Kultur

Viaplay garanterer Premier League-fotball neste sesong

Fotballfansen vil oppleve Erling Braut Haaland og Martin Ødegaard spille Premier League-fotball på Viaplay også kommende sesong.

Det svenske mediekonsernet beholder eierskapet på de kostbare Premier League-rettighetene, tross den økonomiske nedturen selskapet opplever i år. Det lover Viaplays sportssjef Kristian Oma overfor Dagsavisen.

Martin Ødegaard hylles etter at han scoret to mål mot byrival Chelsea tirsdag kveld.

-Ja, du vil selvfølgelig se Premier League på Viaplay til høsten, konstaterer sportssjefen i mailsvar på spørsmål om Viaplay kan garantere at selskapet har Premier League på programmet også kommende høst.

Fortsetter med Premier League og annen sport

– Viaplay skal fortsette å tilby en av markedets sterkeste portefølje av prisvinnende dramaserier og noen av verdens mest attraktive sportsrettigheter. Vi har akkurat avsluttet en vill sesong, hvor vi har hatt til sammen 117 studiosendinger og en enorm tilstedeværelse i England, heter det i mail fra sportssjefen i Norge for Viaplay Group.

– Vi er superfornøyde med leveransen, og tross urolige tider står både fotball og sport kanonsterkt i Norge, avslutter han.

Den siste uken har spekulasjonene gått om hva Viaplay vil gjøre for å bedre de økonomiske resultatene, etter at dårligere resultater og et større underskudd enn beregnet fikk konsernsjef Anders Jensen til å forlate jobben på dagen.

Over halv milliard i underskudd

Årsaken til konsernets svakere økonomiske resultat er lavere vekst i nye abonnenter på Viaplay, som i februar lanserte strømmetjenesten i USA og Canada. Tilveksten av nye abonnenter av Premier League har også gått dårligere enn beregnet, og en nedgang i annonsemarkedet for TV og radio – i tillegg til høyre kostnadsnivå i en tid med lavkonjunktur har påvirket resultatet. Det vakte reaksjoner da Viaplay økte prisen på premium-abonnement som blant annet gir tilgang til Premier League til 749 kroner i januar i år.

Pep Guardiola trenger ikke flere poeng i Premier League og har benket mange store stjerner til kampen mot Everton. Erling Braut Haaland er blant dem. Foto: Jon Super / AP / NTB

Viaplay sikret seg rettighetene til seks sesonger av Premier League til det spekulasjonene sier var rundt 25 milliarder kroner. Da det økonomiske underskuddet på rundt 600 millioner svenske kroner i første halvår ble kjent, mente eksperter at salg av ettertraktede sportsrettigheter kunne bli nødvendig for å snu resultatene for 2023. I selskapets mangfoldige sportskatalog ligger et mangfoldig sportstilbud, fra det bredeste – engelsk og tysk fotball, Formel 1 og vintersport, til smalere disipliner som dart, snooker og golf bak betalmur.

Tjener bare på Premier League-salg

Ifølge professor Harry Arne Solberg ved NTNU er det bare salg av Premier League som vil gjøre nytten for Viaplay rent økonomisk.

– Mye av de sportsrettighetene Viaplay sitter på er billig. Det som er dyrt er Premier League. En rettighetshaver må belage seg på at det tar tid å få avkastning for en investering som Premier League, sier Solberg.

– Den første sesongen må du bruke mye ressurser for å hente abonnenter fra den forrige rettighetshaveren, før du kan begynne å tjene penger på neste sesong. Viaplays utfordring er også at de ikke har en nyhetskanal å promotere sporten sin på, slik TV 2 har med Nyhetskanalen, sier professoren ved NTNU, som forsker på økonomien ved kjøp og salg av sportsrettigheter.

- Det er ikke gitt at det er Manchester City-fans nok i Norge til at fotballsupporterne kjøper abonnement for å se Haaland spille. De store klubbene i Norge er fortsatt Manchester United og Liverpool - i antall medlemmer i supporterklubbene her, sier Solberg.


Mer drama

Et annet alternativ for mediegiganten er å stenge strømmetjenesten i noen markeder. Meldingen om den økonomiske smellen førte til at Viaplay-aksjen sank med 70 prosent på den svenske børsen i dagene som fulgte. På det nordiske markedet har Viaplay nedjustert anslått fortjeneste i år fra 1,2-1,35 milliarder svenske kroner til et sted mellom 0,8 og 1 milliard, skriver NTB.

Viaplay har hatt som mål å øke antall abonnenter fra 7,3 millioner abonnenter januar til 9 millioner ved utgangen av året i de over 30 markedene selskapet har strømmetjenesten oppe. Målet er nedjustert i et marked hvor mange strømmetjenester har merket fall i kundepågangen det siste året.

Samtidig har konsernet tatt mål av seg å bli en ledende dramaprodusent i Norden, og lage 70 originalserier i året. Dette inkluderer en rekke norske titler, blant annet serien om forholdet mellom en ung kronprins Harald og Sonja Haraldsen, som den nyeste satsingen.

Sindre Strand Offerdal og Gina Bernhoft Gørvell portretterer det unge kronprinsparet. Foto: Viaplay

Mer fra Dagsavisen