt.
"Denne framgangsmåten gjelder Nøstvedt-tunnelen ikke nødvendigvis andre.
Kilder: Anleggsleder i Mika Lars R. Murstam og ingeniørgeolog Thomas Schöneborg.