Er du glad i både svensker og tog har nok de siste fire årene vært tunge. Siden 2018 har strekningen mellom Oslo og Stockholm vært prega av bygging, buss for tog, pandemirestriksjoner og få avganger.
Men fra 11. desember er livsnerven tilbake: Da starter SJ med fem avganger om dagen, i hver retning. Tre av avgangene skal også være hurtigtog, med total reisetid på fem timer og åtte minutter.
– Vi håper på å kjøre enda raskere i framtida, sier Martin Drakenberg, affärschef i SJ til Dagsavisen.
Drakenberg er øverste sjef for en del togstrekninger, blant annet denne mellom Oslo og Stockholm.
2500 passasjerer om dagen
– Hva skal til for å kjøre enda fortere?
– Mellom Örebro og Karlstad kjører vi en ganske stor omvei. Men også mellom Karlstad, Arvika og Oslo. Der går jo toget helt opp til Kongsvinger. Hvis man gjør alt vi vil, så kommer vi ned under tre timer. Det er fullt mulig, sier han.
Men fram dit er det åpenbart en lang og kronglete prosess, både i Sverige og i Norge. Så vi får konsentrere oss om linja som ligger der, denne gang. Drakenberg forteller at det er rundt 250 plasser på togene. Og altså ti avganger (fem hver vei) om dagen.
– Men blir det fulle tog kan vi sette inn flere vogner eller flere tog, sier han.
[ Frykter at 2023 blir enda mer frustrerende for togpassasjerene enn 2022 ]
Lite håp om å få sove i 2023
– Hva med nattog? Kommer det?
– Det ligger ikke i planen for 2023. Strekningen er litt i korteste laget. Men det er fullt mulig, og vi vet at det er en interesse der.
Han forteller at planene for 2024 nå snart skal ses på. Da er fortsatt ikke nattog helt umulig.
[ Det er opplagt at presidentvalget i 2024 i verste fall kan utløse et regelrett statskupp ]