Nyheter

Omdømmeekspert: – Sophie Elise har «outsmarta» NRK

Dag Inge Fjeld ved Høyskolen Kristiania mener det er Sophie Elise Isachsen som har kommet styrket ut av konflikten, mens NRK står igjen som en famlende aktør som tiden har gått fra.

Saken er utvidet

Sophie Elise avslutter sitt samarbeid med NRK, det kom fram av en pressemelding fra NRK torsdag kveld. Dag Inge Fjeld, omdømmeekspert og høyskolelektor ved Høyskolen Kristiania, er ikke i tvil:

– Det er helt klart Sophie Elise som har kommet sterkest ut av denne konflikten. Og NRK står igjen som den parten som fullstendig undervurderte henne, sier han til Dagsavisen.

Sophie Elise: Vil ikke redde NRKs omdømme

– NRK har ønsket at dagens avtale skal endres på en måte som legger sterke begrensninger på vår øvrige kommersielle virksomhet. Jeg har ikke ønske om eller anledning til å legge ned resten av min virksomhet for å redde omdømmet til NRK, og vi ser oss derfor nødt til å avslutte samarbeidet, skrev Sophie Elise i pressemeldingen som kom ut da det ble klart at samarbeidet med NRK var avsluttet.

Omdømmeeksperten er klar i sin tale:

– Min vurdering er at Sophie Elise har outsmarta NRK fullstendig her, sier Fjeld.

Omdømmeekspert og høyskolelektor ved Høyskolen Kristiania, Dag Inge Fjeld.

Han roser influenseren for hennes taktiske kløkt.

– Nok en gang har hun vist at hun er en trafikkskaper av de sjeldne. Hun skaper trafikk til seg, det hun holder på med, en podkast-suksess. Men rent innholdsmessig så er det veldig rart at dette er noe NRK gikk inn på – hun var allerede et altfor kjent podkastprodukt til at NRK kunne være med å utforme og skape en suksess ut av det, mener omdømmeeksperten.

Selv tror han influenseren er godt fornøyd med egen håndtering av saken.

– Sophie Elise gir næring til journalister og omdømmeutspill, så om vi tenker et eksempel fra dyreriket så er hun en som mange av oss kan ta næring fra. Jeg er sikker på at hun lo høyt i Porschen sin da hun kjørte ut av garasjen til NRK i dag, sier Dag Inge Fjeld, som ofte bruker Sophie Elise som eksempel i undervisningen om endrede medielandskaper.

– Hun er sitt eget mediehus, og bachelorstudenter med en grad i markedsføring jobber for slike aktører. Det er en arbeidsplass i vår tid. Når det gjelder NRK, så virker det som om de ikke har skjønt dette landskapet overhodet, men la oss håpe at de nå har fått en øyeåpner. Kanskje er dette et case som de kan bruke videre i sin internopplæring, sier Dag Inge Fjeld.

Han stiller seg også uforstående til hva NRK tenkte da de valgte nettopp en Sophie Elise-podkast som trekkplaster inn i sitt eget podkastunivers.

– Der feilberegnet de nok litt. I NRKs store podkastlandskap med «Verdibørsen», og historiske skikkelser og så videre, kommer Sophie Elise og venninna inn og snakker om rundpuling og så videre. Det er jo forfriskende, men jeg tror det er et konsept som ville matchet bedre til program som «Naked Attraction», for eksempel, sier Dag Inge Fjeld.

Undrende til NRKs vurderinger i Sophie Elise-saken

– Jeg stiller meg undrende til de vurderingene NRK gjorde da de valgte dette samarbeidet. Det virket jo som om de var helt uforberedt på at Sophie Elise er et mediehus i seg selv, en veldig sterk forretningssmart kvinne, en taktiker som alltid klarer å snu seg rundt og finne en vei ut av ting hun har ramlet opp i, sier omdømmeeksperten.

Han gjentar at NRK har undervurdert influenseren i denne saken.

– Helt åpenbart, sier Dag Inge Fjeld.

Mer fra Dagsavisen