Innenriks

Det ukjente arvesølvet

Publisert Sist oppdatert

I sommer har om lag 600.000 nordmenn fått kontoutskrift av sin fripolise – men få av oss er blitt særlig klokere.

"Åtte av ti sier de ikke vet hva en fripolise er.

"Selv blant dem som har fripoliser vet nær sju av ti ikke hva det kan gi dem.

Dette viser en ny landsomfattende spørreundersøkelse som MMI har laget for DnB NOR.

Forbrukerøkonom Aud-Helen Rasmussen mener mange har mye å tjene på å sette seg bedre inn i pensjonen de har opptjent fra tidligere arbeidsgivere – som altså vises i fripolisene.

Alle får fripolise

– Når alle arbeidstakere nå får tjenestepensjon vil alle som bytter jobb få med seg en fripolise. Mitt råd er at folk skaffer seg oversikt over sine poliser og vurderer å samle dem for å få bedre avkastning. Dette blir en stadig viktigere del av pensjonsbyggverket sier Rasmussen.

Forbrukerøkonomen etterlyser fripoliseregisteret som regjeringen har lovet.

– Når hele pensjonssystemet endres må myndighetene også legge til rette for å gi folk bedre oversikt sier hun.

Silver lover

Silver pensjonsforsikring gjorde seg kjent som sponsor for TV2s kamper fra fotball-VM.

– Det var en billig måte å gjøre to ting kjent: Navnet vårt og begrepet fripolise. Så kreves det en runde med folkeopplysning for å forklare folk hva det betyr og hvorfor det er viktig sier administrerende direktør Mikkel Berg.

Forsikringsgigantene Storebrand og Vital har lenge vært enerådende forvaltere av fripoliser. Men i fjor utfordret Silver de store på dette voksende markedet. Selskapet har tatt sitt navn fra arvesølvet de vil forvalte og har kapital fra Norsk Hydro og andre store selskaper i ryggen.

Berg nøler ikke med å love høyere avkastning enn konkurrentene og om lag 80.000 mer i pensjon.

Må bevise

– Vi har større egenkapital og kan ta større risiko uten at det går ut over kundene sier Berg.

Han anslår opptil én prosent høyere avkastning per år. For en gjennomsnittlig kunde vil det gi 20 prosent høyere pensjon hvert år.

Silver vurderer å gå ut med sine resultater til høsten men Berg forsikrer at det går veldig bra. Kundene strømmer til og omsetningen er dobbelt så stor som budsjettert.

Konkurrentene betviler Silvers beregninger.

– Det er enkelt å love både det ene og det andre men det gjenstår å se hva Silver kan levere av resultater sier kommunikasjonsdirektør Thomas Skålnes i Vital forsikring.

Han viser til at Vital har ligget i toppen blant livselskapene når det gjelder avkastning. Med Norges største finanskonsern DnB NOR som eier er Skålnes heller ikke bekymret for kapitalsituasjonen og evne til å ta risiko.

Powered by Labrador CMS