Stavanger

Arve søker arvtaker

Arve Opdahl i Galleri Opdahl jakter nå på en medarbeider som på sikt også kan overta Galleri Opdahl når tiden er inne.

Arve Opdahl i Galleri Opdahl jakter nå på en samarbeidspartner og en som kan drive forsvarlig drift av galleriet i framtiden. Foto: Roy Storvik.
Publisert Sist oppdatert

– Jeg har ikke tenkt å gi meg, men det å finne en samarbeidspartner som også kan overta etter meg er en omfattende prosess. Jeg fikk 3000 klikk på Facebook i løpet av et døgn da jeg la ut min melding om medarbeider. Jeg har fått henvendelser både fra inn- og utland fra folk som har meldt sin interesse, sier Opdahl.

Årsaken til at Opdahl nå søker ny samarbeidspartner og «arvetaker» er at Opdahl ikke blir yngre med tiden.

Han ønsker også å få en kreativ partner å samarbeide med. En som han kan være trygg på med tanke på videreutvikling av driften når Opdahl gir seg.

– Jeg er ikke på jakt etter en kloning av meg selv. Men vedkommende må ha den rette gløden og engasjementet som trengs for å jobbe her, sier Opdahl.

Lang fartstid

Opdahl har 30 års fartstid som gallerist. Han startet sin gallerivirksomhet med Galleriet i Øglænd-huset i Sandnes.

– Der drev jeg et galleri midt i et handlesenter hvor jeg stilte ut flere kjente samtidskunstnere. Den gang gikk Kjell Nupens bilder for 30.000 kroner, nå går bildene hans for 300.000.

I 1989 ble han headhuntet til å drive Galleri Sølvberget.

– Jeg åpnet galleriet med en utstilling av Jan Groth. Det kom 20.000 besøkende, sier Opdahl.

Opdal har også drevet Galleri Wang i Oslo, galleri på Tou Scene og galleri i Øvre Holmegate. Han overtok også Galleri Sølvberget igjen i privat regi. I ti år har han nå drevet Galleri Opdahl i Stavanger og fra 2007 til 2013 også Galleri Opdahl i Berlin.

Et av de største høydepunktene var da han fikk «Another Place» satt opp på Solastranden i 1998. Et prosjekt som fikk stor internasjonal oppmerksomhet.

«Broken Column» av Antony Gormley ble ferdigstilt i 2003.

En skam

– Grunntanken med all min virksomhet har vært å få internasjonal kunst til Stavanger og få våre kunstnere ut i verden, og å få samtidskunsten ut i det offentlige rom. Det har tatt tid og det har vært en lang prosess med å få øynene opp for samtidskunsten her i Stavanger. Selv med den rikdom byen har hatt i alle disse årene så er det ikke mye vi kan være stolte av med tanke på hva byen har etablert av samtidskunst. Tvert imot har vi opplevd at Kunsthall Stavanger solgte byens største kunstskatt for å drifte sin foreningsvirksomhet. En skam og proporsjonalt motsatt av det jeg har prøvd å jobbe for, sier Opdahl.

Powered by Labrador CMS