Innenriks

Øl med mindre sukkermen mange kalorier

Publisert Sist oppdatert

– Det hadde vært en enda større fordel om dette ølet hadde hatt mindre avbåde kalorier og karbohydrater. Det er sånn sett heller ikke et lettproduktda må det inneholde hele 30 prosent mindre kalorier enn det opprinneligeproduktet forklarer Fedon Lindberg.

Ikke tilsatt noe

Det nye ølet som nå lanseres i Norge har 80 prosent mindre innhold avsukker enn vanlig øl. Dermed reduseres innholdet av karbohydrater. Menshundre milliliter Ringnes pilsner inneholder 225 gram karbohydraterinneholder Redlight beer bare 044 gram per hundre milliliter.

Men forskjellen i kalorier er mindre her får du 36 kalorier av hundremilliliter Ringnes og 30 kalorier i hundre milliliter Redlight.

– Vi velger å gjøre som meieriene gjorde med lettmelka vi har bare tattbort noe og ikke tilsatt noe. Det er viktig for oss å beholdealkoholprosenten og dermed må vi også beholde kaloriene sier SindreHepsøe talsperson for selskapet som står bak det nye ølet Redlight Beer.

Seks sukkerbiter

Fedon Lindberg mener det er positivt at man nå får flere alternativer åvelge mellom. Særlig er dette viktig for dem som er opptatt å holde inntaketav karbohydrater nede ikke minst for personer med type 2 diabetes.

– Men betegnelsen slankeøl må ikke brukes egentlig er ingen matvarerslankende uansett mengde man inntar sier Lindberg.

Redlight beer ønsker ikke å bruke betegnelsen slankeøl men understreker atdette er et øl for dem som vil ha mindre sukker når de tar en øl.Sukkermengden i en sekspakning med Redlight tilsvarer seks sukkerbiter mensen sekspakning med Ringnes skal tilsvare 33 biter ifølge selskapet.

- Et perfekt øl

Og nettopp fordi sukkerdebatten har rast her i landet velger det engelskeselskapet med norske folk bak å lansere ølet først her i Norge. Til trossfor at kalorimengden er så høy mener Hepsøe at de nå lanserer det perfekteølet.

– Vi beholder en god europeisk smak men har kvittet oss dorskheten ogølmagen. Den lave sukkermengden gjør Redlight til en øl foretrukket avøldrikkere som er opptatt av kropp og helse sier Hepsøe. Han legger til atsåkalt Super Premium øl på få år tatt over 50 prosent av ølmarkedet i USA.

Powered by Labrador CMS