Innenriks

Uklart regelverk for transport av skadde elbilbatterier

Transport av biler med alvorlig skadde elbilbatterier er delvis regulert, men unntak gjør at de kan fraktes fritt. Det bekymrer bransjeaktører.

En kollisjonsskadd Tesla er plassert bak gjerdene på karanteneplassen – et område reservert for skadede elbiler med ukjent batteritilstand.
Et regelverk med hull: Skadde elbiler kan være livsfarlige – men transporteres ofte som vanlige biler. Illustrasjonsfoto:
Publisert Sist oppdatert

I dag kan hvem som helst frakte en bil med et kritisk skadd batteri inni, hevder Marcus Sandholmen, daglig leder i returselskapet Høyenergi AS.

– Lovverket dekker transport av kritisk skadde batterier som er demontert ut av en bil, men ingenting om transport av kritisk skadde batterier som fortsatt er montert i bilen. Vårt syn er at lovverket er noe mangelfullt, fortsetter han.

I dag skilles det på løse elbilbatterier og batterier som fortsatt sitter i bilen. Løse batterier reguleres strengt som farlig gods, men biler med monterte batterier kan fraktes enklere ved berging etter ulykker – kun til nærmeste trygge sted. Aktører i bransjen mener dette er både farlig og ulogisk.

Hei
Du må ha et aktivt abonnement for å lese videre

5 uker - 5 kroner

KJØP

Powered by Labrador CMS