Nyheter

EU når ikke mål om karbonfangst og lagring uten Norge

EU når ikke sine klimamål uten betydelig satsing på karbonfangst og lagring (CCS). Men Kommisjonen er bekymret for at det går for sakte med å få på plass CO2-lager og transportløsninger i EU.

Det kommer frem i et lekket utkast til EUs plan for en industriell håndtering av CO2. Samarbeid med EU om karbonfangst og lagring er et av hovedområdene i den grønne alliansen som EU-kommisjonen og Norge signerte i fjor. I utkastet til EUs plan for en industriell håndtering av CO2 som Energi og Klima har lest, reflekteres dette.

Her henvises det til karbonfangst, -transport og -lagring i et EØS-perspektiv og ikke bare EU. Det er sjelden å se en EU-plan som nevner EØS som en løsning så mange ganger som denne planen.  EØS-landet Norge gis dermed en betydelig plass i EUs planer for lagring av CO2. Dette er avgjørende for om EU skal nå sine klimamål, selv om det pekes på utfordringer som å få på plass transportløsningene.

Kommisjonen skal presentere CO2-planen 6. februar. EU-kommisjonen slår fast at det er tre land som er langt fremme når det gjelder karbonfangst- og lagring (CCS) i EU-EØS området.

Det er Norge, Nederland og Danmark. Dokumentet inneholder ingen konkrete lovforslag, men er en såkalt kommunikasjon. Den kan sammenlignes med en stortingsmelding. Her varsles det at EU-kommisjonen kan komme tilbake med mer konkret lovgivning og signaliserer sterkere samordning.

Avgjørende for å nå klimamål

I utkastet slås det fast at fangst og lagring av CO2 er helt avgjørende for at EU skal nå målene for kutt av klimagasser i 2040 og klimanøytralitet i 2050.

EU-kommisjonen skal samme dag, 6. februar, legge frem mål for kutt i utslipp innen 2040. EUs egne eksperter har pekt på at dette målet må være mellom 90 og 95 prosent kutt i utslippene. Dette er omstridt, noe denne ukens uformelle miljøministermøte viste.

I dokumentet slås det fast at EU ikke vil nå et 2040-mål uten både karbonfangst og lagring (CCS), karbonfangst og bruk av CO2 i industrien (CCU,) og å fjerne CO2 fra atmosfæren.

Dette kommer til å bli meget dyrt, men i utkastet har en ennå ikke lagt tall på bordet. Prislappen regnes det fortsatt på i Kommisjonen.

Det går for sakte i EU

Selv om flere EU-land nå har innført EUs regler for CO2-fangst, -lagring og -transport, er det en rekke land som ikke har gjort det.

Det bekymrer Kommisjonen.

«Det er nødvendig at fangst og lagring av CO2 anerkjennes av regjeringer i hele EU som et legitimt og nødvendig tiltak i avkarboniseringen,» heter det i dokumentet.

EU har som mål at det innen 2030 skal fanges og lagres 50 millioner tonn CO2 årlig. For å få dette til åpnes det for mer statsstøtte. Det skal sikres et marked for CO2 og få transportløsningene må på plass.

To tredjedeler av EUs medlemsland tillater i dag lagring av CO2. Bare halvparten av EU-landene er involvert i samarbeid om transport av CO2 over landegrenser for lagring i EØS-området. Så langt er fremtidig lagerkapasitet som medlemsland i EU har meldt inn bare halvparten av behovet. Ifølge Kommisjonen viser det nødvendigheten av bedre økonomiske incentiver for å utvide lagerkapasiteten.

Folket må med

Kommisjonen understreker at såvel EU som medlemslandene må trekke opinionen med seg. I flere EU-land, som for eksempel Tyskland, har det lenge vært en betydelig folkelig motstand mot lagring av CO2 i undergrunnen.

EUs Net Zero Industrial Act, som Ministerrådet (medlemslandene) og Europaparlamentet forhandler om, har lovforslag som blant annet skal gjøre det lettere å transportere C02 over landegrensene i EU-EØS-området. I tillegg stiller det krav til blant annet oljeselskapenes plikt til å lagre CO2. Men Kommisjonen signaliseres at det kan behøves flere tiltak.

Hvor kan CO2 lagres?

Kommisjonen vil at myndigheter i EØS-området, sammen med EU, starter arbeidet med å definere gode lagringsplasser for CO2. I dag finnes det ikke noen slik oversikt, hverken for lagring på land eller offshore. Norge har, med sin sokkel, det største potensiale i EU-EØS-området for å lagre CO2 under havbunnen.

Kommisjonen lufter også tanken om å opprette et eget organ for å samordne innsatsen for transport og lagring av CO2. Transport av CO2 vil etter hvert skje i rør, men også på vei, jernbane og skip. Kommisjonen ser for seg et samarbeid med elektrisitet-, gass- og hydrogensektorene.  Spørsmålet er også om en kan bruke noe av dagens gassrørsystem til å frakte CO2, men dette kan være kostbart.

I dokumentet pekes det på at usikkerhet når det gjelder volum av CO2, kompliserte verdikjeder, omstendelige konsesjonsprosesser og manglende forretningsmodeller utgjør betydelige hindringer for å få investorer til transportprosjektene.

Mer fra Dagsavisen